hästvård

J

Josse58

hur ofta ska man avmaska eoch vaccinera en häst ?
hur ofta behövs tänderna raspas ?

Sv: hästvård

Amaskning är det inga måsten, man kan skicka träckprov på analys för att få reda på om det behövs eller inte. Men annars så brukar de flesta avmaska innan och efter bete.

Vaccin mot stelkramp var 3:e år, trippelvaccin(valfritt, men ett måste om du skall ut på tävlingar) varje år efter grundvaccinering.

Beror på, en del behöver det aldrig medans en del behöver en gång i halvåret. Min har inte fått tänderna raspade på sju år, kollar varje år med vet i samband med vaccinationen, men det har aldrig behövts.

Sv: hästvård

Avmaskning:
Man tar ett träckprov på våren, före betet för att kolla om hästen har mask och isf vilken/vilka.
Om hästen har mask så väljer man lämpligt avmaskningsmedel och följer sedan det medlets intervall under hela betessäsongen.

Tänderna:
En kontroll varje år eller oftare om det verkar behövas.
Raspning skall bara göras om det behövs, alltför många okunniga raspar för mycket och för ofta på hästar som kanske inte alls behöver det.

Vaccin:
Först gör man en grundvaccinering med flera sprutor ganska tätt inpå varandra, sedan varje eller vart 3:e-5:e år beroende på vilket vaccin man är ute efter.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
589
Senast: Johannna1
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
134
Senast: Gunnar
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat