Havre i massor!

TantEster

Trådstartare
Hej!
Har en kompis som precis köpt ett halvblodssto av den lite grövre typen (vikten uppskattad t 650 kg). Hästen är inte riden det senaste halvåret och har gått i hagen ett par timmar per dygn. (Har ej haft föl).

Enligt förra ägarens instruktioner ska hästen ha fri tillgång till hö, 2 kg lusernpellets och 8 (!!!) kg havre!

Stoet är ganska "på tårna", äter emellanåt inte upp allt kraftfoder och använder den fria tillgången på hö mest att strö med. Höanalys verkar saknas. Stoets hull är relativt normalt.

Vad anser ni om detta och hur ska min polare balansera upp foderstaten igen!?

Sv: Havre i massor!

helt vansinnigt !! 8 kg havre... herregud!
Min dam skulle ja inte ens gå in till om hon fick så mycket havre... räcker med 1 kg så e hon helt knäpp i bollen sen.
se till o ge hästen hö. o sen får ni kolla kraftfoderbalansen efter de.. men trappa ner havren..sluta inte tvärt..

Käre nån säger jag, mina pigga ponnyer får ju inte ens lukta på havre så 8 kg:eek: ! Kan förstå att hon är på tårna, men som sagt trappa ner havren stilla och lugnt tills du tycker hon är lagom i temprament. Låt henne fortsätta få fri tillgång på hö och så sina 2 kg lucernpellets. Du ska se att hon kommer att äta mer hö vartefter havren försvinner. Hästar är ju inte dumma, det är klart att hon hellre mättar magen med god havre än tråkigt grovfoder...
//marti

Avgiftning alltså? ;) Grovfoder och lucern, inget annat tillsvidare och sen titta hur hästen utvecklas. Antingen ökar eller minskar man lucern, det måste man se efter hur hästen tar sig.:D

Var bara tvungen...
12 kg hö (med värdena 8 Mj och 40 smbrp bara för att ha något att räkna på)
2 kg proteinpellets (8,5 Mj och 105 smbrp)
8 kg havre (9,8 Mj och 87 smbrp)

Ger: 191,4 Mj och 1386 gr smbrp...
//marti

Men jag tror knappast en häst äter 12 kg hö om den äter 8 kg havre, den är nog för mätt för det. Finns ju flera hästar (framförallt tävlingshästar) som äter så mycket havre (vilket jag själv tycker är vansinne) och fri tillgång på höet, men då blir ju den intagna mängden stråfoder inte så stor. Konstig fördelning tycker jag.

Mycket ska man höra.....:D

Som jämförelse kan jag berätta att min grova kallblodstravare (159 cm i mkh och vikt strax under 700 kg) får 0,5 kg havre/dag. I övrigt får hon minimalt med betfor, lite lucern och så fri tillgång till hösilage.

Hon är "på tårna" ändå :D

Immer

Jösses vilken foderstat. Men om man kollar i många stall är det ju tyvärr inte ovanligt...

Oj oj... jag tycker din polare skall trappa ner ordentligt på havren, ta en grovfoderanalys och kolla höet först, innan hon bestämmer vad hästen behöver.

Nu stod ju hästen på fri tillgång och i min värld är ju 12 kg inte så mycket...Men gör ett överslag på 8 kg också.

8 kg hö (med värdena 8 Mj och 40 smbrp bara för att ha något att räkna på)
2 kg proteinpellets (8,5 Mj och 105 smbrp)
8 kg havre (9,8 Mj och 87 smbrp)
ger: 159,4 Mj och 1226 gr smbrp.

Tabellhästens värden: 65-71 Mj och 390-426 gr smbrp. Nu säger jag inte att denna häst ska ha mat som tabellhästen utan skrev bara ned siffrorna som jämförelse.
//marti

Jag har också kollat på siffrorna och det blir verkligen helt sjuka värden..! Lika sjukt tycker jag att det är att proppa i en stackars häst den mängden kraftfoder, det borde ju bli betydande stärkelseläckage till grovtarmen med störd tarmflora till följd. Funderar på vad som händer om man helt sonika utesluter all havre från matsedeln; risken är väl att den (sannolikt) felaktiga tarmfloran inte utvinner så mycket ur höet och att hästen faller ur. Det är nog bäst att trappa ner lite försiktigt, nåt kilo om dan eller så...:angel:

Hästen ska bo i samma stall som min kille på dryga 1.70. Han rids dagligen, äter 10-12 kilo hö och två nävar havre per dag. Och då är mina nävar ganska små. Han mår utmärkt på denna kost!

Jag har sett en häst som stått på motsvarande foderstat och sen tvärt om bytte över till "normal" foderstat baserad på hö. Även flera år senare var hästen fortsatt för mager och kantig som ett hustak över korset. Den hästen vet jag inte om den ännu i denna dag utvinner så mycket ur höet och klarar sig på det. Rysligt dyr i drift blev den iallafall och fick i sig enorma mängder hö utan att lägga på sig ett endaste gram.

Det "praktiska" med att ge mycket havre är väl att då äter inte hästen så mycket hö och det är lättare och billigare att köpa och lagra havre? Och bra värden i havren så hästen ser väl rätt bra ut? Blir ju inte direkt påverkad av "dåliga höår"... Sen vad som är bra för hästen är ju inte direkt samma sak.

Oj, 8 kg ?!
Och så rids hästen inget.
Inte konstigt att den får överskottsenergi. :/

måste bara fråga, finns det plats för 8 kg havre i krubban?

marti130 skrev:
Ger: 191,4 Mj och 1386 gr smbrp...
//marti

O Jisses :eek:
Trodde det på sin höjd var mkt svårfödda fullblodshingstar i hårdträning på galoppbanan som gick på såna mängder.
Men si så fel man kan ha.

Vidare tycker jag, BORT med havren tills vidare eller åtminstone minska rejält.
Kör på lusern och grovfoder ett tag och se hur det artar sig, sen kan hon kanske lägga på lite havre efterhand om hon anser att det kan behövas.

Tja, om all denna havre ryms i krubban eller ej beror väl på krubbans fabrikat... Och jag antar att hästen inte har fått allt på samma gång!

Nu är hon iallafall på plats i vårt stall och guess what - det första som händer är att hon ådrar sig en sårskada i hagen och är ordinerad vila i box en vecka!

Har nu kunnat iaktta henne - pet pet i höet, en tugga havre, titta ut genom fönstret, tugga lite på boxväggen, nosa på höet, nosa på havren, ta en tugga hö... Vet ej om bristen på aptit beror på ny miljö, ont i såret eller .. ja!?

Min teori är att hon säkert äter hö om hon blir hungrig och hon får nu två kilo havre per dag tills vidare. Jag tror att hon (och tarmfloran) måste "lära" sig att äta grovfoder igen.

8 kg låter helt för mycket speciellt för en häst som inte gjort något.
mina hästar går på 5 respektive 4 kg havre och då e det 2 hårdtränande travhästar...

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har i alla år gått på känsla och med ögat fodrat mina hästar. Hittills har det gått bra, men så i somras så blev en av hästarna...
Svar
14
· Visningar
1 061
Senast: saltopeppar
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 984
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama