Havandeskapspenning?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

corona

Ett par frågor om havandeskapspenning:

* När ansökte ni/ska ni ansöka om det?
Vissa anser ju att man ska ansöka så fort man bara kan eftersom "handläggningstiden" (heter det så?) är extremt lång.
Jag tycker att det känns tidigt (är i v 18), men jag kanske t.o.m är sent ute?? :o


* Vem fattar beslutet?
Min chef räknar med att jag ska jobba juli ut och vara borta aug och nästa hela sept (beräknad förlossning 26/9).
Idag frågade han mig åter igen "när ska du föda?" samt "hur länge tänker du jobba?"
Är det inte föräkringskassan som tar de besluten? Eller har jag fått något om bakfoten?
 
Sv: Havandeskapspenning?!

*ansök så snart du fått intyget från mvc att du är gravid :) , det kan ta lång tid att få svar (här har jag fått ringt och tjatat ändå har jag inte fått beslutet förrens 1 vecka innan jag skulle gå hem)

*OM du får havandeskapspeng så blir du ledig 60 dagar innan bf. Men känner du dig pigg kan du få fortsätta jobba ett tag till och hoppa på hp:n så fort du inte orkar mer (så gjorde en som arbetar hos oss).
Så det är du som tar beslutet hur länge du vill/orkar jobba, men hp:n gäller alltså från 60 dagar innan bf, och föräldrapeng kan man väl börja ta ut en månad innan bf väl eller nått sådant om man nu inte skulle få hp.
 
Sv: Havandeskapspenning?!

Hur svårt det är att få havandeskapspenning beror nog helt på vad du har för jobb. Tanken när man söker havandeskapspenning är att i första hand ska arbetsgivaren undersöka möjligheterna att göra en omplacering av dig, men det är ju inte många arbetsplatser som kan ordna det. Själv arb jag inom älderomsorgen, och då på den tiden när jag fick mina första barn (låter som det var på forntiden, men det var i början av 90-talet) fick vi som var uskor havandeskapspenning utan diskussion, men de som var sjuksköterskor var det svårare för, trots att vi i princip hade samma arbetsuppgifter, men undantag för att ssk hade MER uppg utöver omvårdnadsarbetet. Lite konstigt resonemang, och det kanske inte är så längre.
 
Sv: Havandeskapspenning?!

Har en kompis kompis som är barnskötare och ej fick hp pga att barnskötare av princip inte får det. Hon hade typ alla hemska symtom man kan ha som jättefoglossning, migrän, illamående, jättesvullna leder, etc etc. Kunde INTE lyfta små barn (som hon måste i sitt jobb) eller springa (om något barn kanske ramlar eller så). Helt vansinnigt att generalisera så och ej se till individ och dennes specifika arbetsuppgifter. Hon fick vara sjukskriven.
 
Sv: Havandeskapspenning?!

Fast migrän och jättefoglossning tycker jag SKA ge sjukpenning och inte hp.

Själv var jag delvis deltidssjukskriven utan diskussion under första graviditeten när jag fått ett ovariellt överstimuleringssymtom med diverse komplikationer. Det var ju i högsta grad grav-orsakat men det enda som var byråkratiskt stökigt med FK var att förklara att jag både låg inlagd på sjukhus och arbetade med drän och dropp under samma period (på permissionerna) :o
 
Sv: Havandeskapspenning?!

Fast problemet var väl att utföra hennes arbetsuppgifter, typ lyfta barn, sitta på huk och så, men att FK tyckte att av princip ska man ej få HP som barnskötare. Vadå av princip? Minns också att läkaren först inte tänkte sjukskriva denna tjej men gjorde det efter att hon fått stora blödningar och vad jag fattade det, missfallsrisk. Då hade hon gått till jobbet och knappt varit ill nytta där på småbarnsavdelningen utan att kunna lyfta barnen, kunna sitta på huk, springa/gå snabbt, etc. Som tur är blev hon ju sjukskriven sen. I andra brancher får man hp bara för att, tex usk. Vet de som bestämmer hur arbetsuppgifterna är för en barnskötare?
 
Sv: Havandeskapspenning?!

tja, vad gör man om man redan har ett gäng egna hemma och är gravid :o Antar att FK utgår från att kan man klara ev egna barn kan man klara andras :p

Jag fixade faktiskt inte 3-åringen som ändå var rätt självgående under min andra graviditet, det var livsfarligt att jag bara kunde vagga fram pyttelångsamt pga foglossning medan han pep iväg i 180 :cool: Som tur var hade jag bra (snabbare) backup hemma :love:

Men jobba kunde jag, med hjälp av en sån där gåstol man kan hänga på.

Jobba på dagis - nä det hade INTE gått :o
 
Sv: Havandeskapspenning?!

Fast hemma har man väl kanske en pappa som kan ta hand om barnet, och man får ju behålla sin dagisplats under hp:n, så då behöver man ju alltså inte försöka klara av något som kanske är helt ohållbart...
Förskolepersonal borde absolut få hp tycker jag. Det är ju faktiskt ett tungt och krävade jobb!!
 
Sv: Havandeskapspenning?!

Jag hade ingen dagisplats som funkade :(

Men jag håller helt med om att förskolejobbet är "tungt" nog.

Nu används ju ofta sjukskrivning som flytande övergång där hp-reglerna inte fungerar.

Jag vet läkarkollegor med riktigt tungt jobb (vad säger du Cilla, det är väl en barnlek att sätta in höftproteser och gå dygnet-runt-jour höggravid med foglossning, sammandragningar och blodtrycksproblem?) som inte heller fått hp utan behövt sjukskrivas.

Gränsdragningen mellan "normal" och "sjuk" graviditet är rätt svår och tillämpas inte rättvist över landet. Men på något sätt brukar det ju lösa sig för den enskilda mamman.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 508
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 037
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
4 992
Senast: AW
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
3 945
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp