Hattproblem

tinutt

Trådstartare
Det har nu blivit dags att skaffa hatt men ingenstans här omkring kan man prova någon?! Därför vänder jag mej till alla kunniga bukare :)
Valet står mellan Christys och Horkas.

Någon som provat båda eller vet skillnaden på dem?
Storlekar?
Passform?
Material?

Är det stor skillnad på dem i filt och kaninhår? Har även sett att det står siden på vissa, är det ett tredje material eller samma som kaninhår??:confused:

Har nu en Charles Owen hjälm, en sån i sammet med läderband i strl. 57. Vilken storlek kan jag behöva på hatten då?

Tack för hjälpen :)

Sv: Hattproblem

Det beror lite på huvudform precis som med hjälmar. Jag har själv en Christy då den passar bäst men en kompis har en Horka för den passar bäst till henne. Känner några som har väldigt små huvuden och de har Horka för den sitter bäst på dem.Själv har jag 58 på hjälm och 57 på min Christy och den satt som en smäck tills jag klippte av mig håret så nu har jag satt i fyllningsremsor på sidorna så den sitter åt riktigt hårt igen. Man brukar behöva iallafall en storlek mindre på hatten.

Jag håller med Unica.

Jag själv har Horka, då jag har litet huvud och smalt ansikte. Jag har samma storlek på hjälmen som på hatten.

Christys är lite högre och då såg jag inte klok ut.

Mät ditt huvud. Visar måttbandet 57,5 cm så ska du ta en strl 57. Hatten måste sitta riktigt tajt för att sitta kvar.

Kaninhår eller filt är ju en smaksak (och pengafråga). Kaninhåren är ju lite glansigare och snyggare tycker jag.

Ett tips när du väl börjar rida i hatten och ska tävla är att sätta ett tros-skydd i pannan på hatten. Då slipper du en massa svett som rinner ner i ögonen :D

Okej, ja att den ena passar vissa bättre än andra är ju klart :)
Jag har däremot ingenstans att kunna prova hatten :/
Skulle ju vara bra, är det dumt att chansa och beställa ändå?

Unica - Vart har du provat/köpt din?

Senast ändrad:

Jag har en Horka-hatt och är nöjd med den. Vill ha dem så låga som möjligt, gillar inte för höga hattar... och då är Horka bra.

Vad gäller storlek så har jag 58 i hatten och 57 i min Charles Owen-hjälm. I hatten kan man alltid justera lite på sidorna, jag har lite kork-remsor i min.

Jag har en Horka-hatt och är nöjd med den. Vill ha dem så låga som möjligt, gillar inte för höga hattar... och då är Horka bra.

Vad gäller storlek så har jag 58 i hatten och 57 i min Charles Owen-hjälm. I hatten kan man alltid justera lite på sidorna, jag har lite kork-remsor i min.

Är din i filt eller kaninhår? Nöjd? Varför inte det andra materialet? :P

Horka finns väl bara i filt eller siden?

Jag vet faktiskt inte vad jag har, skulle gissa att det är filt. Anledningen till att jag köpte den var att det var lite bråttom och det var den enda som de hade inne i butiken.

Är i alla fall nöjd med min. Den har fått utstå en del med bland annat ösregn och ser ny ut fortfarande.

Passformen är väl sådär, inte bekväm på samma sätt som en hjälm.
Min sitter åt som attan om pannan och sedan har jag mkt "luft" på sidorna, så där fyller jag med kork-remsor eller liknande. Den måste sitta åt rejält, annars riskerar den att flyga av i en ökad galopp eller så...
För att vara säker så sprejar jag alltid på lite hårspray innan jag tar på den, då sitter den minsann där den ska. Desto jobbigare att få av den sedan;)

Jag har en Christys, kaninhår (glansigare). Upplever den som ganska normal i storleken och motsvarande hjälmstorlek (i hjälm har jag däremot en Horka). Men jag tycker inte att den är hög (vilket jag tycker är skitfult) men å andra sidan har jag heller inte jämfört med någon Horka. Jag är i alla fall supernöjd med min. Jag hade heller inte möjlighet att prova innan så jag tog en chansing. Däremot var jag dum nog att ta en storlek mindre än vad jag har i hjälmen (var rädd för att den skulle blåsa av annars). Men efter ett par ritter så tyckte jag att den tryckte för mkt i pannan. Men jag lästade ut den hos hattmakaren och nu är den perfekt i passformen! Ser lika fin ut trots att jag haft den i flera år.

Okej, då är jag med eller?
Horka - filt eller siden
Christy - filt eller kaninhår

Det är ju just det om man vågar chansa och köpa utan att prova? Och sen vilken som isf passar bäst/sitter snyggast :P

Vilket är lättast/bäst/snyggast??
Att köpa en strl mindre och riskera att den bli liten och sedan försöka leta en hattmakare (finns det nån här i skogarna?)
Eller att ta samma strl som hjälmen och sedan få fylla upp den med nått?

Usch, dom är ju inte direkt gratis och man vill ju att de ska sitta snyggt och bra..
Det är just det att bestämma sej för vilken modell, vilket material och vilken storlek?!!?!?

Jag har sj en Christy, skulle egentligen köpa en billigare (kan ha varit en Horka??), men som var för bred på sidorna för mig, så då fick vi köpa en Christy med kaninhår (de hade nog inte inne i rätt stlk med filt) som satt som en smäck runt om. Ett tag hade jag dock tunnat ut håret en del, så då sprutade jag lite hårspray längst fram på hattkanten så det klistrade fast mot pannan, ingen risk att hatten flög av då!

Har i hjälmen 57, men i hatten 54 :p (i studenthatten med!)!
Tycker inte den är hög, finns mkt högre, tycker det är fulare när hatten är för låg, ser ut som om den sitter långt upp på toppen på huvudet bara. Lagom är bäst.

Jag har sj en Christy, skulle egentligen köpa en billigare (kan ha varit en Horka??), men som var för bred på sidorna för mig, så då fick vi köpa en Christy med kaninhår (de hade nog inte inne i rätt stlk med filt) som satt som en smäck runt om. Ett tag hade jag dock tunnat ut håret en del, så då sprutade jag lite hårspray längst fram på hattkanten så det klistrade fast mot pannan, ingen risk att hatten flög av då!

Har i hjälmen 57, men i hatten 54 :p (i studenthatten med!)!
Tycker inte den är hög, finns mkt högre, tycker det är fulare när hatten är för låg, ser ut som om den sitter långt upp på toppen på huvudet bara. Lagom är bäst.

Haha, jag tror faktiskt att jag har ngt mer avlång huvud form än rund så jag kanske ska satsa på en Christy :P

Provade några hjälmar i stallet idag och på en från hööks var det strl. 55, satt okej, på en annan var det strl. 59, satt också okej, och på en GPA var det 58 och den dög också ;)
haha, det är inte lätt sånt här...
Att man bor i en del av landet där det är ungefär 10-20 mil till hästbutikerna åt olika håll så blir det inte lättare :crazy: men men, får väl chansa och skicka efter en på nätet och se hur det går :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vill ha en ny ridhjälm. Men det är så att mitt huvud är så konstruerat att jag har en normal storlek kring 57- 58 runt om. Men med...
Svar
6
· Visningar
2 622
Senast: Blimblom
·
Utrustning Hej! Jag tänkte beställa en hjälm från Charles Owen, troligtvis modellen Hampton (alternativt Wellington) och undrar hur de är i...
Svar
4
· Visningar
2 866
Senast: celeste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka