Havre och Betfor funkar bra!

Royal_724

Trådstartare
Är det bara jag som använder Havre och betfor till min häst plus mineraler?
Eller finns det dem som fortfarande använder det också, utan att använda en massa annat!
Det finns dem som säger hur kan du bara ha betfor och havre till din häst!
Jag tycker du ska prova det ena efter det andra säger dem!
Jag är inte emot annat foder, men eftersom min häst funkar jättebra på det varför byta!
Finns det fler än jag som känner så!

Sv: Havre och Betfor funkar bra!

då har du förmodligen ett hö som är bra i näringsvärdena och passar bra ihop med just havre och betfor..

vad skulle hända med din häst om du helt plötsligt fick ett hö med 7 MJ energi och 18 g smältbart råprotein? (detta blir en kvot på 2,6, ett bra hö har en kvot på 6 (dvs smbrp/MJ=kvot))
jo din häst skulle först bli pigg, sedan börja tappa alla muskler för att kroppen inte får protein via fodret, och då äter hästen upp sina muskler när man arbetar den och efter 3 månader har du en häst helt utan överlinje..

hur pass insatt är du i det här med foderstatasuträkning, näringsbehov, höanalyser osv?

Jag. Är av den åsikten att man börjar med så få olika foder som möjligt, liksom det som är mest basic, så får man se hur hästen svarar... Min ponny nu äter bara korn, mineraler och vitaminer... Plus bra hö då, det funkar hon på... Sen är det klart att man måste anpassa från häst til häst, efter prestation och så... I stallet där jag står är det däremot foderhysteri enligt*mig, det är riktiga mastodontblandningar, men man får väl anta att dem vet vad dem gör.

ja, dom som vet vad dom gör så är det ingen fara.. vill man pyssla så får man.. dock förstår inte jag mig på dom som blandar dittan och duttan utan att räkna på det och veta vad hästen får i sig..

Min häst är 6 år och har alltid fått havre och betfor plus mineraler och b-vitamin när hon fäller och sätter päls!
Jag tycker det är lite överreklamerat med alla dessa foder!
Hästarna klarade sig hur bra som helst förr i tiden utan en massa saker!

Håller med dig Beastibabe!!!
Tror hästarna blir sämre istället med alla dessa foder!

Precis... KLart hästen ska få vad den behöver, det är en självklarhet, men på något sätt känns det som om det går trender som folk hakar på utan att ens tänka efter vad de ger hästen.
Många hästar som får både det ena och det sndra hade klarat sig fint på bra hö och möjligen lite kraft och mineraler.

(elemmire - absolut inget proffs på foder, bara filosoferar)

"förr i tiden" var inte grovfodret så varierande i näringsvärdena som det är idag, de svenska jordarna är på många ställen utarmade och ger inte alltid lika bra näring som "förr i tiden".. detta för att man idag tar skörd på skörd på skörd, utnytja så mycket som möjligt.. "förr i tiden" lät man jordarna vila mera och då fick man mycket bättre näringsvärden i grovfodret..

jo det är helt klart rätt.. och jag själv skyller på kraftfoderföretagen jag.,. som döper sina foder till ponny, grund, groov, sport, champ, breed, bas, top osv.. det är ofta missvisande om man inte har "normalhöet" och "normalhästen" hemma i stallet.. jag vet inte hur många som jag rådgivit efter att ha fått info om höet och hästen och rekommenderat t.ex groov.. sedan några timmar senare kommer dom hem och säger "det fanns juh ponnyfoder! och det är juh en ponny jag har!".. men då är dom lurade.. ponnyfodret passar inte alls tillsammans med höet och ponnyn.. :( :crazy:

Min häst tål inte ren havre så det fungerar inte...

Hon äter krafft och betfor och mineraler.

Du lär nog tänka om det år du får ett skitkasst hö. Förr i tiden, så började man också att jobba fram ett sätt att ta reda på vad höet innehåller - och inte fasen gjordes det jobbet för att det var kul. Redan då hade man insett fördelen med att se på analysen vilka brister som fanns i stället för att upptäcka det senare på hästen.

Jag använder bara korn, betfor o mineraler och ett finfint hösilage till mina...

Är helt inne på din linje. Börjar känna mig som en fosil ibland för att jag ger mina hästar havre (visserligen Matilda) och betfor, plus mineraler. Men å andra sidan brukar jag få beröm för att mina hästar är i så gott skick.

Ja, jag har höanalys och foderstaten blir bra.

Mycket handlar om marknadsföring med alla ny foder, företagen skapar ett behov för att sälja dyra foder och väldigt många vill ju ge sina hästar det dom tror är det bästa (hukar mig...)

Jag använder havre, betfor och mineraler. Korn får min lilla ardennerfis också, eftersom hon har svårt att hålla hull nu när hon växer som mest. Har användt B-vitamin vid pälssättning och fällning förut men gått över till bryggerijäst iår.

Har du några belägg för att fodret inte varierade så mycket i näringsvärde förr? Tycker det låter konstigt. Innan man började med ensilage (som inte är så länge sedan) var man ju ännu mer beroende av vädret för skördetidpunkten. Ju senare skörd, ju sämre värden.

Jag köpte min islandshäst när han var 15 år, hade honom i 15 år innan han togs bort pga av ålder. Under dessa 15 år så har han endast fått; Havre, betfor, mineraler och hö! Vi provade att ge honom massa blandad mat men han åt inte detta! Det var bara det sista året som jag fick ge honom fibergi för att han med sina 30 skulle hålla hullet ordentligt!
Min nuvarande 4 åring får oxå bara havre, betfor, mineraler och hö, och hon mår prima!
Så jag tycker inte att man ska stoppa i hästarna hur mycket olika sorter som helst!

Royal_724 skrev:
Är det bara jag som använder Havre och betfor till min häst plus mineraler?
Eller finns det dem som fortfarande använder det också, utan att använda en massa annat!
Det finns dem som säger hur kan du bara ha betfor och havre till din häst!
Jag tycker du ska prova det ena efter det andra säger dem!
Jag är inte emot annat foder, men eftersom min häst funkar jättebra på det varför byta!
Finns det fler än jag som känner så!
Min förra häst åt bra hö, havre, betfor och mineraler enligt uträknade foderstater de 9 år jag hade honom. Dessa foderslag ingick i stallhyran så då var det praktiskt och ekonomiskt att ge av detta i första hand. Han verkade må utmärkt på den kosten.

Hö med riktigt bra värde plus betfor får samtliga. Ett par av unghästarna får lite krossad havre och alla får mycket morötter. Vid pälsfälling får de Shy Feeder och ett sto får salt i maten istället för saltsten. That's it. Varför krångla till det ;) Och jo, jag har räknat ut foderstaterna.

Jag är ju ännu "hemskare" mot mina hästar än vad du är... De får ingen betfor alls! Usch och fy! Men så har jag fått tag på ett kanonhö i år! Mina får klara sig på havre, korn, mineraler och vitlök, så elak är jag!

Men det är klart, de år jag har sämre hö får de, ibland, annat än enbart havre och korn, dvs de får det fodermedel som balanserar upp foderstaten och höet så bra som möjligt.

Ibland hör man hästägare som pratar om "nya" fodersorter som rena mirakelmedlen och många tipsar andra om hur bra deras häst blivit genom att äta det- och- det- fodret! De andra hästägarna nappar på reklamen och ger den egna hästen samma foder, ofta utan att reflektera över om det stämmer överens med hästens behov etc. ("Hennes häst hoppar ju en-å-femti på fodret, då gör nog min det också!");)

Min häst får bara det.. kul med dom som typ kokar gröt o grejjer till hästen..:smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 832
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar