Havre eller betfor?

L

linabergmer

Har en slö häst och har funderingar på att ge den havre. Men har hört från en i stallet att betfor ger bra energi? Stämmer detta? Vad skulle ni ge en slö häst och varför?

Sv: Havre eller betfor?

Jag skulle ge den en balanserad foderstat, stimulerande träning och försöka att göra sånt som hästen tycker är kul.

Om hästen "dör" under dressyrpassen så skulle jag satsa på korta pass med bara ett fåtal moment som hästen kan känna sig nöjd över, och sedan sluta med att rida ut i skogen eller kanske hoppa några språng. Aldrig sitta och nöta bara för att man ska...

Jag tror inte riktigt på att "havra upp" hästar, risken finns att det inte är äkta träningsglädje man får fram, utan mera att de gör vad som helst för att det kryper i kroppen. En häst som mår bra och gillar det den gör blir automatiskt pigg och glad, och man får acceptera att vissa individer är lite sävligare.

Jag har en 5 åring under tillridning som håller på att sätta muskler och han ir inte speciellt "pigg" jag ger både havre och betfor och jag märker tydligt att jag har ökat havregivan nu , han är mycket hetare och kanske lite stirrigare också :angel:

linabergmer skrev:
Har en slö häst och har funderingar på att ge den havre. Men har hört från en i stallet att betfor ger bra energi? Stämmer detta? Vad skulle ni ge en slö häst och varför?

Jag skulle nog kolla upp hästens värden hos veterinär först. Bara så att det inte är något annat som orsakar slöheten. Analysera höt och ta hjälp att ordna med bra foderstat av någon som kan. :cool:

På min häst ökade jag höet och havren för att få högre energi i hennes foderstat. Efter ca 3 veckor hade jag en märkbar skillnad. Sen är det, som tidigare nämnts, mycket annat som kan spela in, men det har du bäst koll på själv.

Vad menar du med att kolla upp hästen hos en veterinär? Vad ska den kolla? Hänger inte riktigt med nu!

Ja det var det jag hade tänkt, men om du vet vad hon menar så får du gärna svara:)

Jag kan kanske tänka mig att hon menar, att det inte är något sjukdoms tillstånd som gör att hästen inte är så pigg...det kan ju vara något som är på gång, men som inte butit ut än, samtidigt så tror jag att man som hästägare har en viss känsla för om hästen bara är lat, eller håller på att bli sjuk.
Hoppas att det löser sig för er.

Okey, jag tror nog mer på det sista, att hästen är lat. Men ska låta det gå ett tag till, så får vi se om det blir något extra foder.

Hästar brukar bli slöa när de är dags att sätta päls.. har du testat med b vitamin el. multi..

Nej det har jag inte gjort, tack för tipset!!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 013
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 310
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 665
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar