Havre?! Gör det hästen tjockare?

S

Stina_Julle

Det finns säkert massor av trådar gällande havre med mera, men jag har så pass bråttom med ett svar så jag postar en ny.

Min foderhäst har avmagrat ordentligt nu. Han är väldigt låg i rang så hagkompisen jagar bort honom från höet ganska ofta. Jag har gett maten med stora mellanrum, men det spelar ingen roll. Han jagar bort honom iaf.
Jag har nu delat av hagen och sattit dom i varsin så att nordisen har chans att käka upp allt hö i lugn och ro. Han står och äter nästan hela dagarna men går inte upp i vikt iaf.:( Nu törs jag inte rida honom pga hans avmagring.
Jag har fått tag i "helhavre". Men hjälper det att ge åt honom? Får han mer fett eller blir han bara busig utav de?
Hjälp mig ngn, när inte han mår bra, mår inte jag heller bra..

MVH
Stina

Sv: Havre?! Gör det hästen tjockare?

Kolla så att han inte har mask. Sen hade jag köpt ett proteinfoder och gett det.

För att veta om havre är ett bra alternativ behöver du värdena på hö´t.
Är han kollad om han har mask? Annars kan det ju vara orsaken.

Det tar ju ett tag innan han kommer upp i hull igen om du nyligen har delat av hagen.

Lucern kan vara ett bra alternativ om han äter det.

Han är kollad på mask i februari.
Jo, det kan ta ett bra tag att få upp han. Men nu känns de som att han bara blir smalare..:/

Lucern? Vad är de? jag har aldrig hört talas om de..

Hur mycket hö får han om dagen och har du någon analys på hö´t?

Lucern är alfalfa som är ett bra komplement om man inte vet vad hö´t innehåller.
Prata med dem som säljer foder, det finns både som hackat strå och som pellets.
Det är relativt dyrt men kan vara värt att ge när hästen har fallit ur som din har.

Nu vet jag inte var du bor men ska hästen gå på bete snart? De brukar ju ta sig om de går på bra bete om det inte är något annat som fattas.

Får han mineraler?

Tuggar han ordentligt? När är tänderna kollade senast?

Jag skulle ta nytt träckprov eftersom prov i februari kan vara ganska missvisande.

ger du inget kraftfoder alls? Hel havre är bra, du kan ge honom ett kilo om dagen, kornkross är också bra, korn kan man ge till hästar som behöver mera hull

Exakt vad är det som är bra med att ge hästen spannmål? Är inte hästen en utpräglad gräsätare med begränsad möjlighet att bryta ned stärkelse? Det går visst att ge dem en del spannmål men det kanske inte ska vara förstahandsvalet.

TS: om jag vore du skulle jag göra ett träckprov, köps bla på apoteket och du får svar redan dagen efter i bästa fall. Om du kan, dela av hagen vid utfodring så hästen verkligen får äta sitt hö. Om du inte har analyserat höet och inte tänker göra det så skulle jag ge honom lusern. Det är proteinrikt och räknas som grovfoder, finns både som strå och som pellets. Finns på granngården. Börjar det inte närma sig betesgång hos er?

Kolla tänderna och mask om det inte redan är gjort, annars skulle jag prova att ge olja lr korn, lr en kombination av dem...

nej inte särskilt bra. ge honom lusern och olja, det gör under för hullet utan att belasta mage och tarm med massa stärkelse.

Han har tillgång till hö nästan hela dagen. Jag ger honom 2 dl helhavre, 3 dl kornkross, 2 dl betfor och 1 dl mineraler. Ger jag han för lite foder kanske?

Jag har tänkt skicka in på höanalys, men det har inte blivit av ännu.
Ägaren som trodde att han får för näringsfattigt hö har bytt till ett annat hö som hon tror är bättre.
Tänderna är kollade några månader innan han kom till mig, och jag har haft han sen september-08.
Kolla masken ska jag nog göra på båda två innan betet börjar, har dom inte mask är det ju onödigt att jag avmaskar dom innan betet. Jag har ju som sagt avmaskat dom för 3 månader sen.

Han ska snart ut på bete, väntar bara på det gröna gräset. Inom 2-3 veckor står han på bete.

Är det en ponny?
Mängden havre räcker åt en råtta per dygn;)

de tar upp havrekross bättre, men köp en säck Hestekraft o du märker resultat så snabbt som du vill- om du ger 1 kg om dagen.
Du måste räkna i hg eller Kg- inte i dl.
Sök rätt på ett bra bete till den.

Nej, det är ingen ponny. En nordsvensk.

Vad vill du få ut av den lilla mängd kraftfoder du ger ? Alltså, vad gör 2 dl hit och dit tycker du ? Foder räknas i kilo, och nån dl hit och dit gör inte mycket då är det lika bra att inte ge något alls eller HÖJA givan ordentligt. Dl ger man smådjur som kaniner.

Först och främst bör du köpa lusern eftersom du inte har en susning om vad ditt hö innehåller. Ge så mycket lusern den vill ha, finns egentligen inga begränsningar där, endast din plånbok kan begränsa. Hur många hästar går i hagen ? Hur mycket grovfoder läggs ut ? Hur många högar gör ni ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka