Hästtransportering

N

NoWay

Hej!
Nu har jag lite frågor ang att transportera hästar.

När jag tar ut hästen ska den backa ut? Min häst vill alltid vända sig och ofta blir det så att vi får flytta på mellan väggen för att hon har fastnat.

Nu i sommar ska jag ta med min häst till min stuga som ligger ungefär 60-70 mil bort, går det bra att åka en sån lång sträcka under en dag med hästen?
Om det går bra ska man stanna och låta hästen gå runt lite grann utomhus på vägen?

/julia

Sv: Hästtransportering

Hallå där, hästen ska absolut backa ut, får inte vända!
Stor risk för skador både på häst och trailer. Om hästen absolut inte vill vända, kör med fronturlastning.
Vid långfärd blir hästen ofta mer irriterad om den tas ut och lastas om än om man stannar och vattnar. Att bara stå still med trailern medan man fikar själv, med transporten under uppsikt räcker i regel.
Vi har coola hästar men ingen som skulle ha någon större behållning av att lastas av/på. Vi har kamera i bilen och kan ha koll på hästarna under färd. Man ser då att hästarna står och "sover" under transportsträckor på bra väg.

Tänk dig också om du lastar ur och hästen tycker att det är en dålig idé att åka vidare........

En häst ska verkligen inte vända i transporten! Som ''holger'' skrev. Det är jätte farligt så du ska verkligen kämpa med att backa ut pållen! Det där med milen kan jag inte svara på tyvärr... men om hästen får vatten,hö och rastas så borde det nog inte vara några problem! Lycka till

Om hästen absolut inte vill vända, kör med fronturlastning.

Som alla säkert har fattat ska det givetvis vara backa - inte vända....Ursäkta!

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 476
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka