Hat eller vad?

Royal_724

Trådstartare
Har två kaninhanar som jag har i varsina burar jämte varandra! ( Ej kastrerade)
Frazze (Hermelin)gör allt för att komma in till Lufzen (Dv.vädur)och bråka!
Har ett stängsel på 60 cm imellan dem, men där hoppar han över. Satte dit en bräda på ca 20 cm. Men den lille saken tar sig över ändå! Så jag satte dit ytterligare en bräda så nu kan han inte ta sig över längre!
Men när han kom över så flög han på Lufzen, nästan som att han skulle döda honom. Har även börjat rata grönsakerna ibland. Om det är pga av Lufzen vet jag inte. Hatar han honom så, eller vad kan det va?
Ska jag sätta dem i burar så dem inte kan se varandra längre eller va tycker ni?

Sv: Hat eller vad?

Det låter inte bra. Jag tycker du ska skilja på kaninerna helt, det kan bli mycket allvarliga skador. Helst borde du ha dem i 2 olika rum så de inte kan trakasera varandra.

Dem bor i stallet. Men nu kommer han inte över längre!
Men kan det va så att han verkligen hatar honom eller kan det va nåt annat!?

Eftersom det handlar om 2 okastrerade hanar så har det nog med reviret att göra. Och man skulle nog kunna säga att de hatar varandra ja.

Ja, de allra flesta hanar slåss, och även honor över ett år kan göra det. Det behövs inte alltid sätta dem utom synhåll, det har jag aldrig behövt göra med mina, men som sagt - se till att alltid skilja dem åt. Och helst inte ha dem galler mot galler, de blir så lätt stressade.

Ja, får nog sätta upp en vägg mellan dem så dem inte ser varandra. Får se om det hjälper. Kan inte göra om direkt nu i stallet.
Tänkte sätta ut dem om 1-2 månader. Bros på lite på vädret.

inga djur hatar varandra. Däremot är det helt naturligt att okastrerade hankaniner tar kål på varandra i den mån de kan. Jag är rädd att de kan lukta sig till varann även omm du har en skiljevägg så de inte ser varandra. bättre att ha i olika rum eller i alla fall olika delar av rummet så blir det trevligare för både dig och kaninerna! :)

Sätt en skiljevägg emellan istället för ett galler. Provisoriskt tills du kan göra om så ha dubbla galler med mellanrum.

Ja, det var det jag tänkte. En vägg emellan.
Så får dem bo så så länge tills dem ska ut i sina uteburar. Så ska jag göra om sen!

KL

Ursäkta trådkapningen - men slåss alla hankaniner? Kan man ha två hanar tillsammans öht?

Jag har två okastrerade hankaniner som bor i en stor bur avskärmade från varandra. De kan se varandra och nosa på varandra men inte mer. De kan sitta och titta på varandra jättelänge. De har aldrig visat någon tendens till aggresivitet mot varandra. De gånger jag provat släppa ihop dem har de försökt sätta på varandra non stop tills de blir så trötta att de däckar. Är det något dominansbeteende eller är de "bara lagda åt det hållet"? Det roligaste vore egentligen att ha två kaniner som kan bo tillsammans, men jag vågar inte. Någon med erfarenhet?

Jag har haft två okastrerade hanar boende ihop förut, en äldre och en på 6 mån. Ingen av dem hade någonsin visat aggression så jag provade att först släppa ihop dem ute, med båda kopplade och det funkade bra så det slutade med att jag öppnade upp deras burar och dem fick bo ihop.

Jag har nu en hane som är genomsnäll mot alla, han bor bredvid en annan hane (hans pappa) med endast galler mellan och har aldrig bråkat med någon. Tyvärr vågar jag inte släppa ihop honom med någon av de andra hanarna, eftersom dem är väldigt revirtänkade (trots att dem inte är det mot just honom).

Om dina bara vill para sig med varandra skulle det nog bara vara jobbigt för dem båda att bo ihop, men det kanske ger sig, man vet aldrig.

Jag hade dem här två hanarna ihop innan. Men i somras började dem bråka och särade då på dem. Sen hoppade den ena in till den andra och eftersom det funkade bra igen så lät jag dem va. Men vid jul nån gång så började dem bråka igen, Och har haft dem i sär sen dess!

jag har två kaninhanar, den ena är okastrerad och den andra är kastrerad. de bor i varsinna burar med nät som skiljer dem åt, och dom har aldrig visat tecken på aggressivitet :D

jag brukar ha dom tillsammans när de är i uteburen och skuttar och det går bara bra, förutom att den okastrerade, musse, nästan hela tiden försöker sätta på mango (den kastrerade) :d men mango är snabb så det lyckas nästan aldrig ;)

Liknande trådar

C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 549
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?