Havre i massor!

Sv: Havre i massor!

det låter bra att matvanorna har ändrats

för ja tycker helt klart
Den här hästen fått alldeles för mycket enerig..
all den energin kommer från havren...
havren innehåller nästan enbart energi.. vilket gör hästar som står mycket över pigga....
en häst på 650 kg behöver ca 10 kg hö om dagen...
1,5 kg hö/per 100 kg kroppsvikt
och inte alls 8 kg havre...
en helt ny foderstat kan man lätt räkna ut med ett foderpogram som finns att hitta på internet...

d_ressyrtjejer skrev:
en helt ny foderstat kan man lätt räkna ut med ett foderpogram som finns att hitta på internet...

Problemet med en sådan här häst är att den är inte inställd längre på att ta åt sig näringen från grovfoder, så det är inte så "bara" att övergå till en ny foderstat.

Min dotter jobbade ett år på en välkänd hingst/seminstation. Där fick hästarna, (hingstar och in/tillridningshästar) ca 5-6kg havre, högst 4 kg hö, samt fri tillgång till halm...man odlade havre själv, och hö fick man köpa...

min förra häst, 172 cm, halvblod, ca 600 kg, åt 3,5 kg havre och 3 kg Mustang (typ kraft) . sedan åt han 0,5 l betfor och 9 kg hö... det funkade han skitbra på men han var inte den "hyperpigga" typen direkt :P

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har i alla år gått på känsla och med ögat fodrat mina hästar. Hittills har det gått bra, men så i somras så blev en av hästarna...
Svar
14
· Visningar
1 061
Senast: saltopeppar
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 984
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama