Hästtransport

U

ullis25

Jag funderar på och köpa en begagnad hästtransport och skulle behöva lite tips och råd, har kollat på några som är från 80-talet, vad tror ni, är de för gamla? letar efter någon som kostar runt 10000-15000kr och då verkar det vara just de som har några år bakom sig..
Många är ju iordning gjorda och verkar fina, men jag kan inget om transporter så vad är viktigt att tänka på och bör vara ut bytt efter så många år?

Sv: Hästtransport

GOLVET!

Sen brukar dessvärre väggarna murkna nertill med, och allt det mekaniska måste funka, bromsar osv.

köp aldrig en obesiktad transport.. då kan du räkna med att få lägga ut en massa pengar för att laga den..
sen bör du också begära att få se besiktningsprotokollet, så att det inte är något dyrt som måste åtgärdas innan nästa besiktning..
annars är ju som sagt golv å väggar viktiga att kolla.
kolla även att alla fästen för bommar å sånt är i bra skick å att lås å beslag för bakluckan å dörren fram är hela och funkar som de ska!

är den inte besiktad så kan ni ju alltid göra någon deal om ni besiktar den å den går igenom, så står du för besiktningen. om den ej går igenom, så står säljaren för den.

lycka till med letande å köp!
Blocket´s hemsida kan du hitta många begagnade transporter!
:banana:

Förutom det alla har tipsat om redan så kolla axeln/axlarna noga noga, om dom är stumma blir det en dyr historia.
Fråga om transporten gått regelbundet osv, det är viktigt.
Lycka till!

Min transport är från -89 och fungerar kanon! Förra ägarna skötte den minutiöst och jag har fortsatt med det. Varje sommar högtryckstvättas den och golvet behandlas med linolja&tjära invändigt samt bara tjära utvändigt. Det är aldrig bytt, men jag har stenkoll på det efter allt krypande. Brukar sticka lite med kniven på utsatta områden för att känna hur det känns. När jag ändå ligger därunder i droppande tjära passar jag på att olja upp mekaniska delar också. Förra året tätade jag listerna med silicon. Under året ser jag till att hålla golvet torrt genom att lägga in spån under mattan innan jag använder den och sopa bort det när jag är klar med den.

Är golvet fräscht kan du hålla det fräscht genom att lägga lite extra tid...

Lycka till!

Att transporten gått igenom besiktingen är inte en garanti att den är bra! Har själv nyss köpt transport, och tittat på många i processen. Åtminstone två som gått igenom besiktingen blev "utdömda" av vår kompis släpvagnstillverkaren/reparatören. Har alltså en kompis som har "släpvagnsföretag". Erkänt duktig och kunnig i våra trakter.

Han tipsade på ett släp. Ca 12 år gammalt. Nytt golv, nya väggar, nya bromsar, infästena ordentligt lagade på verkstad, dvs de mesta fixat. Är väl egentligen bara taken och bakluckan kvar av orginal!

Kanonsläp! Helnöjd! Gav iof något mer än 10-15000 kr, men det var det värt!

Så mitt tips till trådskaparen är: förutom att släpet gått igenom besiktningen: låt en duktig "släpvagnsfirma/mekaniker" titta på den.

Norrland

Liknande trådar

Utrustning Letar runt efter en hästtransport och är lite osäker på vilket typ av golv man ska ha. Vad jag vet är att jag inte vill ha trä. Fundera...
Svar
7
· Visningar
858
Senast: lillan222
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 087
Senast: Thaliaste
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 015
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka