havandeskapsolja?

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Naggur

Har precis börjat få lite bristningar, är i början på femte månaden. har sett hur mina kompisar som skitit i att smörja huden ser ut nu och dom ser ut som zebror=) så jag tänkte försöka minimera bristningarna. inte för att jag någonsin visar mig utan kläder men i alla fall=)

läste i en gravidtidning där dom testat olika oljor och så och de va ingen skilnad på den dyraste havandeskapsoljan och den billigaste olivoljan förutom lukten.

jag kör med vanlig barnolja med aloe vera.

Vad anväder ni? hjälper det över huvud taget?
 
Sv: havandeskapsolja?

Jag har struntat helt i att skaffa dyra oljor eftersom bristningarna ändå är hormonellt betingade. Är i v27 och har inte en enda bristning. Har bara smort brösten med vanlig bodylotion då och då när de kliat när de vuxit.
 
Sv: havandeskapsolja?

Hej!

Tänkte bara berätta att när jag var gravid med första barnet så smörjde jag magen enligt konstens alla regler men sista två månaderna blev jag alldeles randig, suck.. Jag använde Body shops feta kräm typ body butter.
Andra barnet brydde jag mig inte om att smörja mig men två veckor innan han föddes kom strimmorna tillbaka.
Nu tredje barnet har ännu inga dykt upp i v.35, har bara smörjt mig då huden känts torr och spänd.
Tror inte att man kan undvika strimmor med att smörja sig, det är nog ärftligt eller hormoniellt betingat eller har nån annan smörjt bort dem??

Lycka till iallafall med magen!
 
Sv: havandeskapsolja?

När jag väntade mina barn för 13,5 resp 15 år sedan hörde jag inte talas om några speciella oljor för att förhindra bristningar. Jag smörjde inte heller in mig med något annat och jag fick inte en enda bristning trots att jag var stor som ett hus med bägge två. Jag tror det är något som ligger i generna och vad jag har sett så har inte min mamma heller några bristningar.
Sedan kan det väl ändå vara mysigt att smörja in sig med något som luktar gott för välbefinnandets skull.
Lycka till!
 
Sv: havandeskapsolja?

Smörjde inte med något.
Fick inga bristningar.
Var ganska stor, inte jätte..
En kompis (ungefär lika stor som jag), smörjde som bara den och fick massa bristningar.

Smörjde där emot med olivolja i mellangården någon vecka eller två innan förlossningen.
Var extremt rädd för att spricka.
Tror dock inte att det hjälpte.
 
Sv: havandeskapsolja?

Det enda oljor är bra för är om det kliar. Är det meningen att du ska få bristningar så kommer dem med eller utan olja. Själv hade jag ingenting på magen och fick inte en enda bristning. På låren som jag smorde ungefär varannan dag med hudkräm fick jag däremot några bristningar.
 
Sv: havandeskapsolja?

Bristningarna är hormonella och med ärftlig faktor.
Jag smörjer mig aldrig och har efter 3 barn någon enstaka bristning på bröstens undersida.
Mina AA-kupor hade det jobbigt att gå till mjölkprogram stl D.
 
Sv: havandeskapsolja?

Med första barnet använde jag Body Shops kräm, som ska motverka bristningar, så det var väl tur då, för jag såg som sagt var ut som en zebra efteråt.. hur hade jag sett ut utan krämen då? :angel:

Med andra barnet sket jag i det, smörjde då och då bara för att det kändes skönt för huden, fick betydligt mindre bristningar då, trodde att det skulle öka markant, det som hände var väl mer att några av de jag hade blev vidare... :crazy:

Har svårt att tro att det går att smörja så bra så att inte huden brister....
Vissa säger här att det är ärftligt, men min mamma har inte en enda, trots tre graviditeter. Själv fick jag redan i tonåren, utan att vara gravid så jag misstänkte nog att det skulle bli illa under en sådan... :smirk:
 
Sv: havandeskapsolja?

Jag smörjde mig inte, hade en ganska så stor mage men har inte fått bristningar. Smörjde däremot murran en del med mandelolja som sägs hjälpa mot sprickningar och jag sprack knappt något, tur eller sammanträffande ????
 
Sv: havandeskapsolja?

Jag tror knappast att det hjälper. Smorde intensivt första tiden magen växten, fick bristningar ändå, och slutade sedan.

Dock kan det vara skönt att smörja magen, det blir som en liten ritual. Men att göra det för att slippa bristningar tror jag inte på.
 
Sv: havandeskapsolja?

Nej det hjälper inte. Huden spricker inte för att den är torr. Det är hormonellt och individuellt!

Så här stor var min mage i 8:e mån :eek: och jag smorde ingenting och fick inga bristningar:

magecut.jpg


Det fick jag däremot ÖVERALLT när jag var 15 och började med P-piller men de har ju bleknat sedan länge...
 
Sv: havandeskapsolja?

Bristningarna är hormonella och påverkas inte av oljor. Jag smorde magen bara om jag ändå smorde resten av kroppen och då med vanlig bodylotion, fick inte en enda bristning och min mage var STOR.
 
Sv: havandeskapsolja?

Jag har 4 barn och inte en endaste liten bristning på magen har jag fått under mina graviditeter. Däremot fick jag en bristning på ena bröstet i slutet av första grav. Den blev aldrig sådär blålila/röd som en del får utan var vit från början.
Har aldrig smörjt mig för att undvika bristningar. Så spar du dina pengar.....

Gira :banana:
 
Sv: havandeskapsolja?

knapplån!

tack för alla svar!

Verkar inte som om det är någon ide att smörja så mycket alltså=)

är åxå en av dom som fick bristningar i tonåren. om det berodde på p-pillrena eller av att ja gick upp i vikt vet jag inte.

Men då lär jag få en massa zebraränder ändå alltså=)
 
Sv: havandeskapsolja?

Jag smörjde min mage rätt ofta för att det var skönt.

Fick inga bristningar heller, på magen.
Men på brösten och låren fick jag.
 
Sv: havandeskapsolja?

Kan bli svårt att kontrollera, men det är klart... det skulle hon kanske kunna ha haft...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp