Hatt? Lag om hjälm?

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

Henchen

Eftersom det är på tal med att man kommer kanske införa en lag om att man måste ha hjälm på sig när man rider, då kommer alltså hatten försvinna på våra nationella tävlingar.

Är det egentligen inte konstigt att man "aldrig" reagerar på att man rider omkring i hatt på tävling, medans det blir ramaskrin om man inte har hjälm på sig på en bild kanske?

Det blir ju inte säkrare ju högre upp man kommer, hästarna får mer energi, mer styrka, och se bara på VM, då Salinero skenade ut. Med Anky på ryggen och hatten på huvudet. Hon hade kunnat skada sig ordentligt.

Varför reagerar man inte mer?
Och tror ni att det kommer bli något annorlunda om lagen inför?

Sv: Hatt? Lag om hjälm?

Hur många olyckor har skett på denna nivå?
Vilka är de vanligaste skadorna vid fall från häst?

det torde vara benbrott o nackskador.

Ska vi bära stålkragar härnäst:crazy:

Jag vet inte, vet inte hur man hittar sån statistik! Men , risken lär ju inte minska iaf.

Funderar på om det kanske blir så att man måste ha hjälm under 18 kanske.

Hur ofta händer det att någon ramlar av inne på dressyrbanan, eller på framridningen? Jag har aldrig sett det fast jag har tävlat och tittat på tävlingar i 20 år. Personligen anser jag att risken är minimal.

Jag tror och hoppas att den eventuella lagen kommer att gälla för ryttare under 18 år.

Jag vet inte, men risken finns ju alltid. Jag tycker det bara är konstigt att om en ryttare sitter på utan något på huvudet så blir det ramaskrin, men ingen bryr sig om att nån bara har en hatt på huvudet!

När jag var å kollade på en lite mindre tävling där nivån var upp till hatt, så var inte hästarna speciellt lugna, stegrade bockade och stack iväg (främst då på prisutdelningen)

de kanske inte händer så mkt olyckor eftersom de sitter (oftast) bättre kvar på en bockande häst än "medelsvensson"

MAN BLIR ALDRIG FÖR DUKTIG FÖR HJÄLM!

MAN BLIR ALDRIG FÖR DUKTIG FÖR HJÄLM

Jag tror inte det hänger på att folk anser sig vara för duktig för hjälm, det är ett val upp till var och en.
Jag cyklar utan hjälm och jag har inte alltid hjälm när jag rider men för det anser jag mig inte vara bättre än de som cyklar eller rider med hjälm

Senast ändrad:

MEH, jag som SETT FRAM EMOT att en dag få bära hatt på dressyrtävlingarna, istället för den där fula hjälmen! *Suck*

Och bara för att du aldrig sett det så händer det aldrig?

Jädrans vad utseendefixerade en del verkar vara..

Jag såg för en 20 år sen när hon Anna.. på Niklas red ärevarv på stora hoppbanan på Ryttis- Ramlade rätt på hatten.

Sen för en 5 år sen när den duktiga åkte av sin hingst som inte orkade stå kvar på bakbenen.

Annars ingen.

Såg en tokig Urbinoavkomma som hölls i av 2 pers när ryttaren satt upp.
Fy 17 .Jag galopperade till skogs o då svor hon för att jag störde hennes häst:D :cool:

Ytlighet..? ;)
Näe men dressyren ska ju vara stilren och klassisk, många hjälmar är stora och klumpiga. Visst jag rider utan hjälm men det är inga problem att dra på sig en direkt, idag finns det ju snygga, enkla hjälmar dessutom.
Hattarna är ju snyggare men ja, går det igenom så går det igenom. Men det känns ganska avlägset om jag får säga så.

jo jag vet inte heller. Jag själv tycker att man kan väl se elegant ut i hjälm också.

Men det som jag är mest konfunderad över är det är sån skillnad mellan hatt och inget alls.

Jag tror inte det hänger på att folk anser sig vara för duktig för hjälm, det är ett val upp till var och en.
Jag cyklar utan hjälm och jag har inte alltid hjälm när jag rider men för det anser jag mig inte vara bättre än de som cyklar eller rider med hjälm

Nej du kanske bara har mindre att skydda helt enkelt :angel:

Nej du kanske bara har mindre att skydda helt enkelt :angel:
Har ingenting att skydda:o

På ridskolan måste man ha hjäm o har det oftast på storan.

Det är inte kul när håret inte torkar på en hel dag eller att sätta på sig hjälmen när man ska rida nästa häst:eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: cassiopeja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka