Havre det perfekta hästfodret!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Havre det perfekta hästfodret!

Varsågod, själv tycker jag det är för jobbigt att översätta långa texter.
När jag själv läser engelska så tänker jag på engelska o översätter inte i huvudet så när jag skall översätta så hittar jag inte rätt ord.
PL

Hehe.. Jag kan engelska alltså, är egentligen engelsk talande..
Man hade så ont om tid så hann inte läsa allt, men va riktigt nyfiken*

Jag kan översätta allt senare när jag kommer hem, för nu hinner jag tyvärr inte..

Brummar iväg igen*

peter_lundin skrev:
Varsågod, själv tycker jag det är för jobbigt att översätta långa texter.
När jag själv läser engelska så tänker jag på engelska o översätter inte i huvudet så när jag skall översätta så hittar jag inte rätt ord.
PL
Japp så är det! Med alla engelska och amerikanska program så blir man nästan engelsktänkande ibland.:D

Jag *puttar* också en sväng - viktig tråd!

Eftersom jag är verksam i Tyskland ser jag detta på nära håll, hur man felfodrar hästarna och överutfodrar dem.

6-10 kg kraftfoder per dag är inget konstigt alls, samt 2-6 kilo hö på det.

Galna teorier verkar gå hand i hand med just Strasserfilosofin, och det verkar också som om de alltid lutar sig tillbaka på, och skyller mkt på just Strassers riktlinjer, i stället för att ta reda på själva hur det ligger till.

Jag tycker förvisso inte att det är något unikt i Hästvärlden att man inte kan fodra rätt.

Det som skrämmer mig mest just nu är alla som helt slutat ta hand om hovarna på sina hästar för det är mer naturligt att låta dem slita dem själva.
Jag hoppas innerligen att svenskarna har mer i huvudet än att vi låter det ske här.

Okej...
It was recommended that oats be fed broken up into many small meals, with a maximum of up to 2.4 kg per meal for a 600 kg gram horse

Jippi vad min hästs tarmar skulle protesterat...

Senast ändrad:

Jag kan intyga att det inte ser ut så i alla tyska stall:eek: I vårt stall får inte hästarna havre alls.

alazzi skrev:
Jag kan intyga att det inte ser ut så i alla tyska stall:eek: I vårt stall får inte hästarna havre alls.

Naturligtvis var det en generalisering på det jag ser, jag sa inte att ALLA har det så. Lika lite som alla rider i ridhus ALLTID i Sverige..men många är det..;)

Puttar så att strasserfolket inte missar om de skulle vilja flytta sin foderdiskussion hit.
PL

Verkar svårt att få till en diskussion.
Själv tycker jag detta verkar säga en del om deras holistiska syn.
PL

kristel skrev:
Okej...

Jippi vad min hästs tarmar skulle protesterat...
...Jag lånade ut en nordis till en ridskola för många år sedan. Hästen hade havreförbud så det ingick i avtalet att dom skulle ge henne kornkross och när hon var i fullt arbete var hon uppe på 2 kg (kördes och gick ca 3 timmar/dag på ridskolan)...så en dag missade någon vad som stod på hennes foderlista...och på nåt sätt försvann den i röran så helt plötsligt stod hästkraken på 2 kg helhavre:eek: ...en väninna till mig ringde och berättade att hästen var sjövild, stod inte still i sin box och var helt ohanterbar för ovana som vana skötare...så kom det då fram att ett foderbyte gjorts i "ohappa"...Skulle hon ha blivit lugnare på 4 kg????:crazy: ...det har jag svårt att tro:smirk:

peter_lundin skrev:
Verkar svårt att få till en diskussion.
Själv tycker jag detta verkar säga en del om deras holistiska syn.
PL
Mycket bra tråd PL:bow: ... har missat den i mängden då jag sällan är inne på Foder. :angel:

Piraja skrev:
...Jag lånade ut en nordis till en ridskola för många år sedan. Hästen hade havreförbud så det ingick i avtalet att dom skulle ge henne kornkross och när hon var i fullt arbete var hon uppe på 2 kg (kördes och gick ca 3 timmar/dag på ridskolan)...så en dag missade någon vad som stod på hennes foderlista...och på nåt sätt försvann den i röran så helt plötsligt stod hästkraken på 2 kg helhavre:eek: ...en väninna till mig ringde och berättade att hästen var sjövild, stod inte still i sin box och var helt ohanterbar för ovana som vana skötare...så kom det då fram att ett foderbyte gjorts i "ohappa"...Skulle hon ha blivit lugnare på 4 kg????:crazy: ...det har jag svårt att tro:smirk:

Jag hade en arab en gång för rätt många år sen, och fick uppmaningen av ägaren att aldrig ge märren havre eftersom hon blev "knasig" av just havre..
Äh, tänkte jag fjantigt..en näve havre kan hon väl få som godis iallafall,så känslig kan väl inte hästen vara..:angel:

Fy fan vad jag misstog mig,ägaren hade rätt!
Hästen blev som om den gick på knark eller nåt,tog en långtur på hästen på över tre timmar,hästen skuttade som en kanin för saker hon normalt inte brydde sig om, samt var så jäkla pigg,hem kom vi till slut..hästen fortfarande överpigg och galen,jag helt slut..puh det misstaget gjorde jag aldrig mer om på den märren..
Varken före eller efter det uppförde hon sig så knäppt,helt klart var det havren som gjorde henne överpigg.
Så ägaren hade rätt!:o
Och det var bara en näve havre!:D
Hade hon käkat 4kg,jag lovar hon hade sprängt ozonskiktet!:rofl:

:rofl: :rofl: ...ja, jag gjorde faktiskt den missen i början när jag hade nordisen. Visste att hon var känslig så hon stod på kornkross och soja (hade en gubbe som arbetade med tillkörningen då körning inte är mitt gebit)och allt gick bra. Så tyckte jag att gubben börjat lasta rätt mycket på henne så jag ville ge henne lite extra och gjorde precis som du...slängde dit en näve havre...och gubben kom tillbaka..."VAd har du gjort?":eek: :eek: :eek: ...Jag fattade ingenting men fick sen höra att hästen fullständigt skenat runt med lass och allt så gubben hade ramlat av och hästen fortsatte runt runt runt på täkten i bästa "russmanér" och inget kunde stoppa henne:crazy: ...lovade sen dyrt och heligt att aldrig ändra fodergivan utan att ha pratat med gubben först:smirk:

Lånar knapp
Helt underbar artikel :rofl:.
Om man tittar på fallstudierna verkar det precis som någon sa tidigare att hästarna måste lidit av höggradig proteinbrist. Istället för havre vore det nog bra att göraa en grovfoderanalys :idea:.
Måste fråga om en sak stod på det sätt som jag fattade det eller om det är mina engelsk kunskaper som spelar mig ett spratt igen. Jag förstod det som att om hästen blir hysterisk av en liten havregiva så skulle man öka den eftersom hästen fick panik för att den fick i sig för lite energi och därmed sprang som en tok :confused:.

Shaggy skrev:
Lånar knapp
Helt underbar artikel :rofl:.
Om man tittar på fallstudierna verkar det precis som någon sa tidigare att hästarna måste lidit av höggradig proteinbrist. Istället för havre vore det nog bra att göraa en grovfoderanalys :idea:.
Måste fråga om en sak stod på det sätt som jag fattade det eller om det är mina engelsk kunskaper som spelar mig ett spratt igen. Jag förstod det som att om hästen blir hysterisk av en liten havregiva så skulle man öka den eftersom hästen fick panik för att den fick i sig för lite energi och därmed sprang som en tok :confused:.
Oj...det måste jag ha missat...:eek: ...Kanske skulle ha lagt på nordisdamen 6 kg havre då kanske:smirk: ...skulle inte tro det;)

Jag ger min unghäst fri tillgång till hö, två dl hel havre, 3 dl kornkross + mineraler/linfrö och hon är lugnet själv vid hantering...busig och lekfull i hagen och kämpar på för att få 9-åringen att kuta ikapp med henne:p ...och så gillar hon att sola. Hon är lättlärd och positiv med lagom attityd för att vara 1,5 år (måste ju testa lite...:angel: )...en full normal lite unghäst, alltså.:cool:

Finns det någon i detta långa land som tycker att artikeln är givande och att man ska följa detta? Tror det var vad trådskaparen ville veta samt ha en debatt i...så, Hallå!

Senast ändrad:

Jag har försökt få våra lokala strasseriter att komma över hit o diskutera saken men det JAG har då inte lyckats. Artikeln kommer ju från en strasserkonferens o ett antal av "fallstudierna" kommer från SHPare.
Jag tycker den säger mkt om vad deras "holistiska" inställning är värd i praktiken!
PL

peter_lundin skrev:
Jag har försökt få våra lokala strasseriter att komma över hit o diskutera saken men det JAG har då inte lyckats. Artikeln kommer ju från en strasserkonferens o ett antal av "fallstudierna" kommer från SHPare.
Jag tycker den säger mkt om vad deras "holistiska" inställning är värd i praktiken!
PL
Så sant, så sant;) ...hittills har jag inte blivit imponerad varken av diskussionen på Hästvård (Barfota....) eller av något annat heller. Av någon anledning så verkar det bara finnas "antingen eller"...Svart eller vitt...Rätt eller "fel"...något som jag inte mött hos någon av de andra barfotaförespråkarna (traditionella hovslagare inräknat). :cool:

Men det är ju jag som är rigid!!
Och okunnig.
PL

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024