Havre/betfor vs helfoder???

Hera

Trådstartare
Förr fodrade jag alltid med havre och kornkross, mineraler och betfor. Sen stöttade vi upp med soja el lusern beroende på värden i höet mm mm.

Senare år har jag kört färdigfoder tex Krafft och gick förra vintern över till Hippo.

Vad är för och nackdelar med havre/kornkross vs helfoder?
Vad har ni för erfarenheter?

Ekonomiskt sett så är det ju lät att välja....
Men jag vill veta mer....allt?

Sv: Havre/betfor vs helfoder???

Min erfarenhet är att jag inte har kunnat hitta något helfoder som matchar mina (min hästs... ;) ) behov.

Det jag oftast genom åren behövt komplettera upp är protein och P, och det finns inget helfoder som gör det på det enkla sätt som det är tänkt, så för mig blir det mycket enklare och billigare att "blanda själv".

Oftast lucern + Miner Grön eller Fosforbalans. Ibland ger jag havre också.

Vi gav havre, korn, betfor, linfrökaka, vetekli, lucern.. u name it.. förr.

Numera får hästen Krafft Nya Groov, havrekross, betfor och lite vetekli (+ mineraler osv efter behov) och hon har aldrig varit finare.
Vi behöver oftast bara fylla upp protein då vi oftast fått tag på hö med lite låga smrp-värden.

Unghästen har aldrig pytsats med massa grejer på utan hon fick börja med havre och pellets.

Nu äter hon Krafft Nya Groov och betfor. (väldigt lättfödd) Kommer lägga på lucern senare när gräset tar slut.

Jag ger havre/betfor o mineraler + vitaminer efter behov. Enklare att reglera än färdigfoder och betydligt billigare...

Innan jag köpte min häst gick han på havre, betfor och lusern. När jag sedan köpte honom bytte jag till krafft groov (nu går han dock på den nya) och han blev mkt finare och gladare :)
Detta beror iofs mest troligast på att han fick för lite foder förut.
I vilket fall som helst så föredrar jag färdigfoder för att det inte behöver blötläggas. Min häst står i kallstall och när det är -25 är det liiiite svårt att blötlägga betfor :crazy: Dock blötlägger jag fodret så länge det bara går.

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 209
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö tänkte höra om det finns några som har bra tips på kraftfoder till hästar med mindre kolhydrater än andra. har en häst som är extremt...
Svar
16
· Visningar
2 364
Senast: YorkWann
·
Foder & Strö Nu behöver jag lite hjälp igen!!! Jag har som sagt en arabtös -92. hon har haft fångkänning förra sommaren (innan min ägo), men jag...
Svar
5
· Visningar
1 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka