malinsky

Trådstartare
Krafft har olika sorts havre, vilken föredrar ni och varför?

Ni som har hästar där havren "går upp i huvudet" hur blir reaktionen? Vad gör de?

Jag har märkt att min häst blir inte "knäpp" av havre, men tittig, vilket han annars inte är! Kan det bero på havren tro? (har gett havre i 2 veckor nu och märkte en förändring, köpte kraffts billigaste havre)

Sv: Havre

min förra gick inteå ridap å havre alls hon blev rädd för allt tittig å flög å for så ja vet inte vad :smirk:

Men nuvarande polle går utmärkt på de, dock är han rätt så ny för mig och jag har bara stått i stall där allt ingår förrut så gav mig ut på havre jakt nu köpte den "billiga" av krafft för 110?! nu men så pratat ja me grannbonde som sa att han säljer havre för under 2 kr kg...alltså en hel del billigare än kraffts ...så nu fnderar ja på att köpa därifrån istället..enligt folk som vet ska de vara lika "bra" havre de... urs känner att jag intealls är insatt :cool:

En kompis vet jag använde " svart havre" till sin häst då den blev "nervig" av vanlig. Fungerte bra for dem!

Antar att det är myket bätter att köpa havre fràn en bonde i närheten, tror inte att det skilljer sà mycket pà näringsinnehàllet, sà länge havren har en god hygienisk kvalitet skulle jag alldrig betala dubbelt sà mycket för havre bara för att den är i en säck där det stàr KRAFT pà.

Om man har en häst som reagerar pà havre sà kan man krossa den och hästen "ska" reagera mindre pà den.

Jag Hade en häst förut som reagerade kraftigt pà havren, hon vart en speedoholic. En gàng slet hon sig, fastnade med grimskaftet i en buske longerade sig själv runt buken och promenerade runt pà bakbennen. Totalt lost i knarkardjugeln var hon.

JAg hade köppt en säck Luzern, men det var inte luzern jag hade köppt det var nàgot peleterat med havre i.. Säcken var pà fel plats.

köp den röda havren från krafft (matilda havren) den är fetare än vanlig havre = mer långsammare energi eller skonsammare kanske man skall kalla det och går inte upp i huvudet tycker jag som märker stor skillnad när jag har den havren och "vanlig" havre på mitt nästanfullblod.

Min havrebonde säljer M.havren:)
vet inte om jag märker ngn skillnad.

Jag har provat på min val. när han var 6 år- hur mkt som behövdes för att det skulle gå över till tittighet - 5 kg
Stoet fick 4 kg krosshavre som ung.
Iom att hon inte tycker om ng müsli eller luzern så blir det havre betfor soja kli linfrö o morisar.

Senast ändrad:

jag har 2hästar, den ena blir heltokig och går inte att hantera, och den andra åt havre för enligt tidigare ägare var hon allergisk mot soja (hon fick foderreaktioner när man bytte för snabbt märkte vi..) hon är alltid lika speedad, versej om hon inte fått kraftofder på en vecka.. märke har jag ingen aning om.. bara en brun säck me "havre" på.. har provat Kraffts gula havre (ska vist vara typ ångkokad om jag inte har fel.. iaf för att få hästarna lugnare) och märkte ingen skillnad då heller....,

tycker bättre om krosshavre än vanlig havre, några grunder varför vet jag faktiskt inte, bara en känsla ;)

Min havrebonde säljer M.havren:)
vet inte om jag märker ngn skillnad.

Jag har provat på min val. när han var 6 år- hur mkt som behövdes för att det skulle gå över till tittighet - 5 kg
Stoet fick 4 kg krosshavre som ung.
Iom att hon inte tycker om ng müsli eller luzern så blir det havre betfor soja kli linfrö o morisar.

vad är M.havre??

är kross bättre än hel`? eller "bara" smaksak??

M som i Matilda:idea:
använder kross eftersom de tillgodogör sig bättre o tjockis kan då få en hel näve havre istället för en halv

Jag använder Matilda havren ur krafft sortimentet. Tycker att det är stor skillnad mot den vanliga havren.
M havren har min häst blivit lugnare på och har även blivit mycket lättare att hålla i hull.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 462
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 884
Senast: warg
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 969
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar