havandeskapsförgiftning?

NeverEver

Trådstartare
HAr BF idag och har varit hos barnmorskan. Jag var innan helgen groteskt svullen och hade sån magknip att jag mest bara låg. Igår och idag har svullnaden lagt sig ordentligt och jag känner mig lite piggare.
När BM tar kontrollerna så har plötsligt mitt blodtryck stigit markant och jag har börjat kissa protein. Jag vågar knappt tänka på hur det såg ut i helgen då! Hon tyckte att jag borde hört av mig, men jag tänkte att svullen är man ju, det är ju varmt och jag har aldrig hört att magknip är symptom på havandeskapsförgiftning.

Vet ngn vart gränsvärdena går för havandeskapsförgiftning? hur mkt urin får man kissa och hur högt får bltr vara?

Förresten kanske det är på plats med att försöka peppa ut bebisen, för havandeskapsförgiftning eller ej så är jag less!

Sv: havandeskapsförgiftning?

:bump::banana::bump::banana::bump::banana::bump:

En liten peppdans för bebisen! Ut med dig nu!! =)

Hanvandeskapsförgiftning vet jag inget om, men sa inte barnmorskan något?

//Julia

hehe här har du en med färskt minne ang havandeskapsförgiftning, dottern föddes för bara två veckor sen, i v 31;)

När det gäller blodtrycket så är det ju olika för olika människor, för mig som har ett "normalblodtryck" på 120/80 började dom bli fundersamma när det steg till 130/90, och någon vecka efter det las jag in akut med ett blodtryck på 150/107.. En halv vecka senare låg det på 180/140.. och det var ju på tok för högt..

Man ska kissa ca 300 mg protein/dygn, och jag vet inte riktigt vart gränsen går, men det var tydligen högt att kissa 3,5 g, och som högst låg jag på 9,5 g..

Har du en allvarligare havandeskapsförgiftning så går varken blodtryck, protein eller svullnaden ner.. man samlar också på sig otroligt mycket vatten tydligen, för jag gick då upp tre kg över en natt, och det var även då det beslutades att hon skulle komma ut..

Har du fått göra nån flödeskontroll?
Och hur mår du/bäbis nu?

Var också supersvullen förra veckan, pga värmen. Men precis som för dig har det gått ner nu när det är svalare. Känner mig betydligt piggare också :)
Har för mig att man brukar få huvudvärk också av havandeskapsförgiftning? Men jag är absolut inte speciellt kunnig i frågan.

Peppar bebben att komma ut, men helst inte före min ;)
:bump: :banana: :bump: :banana: :bump:

Man kan ha huvudvärk, men man behöver inte ha det förrän blodtrycket är skyhögt tror jag.
Hon tyckte man skulle vara vaken när man inte svullnade ner på natten. Jag har ju vart nästan mest svullen på mornarna. Mina fingrar har jag inte kunnat böja på mornarna.

jag o bebis mår fint nu.. jag i alla fall. Bebisen rör på sig och har jättefina hjärtljud (155 slag/min) och mitt SF mått är 36 vilket är helt normalt för v 40+0.

De har inte gjort några kontroller förutom urinsticka och blodtryck. Mitt normala blodtryck är ju 120/70 eller 120/60 och idag hade jag helt plötsligt 145/90 och då hade jag ändå suttit ett tag innan.

JAg vet inte hur mkt plus jag hade i protein.
Hon sa bara att jag låg i gränslandet, men att hon ville avvakta till på fredag. Det var inte min ordinarie barnmorska för hon har gått och blivit sjukskriven. JAg känner mig iaf trygg med den här barnmorskan och ska till henne på fredag med.

Tack för peppdansen.. den verkar behövas!
Vi har ju verkligen provat det mesta för att få ut den nu..
Bara ananas o nutella kvar nu!

BM Sa inget om gränsvärden, bara att jag var i gränslandet.

Ja det låter ju som att du har en liten havandeskapsförgiftning..

Se bara till att vid MINSTA lilla tecken på en försämring, åk till sjukhuset! Det kan handla om huvudvärk, mer svullnad (för mig blev ena foten som en fotboll, medans den andra foten såg "normal" ut), snabb viktökning (nu pratar vi om en viktökning på några få dagar), magsmärta i övre delen av magen..

Minsta lilla försämring, åk och kolla upp det för säkerhetsskull:)
För mig gick det otroligt fort, bara på några dagar så var jag jätte sjuk..

Hejja bebis, på mitt sista BM besök hade mitt blodtryck ökat, men inte så det var farligt. När min mamma väntade mig och mina syskon så ökade också blodtrycket precis innan det var dags.

precis vad min syrra sa.. (läkare). Hon tycker att de borde ha satt igång mig i och med att jag är fullgången istället för att vänta på att det ska bli värre (el bättre). Men men.. vi får se vad de säger på fredag och hoppas jag håller mig på benen tills dess

ny koll idag på förlossningen eftersom jag haft ont i magen hela natten.
Idag hade jag 140/100 i bltr, men istället för att ens tänka på att sätta igång mig gav de mig blodtrycksmedicin och citodon.. suck

usch vad jobbigt..

Hur långt har du gått? Är du beräknad snart eller ?
Hoppas allt går bra för er iallfall:)

Måste bara fråga lite ang havandeskapsförgiftning..

Hur ont i magen har man?

Har den senaste veckan vaknat av att jag har magknip som gör att jag inte kan somna om..

Hur mycket i vikt ungefär ska man gå upp?

Har gått upp 4 kg på 2 veckor utan att ändra någonting..
Gick upp 0.7 kg mellan vecka 10-26 och nu mellan vecka 26-28 så har jag gått upp 4 kg..

Min BM är på semester så jag undrar ifall jag ändå ska titta upp vad det kan vara?

jag var beräknad i tisdags.

var på undersökning idag: status quo.

JApanesen: Man har ont i epigastriet som inte släpper på alvedon eller omeprazol. Jag hade molvärk. Ring BM oc fråga

Jag hade havandeskapsförgiftning, i vecka 32. Och det onda i magen kom inte förrän sista natten innan snittet, då jag hade blodtryck på 210/120 och skyhög äggvita.

Hade inte bm mätt tryck och äggvita så hade jag nog aldrig märkt det själv... de frågade hela tiden om blixtar i synfältet och ont i huvudet, men nåt sånt märkte jag aldrig av. Så ont i magen är nog inte ett tecken man ska vänta på.

Är du orolig så åk upp och be dem ta blodtryck på dig, är det ok så kan du vara lugn. :)

Konstigt att de inte sätter igång dig med det blodtrycket? Hoppas bäbisen bestämmer sig för att komma ut, nu har du väntat länge nog tycker jag. Hoppas det händer nåt snart!

Peppdansar även jag! :banana::banana::banana:

JAg vill oxå ha bebis NU! Det är inte rättvist!
De sätter inte igång mig för just nu är det stabilt.. Mitt albumin fortsätter sjunka, men blodtrycket o övriga prover är stabila. Trobocyterna ligger oxå bra.

Det jag har varit irriterad på är att de aldrig har berättat nåt för mig, vad som händer och varför man väljer att inte sätta igång osv. Men igår fick jag träffa en bra läkare och vi pratade om det. Sätter de igång mig då jag inte är mogen kan det bli en skitjobbig förlossning som slutar med snitt. Det vill jag inte. Men måste de göra det, så gör det naturligtvis det.

Så jag tänker inte driva på om en igångsättning för just nu mår jag ändå drägligt trots allt och som sagt så är det bäst om det kommer igång av sig själv. Så nu är det bara att vänta.

Men igår kände läkaren iaf på livmoderhalsen eller tappen eller vart det är han känner. JAg var öppn 1 cm och efter det hade jag mensvärk nån timma och ut kom kladd/flytningar som var blandade med gammalt blod. Undrar om det skulle kunna vara en del av slemproppen!

Ja tänk vilken skillnad det gör hur vårdpersonalen uttrycker sig. Om de tar sig fem-tio minuter för att berätta så känns det så mycket bättre än om man får försöka gissa sig fram...

Hoppas att det börjar röra på sig nu då!

JAg vill oxå ha bebis NU! Det är inte rättvist!
De sätter inte igång mig för just nu är det stabilt.. Mitt albumin fortsätter sjunka, men blodtrycket o övriga prover är stabila. Trobocyterna ligger oxå bra.

Måste bara fråga om detta. Kan trombocytantalet sjunka pga havandeskapsförgiftning? Har aldrig hört talas om det och blev så paff när jag läste det. Främst eftersom jag själv har dåliga trombocyter och det känns som om nån borde ha nämnt det för mig i så fall :confused:
Eller finns det nån annan anledning att man håller koll på ditt trombocytantal? (Lite personligt kanske, vill du inte svara är det helt ok).

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon som haft det här? Hur behandlades du? Gjorde de nåt överhuvudtaget? Symptom och vad kan hända? Hur allvarligt är det? Jag har ju...
Svar
17
· Visningar
20 045
Senast: Cambrie
·
Gravid - 1år Jag är öppen 2 cm och "mogen". - Du kommer inte gå över tiden, sa läkaren till mig. (BF på lördag) :eek: Efter BM-besöket igår...
Svar
8
· Visningar
1 464
Senast: eyz
·
Gravid - 1år Efter att ha gått hos en måttligt slarvig och otrevlig barnmorska, så valde jag att byta. Hos den gamla barnmorskan gjordes inga...
2 3
Svar
41
· Visningar
20 472
Senast: Clintan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar