Havre det perfekta hästfodret!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Havre det perfekta hästfodret!

peter_lundin skrev:
Men det är ju jag som är rigid!!
PL
Då måste jag vara det jag med...eller:confused: ...Jag tycker nog att jag är öppen och uppfattar även dig som öppen och mottaglig för nya rön liksom min högst traditionella hovslagare är det. Det är aldrig fel att söka kunskap...men från ett visst håll ska man bara hålla med en viss Guru...och det köper inte jag.:smirk:

Detta är ngt som kännetecknar all pseudovetenskap od, motståndarna är alltid rigida o ovilliga att lära sig ngt nytt när vi kräver rimlig dokumentation.
PL

peter_lundin skrev:
Detta är ngt som kännetecknar all pseudovetenskap od, motståndarna är alltid rigida o ovilliga att lära sig ngt nytt när vi kräver rimlig dokumentation.
PL
Sant, trist dock för en del saker kan säkert vara bra men dialogen blir ingen dialog och istället för att sprida kunskap begränsar man den. Skönt att inte alla faller in i trenden;)

Det var en intressant sida - struntar man i "vittnesmålen" så kan jag inte nåt direkt fel i påståendena, dom är tämligen vetenskapligt grundande eller välgrundade på erfarenhet. Även synen på att hästens foder skall främst vara ett bra grovfoder är tämligen okontroversiellt och att kraftfoder bara skall komplettera näringsbehovet skriver jag under på. Av kraftfoderråvarorna är havre det som är bäst anpassat till hästen (förutom Ca bristen - som fixas med lusern) ansåg ju faktiskt gamle Wrangel i sin handbok för hästvänner - de nyare sorterna med hög fetthalt är att föredra eftersom stärkelsehalten då minskar. Problemet med strasser verkar vara att okunniga verkar tro mer än veta och att man håller hästarna efter efter nån dogmer i stället för att använda sunt förnuft... men det finns mycket att ta till sig och att vi även kritiskt värderar vad vi normalt gör (håller hästarna instängda, skor i onödan, ger dom för mycket kraftfoder.....)

Jag håller med. Det måste ju också vara mer berikande att öppet ta del i varandras kunskaper samtidigt också acceptera och förstå och vara villig att diskutera olika åsikter. Styrka påståenden om rätt eller fel med bra vetenskapliga tester som är väl dokumenterade av den samlade forskarkåren.

Jag är dock lite försiktig med havren och baserar mina hästars foder på bra grovfoder med fri tillgång. Unghästen får havre men inte den äldre. Vissa påståenden säger ju att hästar i måttligt arbete inte fixar havren, den blir för kraftig. Nordsvensken jag nämnde tidigare har aldrig kunnat äta havre trots riktigt grovjobb i skogen hela dagar...

Gammal kunskap har en tendens att falla bort...kanske man ska plocka fram lite mer sånt;) ...

tja - hästar är individer... så undantag finns säkert...
själv baserar jag min utfodring på helt fri tillgång till hösilage (10 MJ, 667 g smb rp) och havre och mineraler -till 2 fullblodshästar, havre efter hur mycket de jobbar, i tävlingskondis sätter jag in nåt även bra musli eller "oat balancer" ca 1-2 kg + 4 -5 kg havre - annars sticker revbenen ut för mycket - men havren skall vara en högfettssort, - skonsammare, mindre stärkelse etc
Foderkostnaden ligger på runt 20 lappen om dan - billigare kan det inte bli.

Visst är det olika...mina damer äter som sagt, mest hö och ingen har en tendens att något av revbenen skulle synas:angel: ...och då rids 9-åringen 5-7 timmar i veckan ca. Så än så länge har jag ingen anledning att öka kraftfodret...unghästen ser ut att växa fin fint och är rund och go utan att vara fet så nä, jag håller fast vid denna giva:p

Det som var grundat på Meyer var väl inte direkt fel även om det var grundat på tyska förhållanden, om hästen får för lite fettsyror för att täcka energibehovet är det väl i första hand grovfoder man skall titta på. Men sen var ju sen stor del av artikeln referat av vad Speckmaier sag o där var det lite värre, ammoniak ut genom ögonen tex.
PL

Helt klart är att strassersekten trots sitt "holistiska" synsätt aldrig kommer att ge sig in i den här tråden så den får nog självdö utan dem.
PL

He he.. Den här hade jag helt missat.
Vi med travare har ju ofta tussar i öronen på hästarna, Det är nog för att inte amoniaken skall svämma över:rofl:

Men snälla, en 2 år gammal informativ tråd. Jag stänger den, så får den fortsätta vara informativ.;)

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024