A
anna1984
Har nu suttit och kollat igen massa trådar ang. transport och lastning men ingen fyllde mina funderingar fullt.
1) Hur har ni utrustat eran hästtransport?
Då jag själv har varit utsatt både för olycka och otur har jag försökt utrusta mig med det mesta.
- Fronturlastning, skönt med en extra väg ut vid behov och även när hästen står i transporten kan man öppna övre luckan så pållen kan titta ut (han verkar uppskatta detta)
- Motordriven frånluftsfläkt, för varma dagar samt så vet jag att det ventileras ordentligt under färd.
- Dubbla bommar fram, den övre är vanlig och den undre sitter ngt längre fram vilket hindrar hästen från att stå och slå med frambenen.
- Sparkplåtar
- Takbågar, Skönt att veta att taket inte viker in om olyckan är framme
Beroende på behov/häst:
- Dubbla korta bommar bak som när man öppnar dessa går att hänga lodrätt på utsidan av transporten. minskar risken för att hästen ska fastna/haka i.
- Lång bom bak, även denna går att vika runt på utsidan av transporten. eftersom transporten har fronturlastning så står hästen stabilt mellan bogarna innan mellanväggen vinklas ut. Har även extra fäste för att hålla mellanväggen på plats.
Övrigt som alltid finns i transporten:
Hönät(bomull), fästes i karbinhakar som sitter i "ringar" jag satt upp
Första hjälpen häst, sårpray, jodopax, sax, bomull, vet.flex lindor, sax osv
Första hjälpen människa, sårtvätt, plåster, div. värktabletter, resorb, gaslindor, kompresser, sax osv.
2xKniv en fram och en bak (finns även i bilen)
2x Grimskaft ett fram och ett bak
Vattendunk
Krubba
Brandsläckare (finns även i bilen)
Hemmabyggt tävlingsskåp
Longerlina
Grep + sopkvast
Täckeshängare
3x batteridriven lampa, så att det är ljust även när bilen är avstängd
Vanlig lampa
Pisk
Alla bommar är ordentligt vadderade
Har även på/avtagbar sadelhängare samt krok för träns på utsidan.
Kör alltid och enbart i lädergrimma
Låter hästen ha hyfsat långt transportgrimskaft.
Har även gjort skyltar som jag sätter fram och bak på transporten om häst står i och jag inte är i närheten. HÄST I TRANSPORTEN, VID PROBLEM RING XXX XXXXXXX.
Planerat att skaffa:
- Solcellsfläkt, suveränt när transporten bara står på stallplan. ventilerar ju så fort solen skiner.
Tror jag har fått med allt!? Någon som har fler idéer?
1) Hur har ni utrustat eran hästtransport?
Då jag själv har varit utsatt både för olycka och otur har jag försökt utrusta mig med det mesta.
- Fronturlastning, skönt med en extra väg ut vid behov och även när hästen står i transporten kan man öppna övre luckan så pållen kan titta ut (han verkar uppskatta detta)
- Motordriven frånluftsfläkt, för varma dagar samt så vet jag att det ventileras ordentligt under färd.
- Dubbla bommar fram, den övre är vanlig och den undre sitter ngt längre fram vilket hindrar hästen från att stå och slå med frambenen.
- Sparkplåtar
- Takbågar, Skönt att veta att taket inte viker in om olyckan är framme
Beroende på behov/häst:
- Dubbla korta bommar bak som när man öppnar dessa går att hänga lodrätt på utsidan av transporten. minskar risken för att hästen ska fastna/haka i.
- Lång bom bak, även denna går att vika runt på utsidan av transporten. eftersom transporten har fronturlastning så står hästen stabilt mellan bogarna innan mellanväggen vinklas ut. Har även extra fäste för att hålla mellanväggen på plats.
Övrigt som alltid finns i transporten:
Hönät(bomull), fästes i karbinhakar som sitter i "ringar" jag satt upp
Första hjälpen häst, sårpray, jodopax, sax, bomull, vet.flex lindor, sax osv
Första hjälpen människa, sårtvätt, plåster, div. värktabletter, resorb, gaslindor, kompresser, sax osv.
2xKniv en fram och en bak (finns även i bilen)
2x Grimskaft ett fram och ett bak
Vattendunk
Krubba
Brandsläckare (finns även i bilen)
Hemmabyggt tävlingsskåp
Longerlina
Grep + sopkvast
Täckeshängare
3x batteridriven lampa, så att det är ljust även när bilen är avstängd
Vanlig lampa
Pisk
Alla bommar är ordentligt vadderade
Har även på/avtagbar sadelhängare samt krok för träns på utsidan.
Kör alltid och enbart i lädergrimma
Låter hästen ha hyfsat långt transportgrimskaft.
Har även gjort skyltar som jag sätter fram och bak på transporten om häst står i och jag inte är i närheten. HÄST I TRANSPORTEN, VID PROBLEM RING XXX XXXXXXX.
Planerat att skaffa:
- Solcellsfläkt, suveränt när transporten bara står på stallplan. ventilerar ju så fort solen skiner.
Tror jag har fått med allt!? Någon som har fler idéer?
Senast ändrad av en moderator: