Hästvärdering..?

L

Lena22

Hej. Jag undrar över hur mycket en hästs värde sänks om hästen har eksem, samt dessutom en outredd hälta sedan två år. Hon kan endast promenadridas, ej kurser eller absolut inte tävlas..?

Har ett fint andraklass-sto, född -93, har pga ovan bestämt mej för att behålla henne tills vidare, men vill ändå "bollplanka".

Frågar är snarare, kan man sälja en sån häst och veta att hästen får det bra...?

Vad tycker ni som läser??

Sv: Hästvärdering..?

Vad ska man sälja den som är snarare min fråga, även om hästen är avelsbedömd så har den en hälta vilket gör ridning begränsad.
Eksem vilket gör den oanvändbar i avel, parallellt med hältan som är outredd gör att avel inte är att tänka på.

Sällskaps häst, vilket torde ge ett mycket lågt pris enligt mitt förmedlade. Sen kan den säkert tänkas att någon har en annan uppfattning, men hältan samt eksem är inget bra utgångsläge för avel.

Hej igen.

Jo, det är precis som du beskriver. Jag vill förklara lite: Anledningen att jag tar upp detta är att jag står inför en bodelning med min fd man. Jag ville behålla stoet eftersom jag har känslomässigt starka band till henne.

Som frisk 7-åring köptes hon för 90.000. Jag försökte sälja henne när skilsmässan var ett faktum för 60.000 kr med upplysning att hon hade eksem. Det hade nog gått om det inte visat sej att hon då var halt (samma hälta som hon nu efter två år fortfarande har). Jag satte ett bodelningsvärde på henne för 30.000 kr som vi båda var överens om, men nu tycker min fd man att det var alldeles för lågt. Han anser att hästen är värd mycket mer.

Jag tar gärna emot åsikter och kommentarer från allt och alla, det är jättesvårt att göra en sån här värdering på ett rättvist sätt. Därför bollar jag ut frågan igen fast lite mer konkret - är 30.000 kr ett rimligt marknadspris med tanke på att det är ett fint sto, men ej fungerande häst.....??

Vad tycker ni andra som läser detta? Skulle ni haka på och vilja köpa en sån häst, och i så fall, till vilket pris?

Jag skulle inte köpa en sån häst ..
Om det hade funnits ett avelsvärde i henne hade jag ev. kunnat tänka mig att köpa en sån häst för en mindre summa pengar OM jag hade egen hingst som behövde sällskap i hagen ..

Tyvärr inte annars

30 000 låter nog lite i överkant tycker jag, men ok om man betänker ett kvarvarande avelsvärde (OM hon är islandsfödd med eksem) Tar man bort avelsvärdet och enbart tänker sällskapshäst som ev kan promenadridas någon gång per vecka skulle jag säga max 10 000:-, men har svårt att tänka mig att någon köper henne för det för att bara ha sällskap som dessutom måste skötas noga p g a eksem.

Som ren sällskapshäst så skulle du få betala mig för att ta henne. Jag skulle aldrrig köpa en exemhäst som inte gick att rida.

Är hon Islandsfödd och hältan har uppkommit genom att hon blivit skadad, dvs ej förslitning eller felbyggd. Så skulle jag kunna sträcka mig till att betala 30 000 kr för en halt avelsmärr, men inte en krona mer oavsett vilken bedömning hon har.

Jag tycker 30.000:- är MYCKET för en häst med de problem du beskriver. Skulle hältan var utredd och utredningen visar att det inte är spatt, samt om hon är islandsfödd med relativt lindrigt eksem så KANSKE jag skulle kunna tänka mig att köpa henne som avelshäst om hon i övrigt var mycket fin, men egentligen är jag tveksam till avel på eksemhästar oavsett var de är födda....

Som de ovan sagt, är hon islandsfödd och hältan inte visar sig vara spatt, kanske hon är värd 10 - 15 000 beroende på stam. Men jag tycker mest att det låter som att din fd man vill ha ut mer pengar? :confused: 30 000 är i mitt tycke alldeles för mycket!

Om exmaken tycker att priset är för lågt så kan ni väl sätta ut en annons på hästen för den summa han värderar henne till.
Då lär det ju vara lätt att se vad hon har för marknadsvärde. :idea:

Personligen skulle jag kanske betala 10 000 kr för hästen, om jag hade små barn och hästen skulle vara lämplig som pyssel/barnponny. Men knappt det heller, man kan få en frisk, trevlig ponny för samma pris ju.
Nä, hälsa du exmaken att han är ute och cyklar...

*tröstkram* för att du måste ha sånt krångel, j**kla karlar vad de kan stöka ibland :(

Att sätta ut henne på annons för att kolla marknadsvärdet är kanske inte så dålig idé? Kanske får det ditt ex att komma ner på jorden...;) Jag skulle inte ens ta emot en sådan häst om jag fick henne gratis! Det är såklar skillnad för dig som faktiskt har känslomässiga band till hästen.

Jag menar, den kan inte ridas, exem kräver både tid och pengar och hältan måste ju utredas och rehabiliteras för gud vet hur mycket pengar! Veterinärbesök, mediciner och resorna för detta är ju inte direkt gratis även om man har självrisk.

Så för mig låter det som att betala för problem och kostnader, inte så lockande... För att svara på din fråga, ja 30 000 är fullständigt orimligt, enligt min åsikt iallafall!

Hej igen.

Som frisk 7-åring köptes hon för 90.000. Jag försökte sälja henne när skilsmässan var ett faktum för 60.000 kr med upplysning att hon hade eksem. Det hade nog gått om det inte visat sej att hon då var halt (samma hälta som hon nu efter två år fortfarande har). Jag satte ett bodelningsvärde på henne för 30.000 kr som vi båda var överens om, men nu tycker min fd man att det var alldeles för lågt. Han anser att hästen är värd mycket mer.

En liten undran bara. Har ni gjort klart bodelningen så kan han väl inte komma i efterhand och tycka till om värden på hästar eller annat som varit en del av den, eller?

Halloj alla. Det är jag igen.. :)

Tack för alla svar och nog har jag fått bollblank alltid!! När det gäller själva bodelningen så är den inte klar, den ligger på advokatsnivå pga div olika orsaker. Hästarna hade vi själva delat upp och även skrivit papper på, men det blir tjafs ändå.... I nästa vecka ska förhoppningsvis bodelningen få ett slut.

För att återgå till pållen, hon är inte triangelmärkt. Hon är spattröntgad, (ej spatt), hon är behandlad av VTG-klinik nästan ett halvår, kiropraktor har kännt på henne. Ingen hittar något fel! Hon klarar inte böjprov (allt mellan 0.5 - 2.0), och man ser om man travloncherar henne i vänster varv att hon "skuttar". Det syns även idag. Eksemen är lindrig. Hon är ett jättefint sto med jättefina gångarter och toppenlynne så nånstans djupt inne i mej finns det naturligtvis ett litet hopp att hon i framtiden ska kunna bli frisk...

Men precis som ni säger, jag har betalt massor redan i vet-avgifter och i slutet av utredningen så pratade veterinären med mej om avlivning. Det är ju också ett tungt samtalsämne, men där måste väl gränsen gå nånstans när man ser att en häst lider i sin vardag, och det gör hon verkligen inte, hon är pigg och glad.

En tanke som slog mig..
Är hästen försäkrad i liv för 90 000 kr kan jag "förstå" varför exxet tjafsar. För om hon måste tas bort får du ju ut livvärdet på 90 000 kr?

En lösning på det skulle ju vara att du sänker livvärdet på försäkringen till tex 30 000 kr. Då kan exxet känna sig säker på att du under inga omständigheter kan få ut mer än så för hästen. :idea:

*känner mig morgonsmart* ;)

Hej. Hon är försäkrad för 20000, så inte ens det är ett vettigt argument. Tack iaf. :)

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Ridinglady
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 412
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur