Hästutflykt över natten *hur förvara hästen?*

skogsridmulle

Trådstartare
Har en medryttare som gärna vill göra en utflykt så de frågade om man kan binda fast hästen vid ett träd över natten.
Det känns ju inte helt optimalt tycker jag, tänkte höra om någon har utflyktat till häst och hur ni isåfall löst övernattningen?:laugh:

Sv: Hästutflykt över natten *hur förvara hästen?*

Förr i tiden band man ihop hästens framben tillräckligt mycket så de inte kunde springa iväg men ändå gå och beta, fast det är ju inte direkt att rekommendera.

Ta med tråd, ca 50 m och leta upp 4 träd med bra avstånd och formation.... :banana:

Ställ hästen på en picket line!
Bind upp ett rep mellan två träd (högt) och bind fast hästens grimskaft i repet. Då kan hästen gå runt och ta upp och ner huvudet utan att det händer något :)

Förr i tiden band man ihop hästens framben tillräckligt mycket så de inte kunde springa iväg men ändå gå och beta, fast det är ju inte direkt att rekommendera.

Är det ens tillåtet att göra det idag?

Rida till en plats där det finns hage att låna är kanske det mest optimala om det är möjligt att ordna. Annars är det väl att ta med eget staket.

:bow:

Ett alldeles ypperligt alternativ! Man ska inte göra det svårare än vad situationen kräver! :)

Haha, det är vad min man brukar säga;

-Så gjorde ju cowboysen! :rofl:

Men eftersom vi inte lever i vilda västern ska jag rekommendera 50 meter tråd i stället! Bra tips! Att jag inte tänkte på det:laugh:

Har en medryttare som gärna vill göra en utflykt så de frågade om man kan binda fast hästen vid ett träd över natten.
Det känns ju inte helt optimalt tycker jag, tänkte höra om någon har utflyktat till häst och hur ni isåfall löst övernattningen?:laugh:

Finns det nån ridled i närheten?

Var bor ni?

Ja vi har en led runt knuten som vi rider en del på. Det är ingen ridled, men det är inte heller ridförbud. Så det är hästfolk, fotfolk cyklister och en del hundfolk som använder den - dock inte mycket. På alla år har jag stött på ngn två ggr, ändå rider jag där flera ggr i veckan.

Längre bort om man följer den så kommer man till stallar och en del hagar, men jag vet inte exakt vilka som har dem.

Jag kom på att andra kanske vill övernatta med sina hästar i min hage som kommer från andra hållet! Mina ska ju ändå på bete snart.

Vi bor i Österåker.

Vi ska ta med oss tråd och hägna in mellan några träd så att hästarna har varsin liten "hage" under natten när vi rider i sommar. Ska sova en eller två nätter i skogen.

Annars kan man kanske höra med gårdarna längs vägen man rider och fråga om man kan få låna en hage under en natt för en mindre kostnad. :)

Det är förbjudet i dag

Vilken lag säger att det är förbjudet att "Hobbla" binda i hopa hästens framben?
Lagen som säger att man inte skall åsamka djuren lidande,i den kan man stoppa in vad som hellst som man "tycker är djurplågeri".
Men finns det en lag som säger exakt att det är förbjudet att knyta samman benen på en häst?

finns det något stall i närheten kan man ju fråga om att ställa hästen där.:angel: Annars ta med tråd och bind upp de mellan träd.

Vilken lag säger att det är förbjudet att "Hobbla" binda i hopa hästens framben?
Lagen som säger att man inte skall åsamka djuren lidande,i den kan man stoppa in vad som hellst som man "tycker är djurplågeri".
Men finns det en lag som säger exakt att det är förbjudet att knyta samman benen på en häst?

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...relsefrihet.4.394d9f45113e42376618000602.html

Kan det vara nåt

När vi tar våra långturer brukar vi bygga små hagar vi har ett litet batteriagregat 6 st R20 batterier (vanliga ficklampsbatterier). Hagarna brukar vi bygga ngn kväll innan samtidigt som vi kör upp ngr höbalar och annat smått o gått. Själv sover vi i jaktstugor som snälla
jägare lånar ut åt oss. Vi har det mkt trevligt äter gott snackar skit och ljuger lite lagom. Goda vänner, hästar och hundar ja jag tror alla har ut ngt av en rejäl långtur.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka