Hatt i dressyern

AliiceeZ

Trådstartare
hej! Jag ska skriva en krönika ang hatt i dressyren. Hade gärna velat höra era tankar. För/emot hatten i dressyren.

Själv anser jag att det ses sportligare att använda en ridhjälm. Vi vill att hästsporten ska uppmärksammas och ses mer som en sport. Då tycker jag hjälm ser bättre ut. Sedan är det ju även en säkerhetsfråga. Med ridhjälm skyddas du bättre. Även många ungdomar och barn har förbilder som rider utan hjälm. Kanske inte det bästa att lära upp att det är okej att rida utan hjälm. Sista saken jag tänker på är väl att ridhjälmen är otroligt mycket snyggare.

Vad tycker ni?

Hittade en tråd i dressyr tråden om hjälm. Så denna kanske Inte är lagd riktigt rätt. Admin för gärna flytta/inaktiverar ifall fallet är så. Men hör gärna åsikter här också.

Ett ord: Förlegat.

Nej men sporten har utvecklas, och då tycker jag huvudbonaden ska följa med i den utvecklingen. De allra flesta, även på högre nivå, rider ju med hjälm idag. Och helt ärligt - hur snyggt är det egentligen med en svart kaninhårs-hatt till Animo-frack? :p

(Om man nu bortser från det mest uppenbara; Säkerhetsaspekten. Men det är väl egentligen så givet att det knappt ska behöva nämnas ens.)

Töntigt. Uppvisning eller ej. Hjälm är ett lätt sätt att undvika allvarliga skador och bör användas av alla, oavsett vad man har för åsikter om stil. Till skillnad från säkerhetsväst så är den inte ivägen för ryttaren vilket vissa upplever med västen.

Jag tycker att det är oerhört tjusigt med hatt i de höga klasserna men är helt och hållet för ett införande av hjälm just av de anledningar som nämns ovan.

Det är kul att många håller med mig. Dock hade det varit kul att läsa om någon som VILL har kvar hatten i dressyren. SÅ man får med båda delarna.. Men kanske inte någon som tycker att hatten borde finnas kvar, eller :p

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 790
Senast: Snurrfian
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 697
Senast: Soffan74
·
Utrustning Jag ska köpa en samshield hjälm och är orolig på hur dom på min lilla ridskola kommer att reagera. Det brukar inte vara jätte mycket...
Svar
11
· Visningar
1 392
Senast: Cambiaso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka