Hästverksamhet!?

C

Colombia_Girl

Har ni oxå hört något om detta med nya regler fom 2005... Att om man har fler än 4st inhyrda hästar så måste man ansöka om att få bedriva hästverksamhet, och då ska de komma ut och besikta stall och djur...????

berätta vad ni har hört och vad ni kommer att göra. Hur mycket har ni fått betala??

Sv: Hästverksamhet!?

Det stämmer att om du har minst
*4 inackoderingar eller
* säljer eller föder upp minst 4 hästar om året eller
* har minst 10 egna hästar
Var några alternativ till som jag inte kommer ihåg.
så måste man from 1/1-2005 ha tillstånd för sin verksamhet. Av vad jag har hört så kostar det 3000:- att få detta tillstånd. Man måste ha tillståndet för rätt typ av verksamhet om man tex har tillstånd för att ha inackoderingar så innebär detta inte att man har tillstånd för de övriga typerna av verksamhet utan man måste söka nytt tillstånd om man börjar med något av de övriga.

Jag undrade precis samma sak.. men nu slapp jag skriva en tråd om det!!!! Vet någon var man kan hitta denna information!?!

gylle skrev:
så måste man from 1/1-2005 ha tillstånd för sin verksamhet. Av vad jag har hört så kostar det 3000:- att få detta tillstånd. Man måste ha tillståndet för rätt typ av verksamhet om man tex har tillstånd för att ha inackoderingar så innebär detta inte att man har tillstånd för de övriga typerna av verksamhet utan man måste söka nytt tillstånd om man börjar med något av de övriga.

Ja, det låter ju typiskt svenskt. Dyrt, krångligt och till vilken nytta?? Någon som vet vad det är tänkt att meningen ska vara med detta, förutom det uppenbara då att det kommer in mera avgifter och skatter till staten?

Meningen är den att man ska ha lite koll på "yrkesverksamma" inom hästsporten. Andra djurslag och den som bygger nya hästanläggningar eller stora stall har redan vissa regler att följa. Det här tillför att få insyn i lite mindre och äldre stall. Det finns ju många trådar här där folk varit ute och sett både det ena och andra av missförhållanden för hästar och andra djur. Det här kan ju bli ett sätt att sålla bort de värtsta som säkert inte får något tillstånd eller stuntar i att ansöka om ett, speciellt om det kostar pengar. Så ha koll om säljaren eller inackorderingsstallet har tillstånd innan.

Det har på senare år ökat med olyckor inom hästsporten och det här är också ett sätt att se till att alla de regler som finns följs. Det gäller sådana saker som avstånd i stallgångar och storlek på boxar och spiltor. Olika verksamheter har olika krav på avstånd t ex.

Jag vet inte om det finns lokala avviksler i det här. För av min kommun fick jag reda på att det krävs tillstånd inte för 4 inackorderingar utan så fort man tar en häst som man inte själv äger i stallet. Alltså även 1 inackordering, foderhäst eller lånad häst.
Själv har jag bara mina egna hästar så jag ha ansökt om tillstånd för uppfödning och försäljning. Kommen kommer inte att göra något innan december så då får man väl se hur det går och vad det kommer att kosta.

Senast ändrad:

Trodde inte att det var något nytt utan att den regeln funnits ett tag. Har för mig att jag läste det redan i våras när jag letade annan information vad gäller stallbyggnader.
Det är bra att man måste ha tillstånd men att det dessutom ska kosta en massa pengar känns ju onödigt.

*tar sista knappen*

Nån som vet om summan som ska betalas är en engångsavgift eller ska betalas varje år?

Suck, alla regler! :smirk: Har dom inget bättre för sig? Som att stoppa all djurplågeri.

Blev själv lite orolig, eftersom jag hyr ut mer än 4 boxplatser (5 st)....MEN eftersom jag kör med kallhyra och inte är "ansvarig" för att hästarna får mat så gällde det inte mig, men om man har mer än 10 hästar måste jag anmäla. Om man "råkar ut" för en inspektion kostar det 1200:- om man har max 10 hästar. Detta gäller i min kommun, kollade i går.

Det står om det i senaste numret av ridsport. Tror att tillståndet gäller 1-3 år och jag fattade det som om att avgiften gäller för hela perioden.

Jag tycker det här är trams faktiskt. Det räcker väl med de inspektionerna som finns? Ett krav på att anmäla att man har hästverksamhet kan väl vara befogat eftersom kommunen annars inte vet vem som har hästar. Att behöva ansöka och bygga upp en byråkrati kring detta tycker jag är helt fel.

Är det månne den nya djurskyddsmyndigheten som skall bevisa att de finns?

Jag håller med dig.

Det gäller väl att göra allt så krångligt som möjligt och samtidigt tjäna pengar på det. :smirk:

Liknande trådar

Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
350
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka