hästtransport

Bonde456

Trådstartare
Hej. är i håg med att köpa mig en ny/eller nyare=) hästtransport och undrar följande=) RULLGARDIN??!! hur fungerar det? funkar det mot snö och blåst som vi har här i norrland, ljud och drag osv, fukt , har bara refarenhet av bakLUCKA, men ser att massor av märken har mest rullgardin. Hur fungerar det egentligen.
PLEASE hjälp mig...kan ju inte fråga säljare för då är det väl SÅÅÅ bra:angel:
/Helena
 
Sv: hästtransport

Har en Christ Carat med denna rullgardin, och är än så länge nöjd. Denna vinter kommer att bli den andra vintern jag har den. Har kört från Boden och hem i snö-rusk(23 mil) och det gick alldeles utmärkt. Visst släpper den igenom mer ljud än en baklucka gör men å andra sidan skrammlar det mindre i släpet(det kan vara det, som gör att man upplever "uteljuden" som högre, för att dom helt enkelt hörs bättre med tystare släp?).
Bakluckan är som en dröm att hantera, för mig som är tjej, och oftast lastar ensam, den är superlätt.
Släpet är oxå ljusare och mer inbjudande, när allt är stängt och klart för färd.
Nej, jag har än så länge inget negativt att säga om denna rullgardin och jag var oxå skeptisk till den innan jag köpte släp.
Det man kan tänka på, är att hästen kan tycka den är läskig i början, när man drar ner och släpper upp. Jag gör så att jag drar ner försiktigt i mittestroppen(som är den längsta) och fäster sedan sidostropparna. Gör prexis tvärtom vid öppnandet. Tar sidostropparna först och den långa i mitten sist, som jag släpper upp försiktigt. Efter att tag har hästen vant sig.
 
Sv: hästtransport

hur fästes den i baklämmen? och hur fungerar en "automatisk rullgardin" som det står på en del?!
 
Sv: hästtransport

Kan bara säga att nu bor ju inte jag i din landsända precis, men jag har mest problem med den. Mycket för att jag kör ju en hel del med föl och då litar jag inte på rullgardinen. Även försäljare av släp som jag pratat med avråder från att ha det när man kör föl, om det inte är de enda släpen de säljer, förstås. För sälja vill dom hemskt gärna..
Sedan har jag bara kört en sådan släp en gång när det var vinter och kallt, nu i vintras. Vi körde två ettåringar 11 mil och för att det inte skulle bli för kallt så var den naturligtvis stängd/nere/uppe vad man nu säger. När vi kom fram var det så mycket kondes i släpen att det "regnade" på hästarna från taket. Då var det ca -15 ute.

Om det sett på hemsidan så har jag ju en släp med lucka och en del andra finneser som innerdörrar m m.
 
Sv: hästtransport

Om det är mycket kondens i släpet beror det på dålig ventilation och har inget med rullgardinen att göra. Jag upplever heller inget problem med att köra föl/unghästar i mitt.

Rullgardin är vanligast på kontinenten och dom kör hästar där i alla åldrar...så problemet sitter nog mest i huvudet på oss nordbor;)
 
Sv: hästtransport

Att det blev dålig ventilation berodde just på att det inte finns ollika lägen på rullgardinen. Allt eller inget så att säga. Luckan kan man ofta ställa i flera olika lägen. Det var ju givetvis dålig ventilation i just den typen av släp efter som den inte räckte till för två hästar. SÅ trots att den var alldelas ny lånad för provtur av föräljaren så var den ingen hit, bara onödigt dyr med tanke på funktionerna.

På kontineten finns speciella galler att sätta i när man kör med föl. Plus att man där har specialbyggda släp för sto och föl som inte är riktigt lika breda som tvåhästars men som helt saknar mellanvägg och har "riktig" lucka istället för rullgardin.

En sak till är att många av de släp som har rullgardin har också fast mellanvägg och om det överhuvudtaget går att ta bort den då kräver både vertyg och extrautrustning med långa bommar m m. Så det är något som kan spela in vid köp, vad för typer av hästar man ska köra i den.
 
Sv: hästtransport

Jag har en Niewiodow, polsk. Den åkte jag i tillsammans med hästen i ca 1,5 mil och sen satte jag in extra ventilationsluckor. Dock, den har särskild ventilation på sidorna av taket och det bildades ingen kondens i den. Mellanväggen är inte fast utan flyttbar precis som på vilken annan vagn som helst. Suverän vagn i övrigt och jag kommer inte att köpa nåt annat märke...när det är dags för byte väljer jag samma, absolut. Hade VV förr...

När det gäller inluft bör den inte komma bakifrån då det mesta av bilens avgaser kommer in den vägen. Luft ska tas in framifrån.
 
Senast ändrad:
Sv: hästtransport

En liten rättelse! Bilen släpper ut avgaserna bakom sig där släpen sitter. Rent aerodynamiskt stiger de upp längs med transporten att som sedan är varma gör ju att de stiger ännu fortare ju kallare det är ute. Ställ dig och åk i en transport med luckan öppen där bak så känner du att det inte kommer avgaser den vägen vid normala förhållanden.
Om vi ska tala om märken så har jag Boj nummer två, den andra är tjugo år i år och still going strong, men tyvärr inte boggie. I den kan jag låta hästen åka brett eller helt ta bort mellanväggen utan att det påverkar panikutlösningen på bommen. Jag har innerdörrar som gör att jag inte behöver hålla på att byta bakbom om jag vill låta hästen åka brett eller ta bort mellanväggen. Sedan kan jag i lugn och ro ta ut en häst och fortfarande ha stängt bakom den andra hästen. Den enda nackdelen med den är att jag inte kan ha frambommen i två olika höjder. Att priset är högt gör inget när det är kvalitet som håller så länge. Jag tittade på en lågprisalternativ men det är inte kvalitet så de kommer ju inte att ha något högre andrahandsvärde. Såg när licenstillverkade transporter kom till Sverige från Polen. På håll var de jättefina och jag kände "vill ha" men inte det tog snbbt slut när man tog en närmare titt. Lösa nitar, skeva i konstruktionen och redan rostiga på vissa ställen. Tänker "staclare gick ni på den lätta" var gång jag ser en sådan rulla ute på vägarna. Kommer inte att skriva vilket märke det är, men det är inte polsk, bara tillverkat där.
 
Sv: hästtransport

Det finns undersökningar, offentliga på SLU, om just avgasernas väg in i transporten. Just vid åkning med bakluckan öppen har visats ge högre halt kolmonoxid inne hos hästen då det bildas ett baksug som för avgaserna in under släpet, upp och in till hästen. Det är ren fakta. Man konstaterar att inluften fram måste vara så pass hög att den bildar ett övertryck inne så förhindras detta fenomen.
 
Sv: hästtransport

Har du "rätt" byggd transport så kommer det inte in något genom bakluckan. Aerodynamiken som gör hur avgaserna rör sig, som du själv skriver. Alltså kommer det inte in avgaser den vägen med en bra tranport, MEN fuktig varm luft från hästarna kan växla med kallare luft utifrån, ren fysik, och därför bättre klimat inne i tranporten för hästen.
 
Sv: hästtransport

Skulle jag köpa trailer skulle jag köpa en med lucka särskilt här i sverige käns som det är lätt att rullgardinen börjar krongla av snö/ salt och kallt väder, + att det käns mer ljud isolerande och mindre dragit med lucka. Men det är min åsikt! Och på min komande trailer är dörrar bak ett krav! jag vill inte ha nån dum ramp!:D
 
Sv: hästtransport

Man fäster den i baklämmen med en typ av tjock gummisnodd som går från gardinen. I bakluckan sitter ett sorts formade pluggar som gummisnoden träs över. Jag vet inte vad dom menar med automatisk rullgardin, men kan det vara att den funkar som en rullgardin i hemmet, och åker upp, när man gör det lilla rycket neråt? Min gardin rullar upp av sig själv.
Måste oxå tillägga angående ventilationen. Iaf i min, är ventilationen underbar, både sommar(speciellt då, med svalt och luftigt släp) å vintertid. Har aldrig upplevt minsta tillstymmelse till kondens, vare sig på vintern eller sommaren och då kör vi oftast omkring 20-30 mil vilket innebär några timmar i transporten.
Däremot har jag sett släp med lucka som har kondens efter en stunds åkning och luften i släpet var inte rolig, då denna varma sommardag...
Har även åkt i släpet själv och upplevde det som helt OK, både ljud(mycket tystgående)luft och luktmässigt (kunde inte känna avgaslukt själv iaf).
 
Sv: hästtransport

Har själv en Ifor Williams och det är mycket bra ventilation även när bakluckan är stängd. När jag sålde ena hästen och den skulle besiktigas körde köparen den till kliniken i en Boj (äldre modell) och snacka om att ej vara väl ventilerad. Fuktigt som attan när vi kom fram till kliniken.
 
Sv: hästtransport

Här var det mycket roliga påståenden.. Jag har testerna från SLU och detta stämmer inte.. Jag är i och för sig säljare av hästtransporter men ska hålla mig opartisk, När det gäller ventilationen så kommer aldrig luften in fram utan all luft kommer in bak.. men inte under traileren utan över, alltså det bildas ett övertryck över traileren som sedan pressar in luften bakifrån, precis som när du ser en lastbil med kapell, kapellet ser ut som en ballong, därför är det viktigt att luft kan komma in bak men lika viktigt att den kan komma ut igen.. Det fungerar bäst om man har en taklucka som är öppen i bakkant.. då får man en cirkulation av luften över hästen och inget drag på hästen, detta gör att kapell i bak inte är bästa lösningen.. man måste se till att vika in flikar nere i hörnena på kapellet..
 
Sv: hästtransport

Att det var kondens i ditt släp visar ju bara att släpet har en undermålig ventilation i sig själv. De flesta nya släp har ju en mkt bra ventilation numer så jag tycker det är få släp man behöver ha öppet bak för ventilationens skull.
Och var har du fått det ifrån att de med rullgardin har fast mellanvägg ? Har faktiskt inte sett ett enda sådant släp, letade igenom de flesta släpen på marknaden 2004 när vi köpte vårt senaste utan att hitta ett enda sådant.
Själv har vi ett tyskt släp med rullgardin, suverän ventilering alltid svalt och skönt i transporten och aldrig någon kondens oavsett om man kör med en eller två hästar, ventilerat både på båda sidorna och uppe i taket, alla ventilations "hål" väl genomtänkta för att inte hästarna skall få drag på sig. Vill man är där dessutom två öppningsbara fönster ställbara i 4 olika riktningar. Något som de också har gjort är att göra landgången mkt högre vilket gör att tom 170 + hästar är "osynliga" vid körning med över"luckan" öppen vilket gör att de inte utsätts för samma drag samt står mer skyddade, i fallet med föl i denna transport så skall de kämpa ordentligt för att ta sig ut över den bakluckan iom att den är så hög.
 
Sv: hästtransport

Jag var hos närmaste återförsäljare som säljer bl a Christ, var en sådan som fick kondensen årsmodel -05. Alla de glasfibersläp som fanns där av lite olika märken och modeller hade fasta eller halva mellanvägger. Inte en enda gick att ta ut mellanväggen helt utan att ha en annan bom i framme och den bommen fanns inte utan fick i såfall göras speciellt. Bytte man bom så fanna det också modeller där det då inte skulle fungera med panikutlösningen.
Likadant i Falsterbo i år så var merparten av släpen sådanna att mellanväggen inte gick att ta bort. De engelska var klart bättre än de kontinentala men ofta dyrare också.
 
Sv: hästtransport

går inte mellan väggen att tabort?? hur sitter de då fast??..mitt snart 20 år gamla fobo släp är väl inte världens säkraste varav jag ska byta, men man kan ha bommen kvar och ta bort väggen helt. (åker så med mamma och föl) eller pratar ni om sån lyx:) som bakbommar(har kedja:eek: )
måste verkligen åka någonstans och gå IN I TRANSPORTERNA och studera. har faktiskt tittat(observera i broshyr) på alla möjliga olika men vill gärna, men iget krav, ha fronturlastning då jag nästan alltid kör själv när jag åker och kursar och sånt...+ att man kan smidigt "färdigt parkera-backa in där man vill stå" =)vad har ni att säga om fronturlsatning då..ni alla visa som har varit med om det med egna hästar...:angel: men men ska välja noggrant då jag inte har panik att köpa då gamle skrutten rullar än så länge..;)
 
Sv: hästtransport

Jasså du menar det faktum att de har delad frambom, det är ju lite skillnad mot att inte kunna ta ut mellanväggen. Alla de jag tittade på i alla fall har i sitt tillbehörs sortiment helbom till fram att köpa till (ca 800:- peanuts jämfört med vad man lägger på släpet), dessa bommar fästs i samma fästen som de delade och lossas utifrån precis likadant. De delade bommarna ger ju en större säkerhet om oturen skulle vara framme, mkt enklare att få av en liten kort bom om hästen hänger över den jämfört med hela. Dessutom har man möjligheten att ha bommarna på olika höjd om man tex kör en stor och en ponny.
 
Sv: hästtransport

I vissa av de nya så är väggen fast i golvet, går alltså inte ens att flytta åt sidan. I andra kan man bara ta ut halva mellanväggen för "avskiljaren" den främre delen är fast. I en del av dessa släp är då dessutom mellanväggen en del av släpets "krockbåge" alltså den behövs för att släpet ska hålla ihop på ett säkert sätt. I de fallen är jag inte ens säker på att försäkringar m m gäller om man skulle råka ut för en olycka utan mellanväggen i.
 
Sv: hästtransport

I den med kondensen i sitter mellanväggen fastskruvad i golvet och utan verktyg går den inte att ta ut. Plus att om man tar ut den så försvinner även frambommen.
 

Liknande trådar

Hemmet Nu är jag ute i god tid, men men! Nästa år skall lägenheten säljas, vill så klart få ut så mycket som möjligt för den och undrar lite...
2
Svar
20
· Visningar
5 360
Hundavel & Ras Hej alla bukare! (Ja, detta är tyvärr en till rastråd ;)) Läget är sådant att jag är på jakt efter rasen för mig, eller nått sånt, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 576
Senast: Explorer
·
Utrustning Hej, undrar om någon här har varit med om något liknande. Köpte en ny Subaru Outback 2010, då vi verkligen ville ha en bra dragbil och...
Svar
10
· Visningar
18 525
Senast: HannaZ
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 200
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp