Hatar paddocken.

Sv: Hatar paddocken.

Låter i mina öron som att ni har 2 problem att jobba med förutom att ni inte tycker att paddockarbete är roligt någon av er. Dels tror jag du behöver befästa ditt ledarskap och dels verkar din häst ha problem med balansen under ryttare vilket visar sig när du kräver ökning av tempot. Är det en 5gångare som har svårt att hålla balansen i trav eller gå rent i tölt? är den väl inriden? Är hästen lika svårstyrd/respektlös när du longerar? Annars beror det nog på något du gör när du sitter på och då behöver du ha hjälp av instruktör. Hade en elev med liknande problem som kunde öka volten hur mycket och lätt som helst men inte minska den oavsett varv. Hon satt snett på hästen och vek höften så med idog sitsträning blev det bra.

Så några tips för att göra det lite roligare. Värm upp din häst ute så den är varm och glad. Gå in i paddocken och gör 10 enkla övningar som du vet att hästen klarar av. Beröm massor. Rid ut igen och belöna er med en galopp. Skritta hem. Efterhand lägger du in en sak ni behöver träna på till era 10 enkla övningar. T.ex att trava på spåret. Bryter hon ut tar du direkt och bestämt ner i skritt, lägger en volt och går upp i trav osv. Ge dig inte förrän ni klarat en bestämd sträcka men tänk på att både du och sadeln sitter rätt så det inte påverklar hästen åt fel håll. Många och täta övergångar gör hästen uppmärksam. Att lägga ut hinderbommar i labyrintform med olika vinklar är ett bra sätt att träna kroppsmedvetenhet. Rid sakta, helst steg för steg i mycket långsam skritt och gör halva framdelsvändningar i vinklarna. Avsluta labyrinten vid spåret och släpp där fram hästen i t.ex. trav en bit. Träna detta i båda varven.

Sen när du rider ut, träna att placera hästen där du vill ha den så du känner att du har hästen lydig för hjälperna. Slalom mellan träden med mjuka serpentinbågar. Rid mitt i vägen eller på fel sida om du har något ställe utan trafik. Gå förbi en infart ni brukar ta, gör halt, framdelsvändning etc och gå tillbaka innan ni svänger av. Bra träning som dessutom är ledarskapsträning. Kämpa på!

Låter i mina öron som att ni har 2 problem att jobba med förutom att ni inte tycker att paddockarbete är roligt någon av er. Dels tror jag du behöver befästa ditt ledarskap och dels verkar din häst ha problem med balansen under ryttare vilket visar sig när du kräver ökning av tempot. Är det en 5gångare som har svårt att hålla balansen i trav eller gå rent i tölt? är den väl inriden? Är hästen lika svårstyrd/respektlös när du longerar? Annars beror det nog på något du gör när du sitter på och då behöver du ha hjälp av instruktör. Hade en elev med liknande problem som kunde öka volten hur mycket och lätt som helst men inte minska den oavsett varv. Hon satt snett på hästen och vek höften så med idog sitsträning blev det bra.

Så några tips för att göra det lite roligare. Värm upp din häst ute så den är varm och glad. Gå in i paddocken och gör 10 enkla övningar som du vet att hästen klarar av. Beröm massor. Rid ut igen och belöna er med en galopp. Skritta hem. Efterhand lägger du in en sak ni behöver träna på till era 10 enkla övningar. T.ex att trava på spåret. Bryter hon ut tar du direkt och bestämt ner i skritt, lägger en volt och går upp i trav osv. Ge dig inte förrän ni klarat en bestämd sträcka men tänk på att både du och sadeln sitter rätt så det inte påverklar hästen åt fel håll. Många och täta övergångar gör hästen uppmärksam. Att lägga ut hinderbommar i labyrintform med olika vinklar är ett bra sätt att träna kroppsmedvetenhet. Rid sakta, helst steg för steg i mycket långsam skritt och gör halva framdelsvändningar i vinklarna. Avsluta labyrinten vid spåret och släpp där fram hästen i t.ex. trav en bit. Träna detta i båda varven.

Sen när du rider ut, träna att placera hästen där du vill ha den så du känner att du har hästen lydig för hjälperna. Slalom mellan träden med mjuka serpentinbågar. Rid mitt i vägen eller på fel sida om du har något ställe utan trafik. Gå förbi en infart ni brukar ta, gör halt, framdelsvändning etc och gå tillbaka innan ni svänger av. Bra träning som dessutom är ledarskapsträning. Kämpa på!

Tack så mkt för all hjälp och så, men hon har totalt förändrats på ganska kort tid. Nu är hon jättepigg och frammåt. Går i jättebra tölt trots att hon alltid travat eller passat innan. Kanonduktig har hon blivit. Kanske hade det med att hon testade mej o göra? Eller.. Hon hade ganska tjock päls när jag skrev detta, men nu har hon tappat hur mkt som helst. kanske är jobbigt att springa med en sån isispäls :P

Tihi, jag sparkar iväg bollen, han går fram till den och i bästa fall puttar han på den med nosen. Då får han en godis och så sparkar vi igen. Ibland far jag runt själv och dribblar, det tycker han är kul och knatar bredvid och spanar.
OA
Ha ha det har jag också gjort med en häst som numera är på de gröna ängarna. :rofl:
Samt hans favoritlek: jag släpade in en liten kvist i hagen och sprang iväg med den i kringelikrokar - han sprang efter och "anföll" kvisten och hoppade på den med frambenen. :rofl:

Sådana lekar har vi också. Jag har något in handen och så springer jag, min häst jagar. Snabba stopp, iväg åt annat håll. Matte får motion också, det behövs:angel: . Jag ÄLSKAR att busa med min häst mellan varven.

OA

min islänning är likadan! han hatar padock/ovalbanor över allt annat, han tappar all sin utstrålning och går knappt framåt..

jag tror att det är för att den förra ägaren BARA red honom i padock och tävlade på ovalbanor så han tröttnade till slut.

Har du tänkt efter om du ställer andra krav när du rider i skogen eller i paddocken, lr är skogen lek medans paddocken är jobb? Gör du det så kan det mkt väl vara en protest från hästens sida, hon tycker helt enkelt inte att det är du som ska bestämma vad ni ska göra. Försök höja kraven även när ni är ute och rider, gm halter, ryggning, sidvärtsrörelser, temposkillnader etc det kanske tom finns ett ställe som ni kan jobba på volt på (ett fält tex), rid serpentiner runt träd mm. Om allt detta funkar, så vet du att det inte är kraven hon sätter sig emot och det fakta att "i paddocken är det jobb medans i skogen är det lek". Försök sedan i paddocken att va så kreativ som möjligt, strunta i fyrkantsspåret och rid istället runt lite hur som helst. Aktivera hästen och se till att du inte blir fast i ett tempo, gångart, rörelse längre än bara några meter. Hästar tycker det är roligt när det händer nya saker hela tiden och när vi hittar på aktiviteter för dem. Annars kan fallet bli så att de hittar på egna aktiviteter, i våra ögon bus lr bråk. Ge inte upp och lycka till!

KL

Vi har en islänning som tidigare stannade på banan när det blev tråkigt. Han stod där och vägrade röra sig. Vi jobbade med honom hela sommaren. Vi red på banan i repgrimma med ett rep, tränade massor med NH från marken och från ryggen, tränade olika lydnads och ledarskapsövningar (om du vill veta mer om någon av dem kan du alltid PM:a). Självklart varvade vi allt med att rida ut och även passträning (hans favorit). Idag är han hur go som helst och den enda gången han stannar är om någon illvillig liten unge kör hälarna i sidorna på honom.

Hej! Känner igen mig väldigt mycket, har en häst som fortsätter lyda någorlunda, men som bara tappar i princip all energi i paddocken. På henne har jag prövat att driva på hela tiden, tänka framåt hela tiden i alla gångarter. Jag driver väldigt mycket på baken alla gångarter, för att hon ska få in den :)
Om det är flera hästar i stallet kan man testa att sätta upp ett hinder på nån långsida i paddocken, och sedan löslongera 2-3 hästar över hindret. Dem flesta hästarna tycker att det är jättekul!
Testa också att inte rida runt, runt på fyrkanten, utan rid kanske lite innanför spåret, gör plötsligt en volt, ställ utåt, ställ inåt, byt varv m.m. hela tiden!
Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka