Havre halm?

Ozen

Trådstartare
Min kompis funderar på att köpa havrehalm. Men hon undrar om det är energi i havrehalm eller nått annat som gör hästen piggare? Är jätte tacksam för svar :):bow:

Sv: Havre halm?

Det är energi i all halm. I en tabell jag läste stod det ca 5 g per kg halm. Protein finns det dock inte.

Senast ändrad:

okej, men är det mycket energi? är det nån skillnad på energivärdet i havre halm och annan halm? :)

Jag tror inte det skiljer sig något nämnvärt mellan sorterna.

Nja, mycket och mycket. Det beror ju på hur mycket halm hästen kommer att äta. Äter den 2 kg halm blir det ju 2X5g= 10 gr.

Jag vet inte riktigt hur du menar? Är din kompis rädd för att hästen ska få i sig för mycket energi?

Har kompisen analys på sitt hö/hösilage så kan hon ju räkna ut hur mycket energi etc halmen lägger till i den totala foderstaten men har hon inte det så vet hon ju absolut inget ändå. :)

Är höet väldigt energirikt och man dessutom lägger till en massa halm så påverkar det naturligtvis men utan analys har man ju ingen aning :)

okej, men 10g energi, är det mycket? Ja hon är orolig att hennes häst ska få för mycket energi, :):p

Hmmmm......nu blev jag lite osäker här hur jag egentligen svarat :confused: Energi räknar man ju i MJ (Megajoule)

2 kg halm innehåller alltså 10 MJ.

Jag tycker förstås inte det är så mycket. Kan jämföra med t ex 2 kg Krafft Grund som innehåller 22 MJ.

Det går ju inte att veta någonting om man inte har analys på det andra.

Varför vill hon ha halm då? För att hästen ska ha mer att tugga?

Att man ger hästen mer energi (MJ) behöver inte göra den piggare, däremot fetare om den får mer än den behöver...

hennes häst behöver gå upp i vikt. Men det är ingen skillnad mellan havrehalm och annan halm? :):D

Gå upp i vikt? Jaha, men på vilket sätt då? Hur ser hästen ut?

Min häst t ex får ganska mycket hö men blir lite tunn i överlinjen pga för lite protein i höet och då tillsätter jag i första hand extra protein.

ja pratade med henne nyss och hon ville att hennes häst skulle stå på det, alltså inte gå upp i vikt (eller det gjorde inget om den gick upp i vikt) hästen har nästan fri tillgång med hö. (:

Om den har nästan fri tillgång på hö lär den väl inte äta halmen?
Det hade inte min häst gjort i alla fall.

ja pratade med henne nyss och hon ville att hennes häst skulle stå på det, alltså inte gå upp i vikt (eller det gjorde inget om den gick upp i vikt) hästen har nästan fri tillgång med hö. (:

Jag är kanske extra trögfattad idag men jag förstår inte vad det handlar om. Vad är ni ute efter? Vad är problemet?

Jag är kanske extra trögfattad idag men jag förstår inte vad det handlar om. Vad är ni ute efter? Vad är problemet?

hihi :D hästägaren undrar om Havrehalm ger energi och om det är skillnad på energin i de olika sorters halm. ;) Hon undrar också om ni med pigga hästar har tyckt att hästarna har blivit piggare när de fått havrehalm.

nej men ja skrev fel förut. Hästen ska bara stå på halm om jag fattade ägaren rätt. :confused:

;)

Vadå, bara halm och inget hö? Eller tänker jag helt galet nu?? :D

Annars kan väl kompisen bara sänka kraftfodret ett snäpp... så borde problemet vara löst! :)

Vadå, bara halm och inget hö? Eller tänker jag helt galet nu?? :D

Annars kan väl kompisen bara sänka kraftfodret ett snäpp... så borde problemet vara löst! :)

Nej hästen har självklart hö :D vad menar du med sänka kraftfodret:confused: ja är lite trög XD :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
654
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 090
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 034
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka