Havre/korn balans?

Stefffie

Trådstartare
Fick häromdagen höra av stallägaren att hästar helst ska få lika mycket korn som havre, och att de iaf. inte ska få mindre havre än korn, helst tvärtom isf.
Jag ställde mig väldigt frågande till detta, men hon hävdade att det hade att göra med någon kvot, eller några näringsvärden som blev rubbade annars. Naturligtvis har jag glömt vilka, men om det finns någon substans i detta påstående så är det kanske någon som kan bekräfta detta?
Själv tycker jag det låter lite suspekt, det finns ju många hästar som går på enbart havre eller korn, eller inte får något av det?¨
Vore väldigt tacksam för svar och lite info på området :)

Sv: Havre/korn balans?

?? Intressant påstående, dock kan jag inte finna ett uns sanning i det. Då skulle ju min häst som enbart får grovfoder ligga risigt till! :D

Det viktiga är att man vet värdena på grovfodret så anpassar man foderstaten efter det. I många fall har grovfodret så pass bra värden att man inte behöver ge nått kraftfoder, och är det nått som behöver tillsättas så väljer man ju foder efter vad det är som fattas i grovfodret. Är för övrigt inte speciellt förtjust i varken havre eller korn. Korn har ett stort innehåll av stärkelse och havre har det varit väldiga problem med den hygieniska kvaliteten de senaste åren.

Behövs mer protein i foderstaten skulle jag i stället satsa på lucern, och är det mer energi jag vill åt så är betfor ett utmärkt fodermedel.

Vad var det förresten för kvoter hon pratade om? Kalcium, fosforkvoten? I sånna fall är hon ute och cyklar för båda spannmålen har en låg kalcium, fosforkvot (dvs. mer fosfor än kalcium). I den slutliga foderstaten ska det vara mer kalcium än fosfor (kalcium 1,5 gånger mer än fosfor). Vilket innebär att för att få en bra kvot i foderstaten måste grovfodret ha en ganska hög kvot för att uppväga spannmålens låga kvot (om du ger sådana mängder av spannmålet att det påverkar totalfoderstaten). Men här spelar det ju in om du ger nått mineralfoder också? För då påverkar det ju också kvoten...

Gör man ingen analys så fumlar man ganska mycket i blindo som du kanske märker. Att göra en analys kostar bara typ 400 kr. Då har man lite mer att gå efter! Och det är bra för plånboken om det visar sig att man slipper hålla på och köpa kraftfoder =)

Senast ändrad:

Det där är en "gammal" rekommendation, som kommer av att korn innehåller väldigt lite av aminosyran (=proteinet) lysin, som däremot finns mer av i havren.

Att det måste vara ett visst förhållande mellan korn och havre stämmer sällan generellt, det är viktigare att se till mängden av de olika foderslagen isf. Ger du t.ex. bara 0,5 kg havre/korn så blir lysinmängden i de 250 g havre så försvinnande liten att du likagärna kunde ge bara korn.

Likaväl kan man ge större mängder korn till en vuxen häst, om man ger andra foderslag som innehåller bra proteiner.

Just lysinet är extra viktigt för unghästar, så där bör man se över sin foderstat och hålla extra koll på proteinslagen om man fodrar med korn.

Aha, tack så mycket för svaret!
Jag pratade lite med henne idag igen om det, o det var tydligen en äldre veterinär som gett tipset, så då är det säkert från den här gamla rekommendationen. Anledningen till att jag frågade är att jag rider hennes fbl, som är under konvalescens, och har därmed MTCKET energi, så jag frågade henne om man inte kunde byta ut all havre till korn ist, men då hänvisade hon till denna balansen.
Ska se om jag inte kan få henne till att räkna lite på foderstaten, hon har precis köpt ett jättelass med hö, så det borde ju löna sig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka