Hästtransport till stor häst?

Men vad spelar det för roll om det är lite rörigt?
Är ju bara att själv kolla vilka som är längst.

För mig spelar det roll, jag vill inte sitta å leta. Tycker det ska va lätt överskådligt.
Det är väl bara att fixa ordningen själv om du tycker det är rörigt...
Har iaf en Star safir som är väldigt rymlig. Min häst (är iof bara runt 1.53) har bra med plats över
Hade jag haft tiden och orken hade jag gjort det..

För mig spelar det roll, jag vill inte sitta å leta. Tycker det ska va lätt överskådligt.

Men alltså pratar vi ens om samma tråd, för om vi gör det förstår jag verkligen inte vad som är så jobbigt?
Måtten står i en lista, det är lätt och enkelt att skumma igenom för att sålla ut de största måtten. En minut, max.

Men alltså pratar vi ens om samma tråd, för om vi gör det förstår jag verkligen inte vad som är så jobbigt?
Måtten står i en lista, det är lätt och enkelt att skumma igenom för att sålla ut de största måtten. En minut, max.
Nej, inte för mig, tycker inte om att sitta å lite när siffrorna står huller om buller.

Så, eftersom jag hade tråkigt och hade tid så fixade jag till det så som jag tycker är lätt överskådligt att se en lista. ;)

Till min förra bjässe på 176 räckte en Kylinge apollo men min nya på 170cm är myyyycket längre i ryggen och då blev den för liten. Storan har 165 i täcken och i vår Star Trailer Diamant (som är extra hög) har hon 2-2.5 dm till godo mellan bommarna när hon står i. Fronturlastninge och bra panikbommar är plus i kanten.

Till min förra bjässe på 176 räckte en Kylinge apollo men min nya på 170cm är myyyycket längre i ryggen och då blev den för liten. Storan har 165 i täcken och i vår Star Trailer Diamant (som är extra hög) har hon 2-2.5 dm till godo mellan bommarna när hon står i. Fronturlastninge och bra panikbommar är plus i kanten.
Pållan har mellan 165-175 i täckesstorlek och så är hon ca 176 hög, känns bra att veta att man inte måste specialbeställa en transport. Tänkte försöka hitta en bättre begagnad först innan jag har råd att köpa det jag vill ha.

Drömmen är att ha enn ume B50, funderar bara på om det är tillräckligt stort, speciellt där de går in.

184 hög.
Fick köpa nytt då hon inte fick plats i ett äldre Kylinge Apollo.
Euro trailern är bara bredare.
Har 3/4 bak o ngt länge fram

Spiltlängden är viktig.
Får inte plats alls i Henra m.fl.
Min förra normalstora hade 3 dm kvar till bakbommen.

Brittiska o franska släp brukar ha låg takhöjd samt kort spilta.

184 hög.
Fick köpa nytt då hon inte fick plats i ett äldre Kylinge Apollo.
Euro trailern är bara bredare.
Har 3/4 bak o ngt länge fram

Spiltlängden är viktig.
Får inte plats alls i Henra m.fl.
Min förra normalstora hade 3 dm kvar till bakbommen.

Brittiska o franska släp brukar ha låg takhöjd samt kort spilta.
Hur hög är en "normalstor" häst då? :)

Hej,

Jag undrar vilka hästtransporter som passar en häst som är ca 176cm i manken och har täckesstorlek mellan 165-175, boggie är ett krav. Så vad finns det för alternativ?

Hur lång bör spiltan vara invändigt? Kom med alla tips ni kan och tack på för hand. :)

Sluis Olymp, den är superrymlig åt alla håll!

Jag har en star trailer diamant som både min häst på 174 cm (155 i täcken) och syrrans på ~177 cm (165 i täcken) åkt i utan problem. Har både lång och kort bom. Syrrans häst åkte brett men min står smalt. Rymlig och stabil transport! :) ska sälja nu eftersom hästen inte satt foten i den på över ett år så det känns onödigt att ha den kvar (+ att pengarna kan ge biluppgradering) men det tar emot lite ändå, jag tycker om min transport! :D

Aha, min pålla är 176 och har 155 i täckesstorlek, då borde det inte vara helt omöjligt att hitta en transport.
Jag har hittat en som jag ska åka å kolla på, upptäckte dock en nackdel med den, max lasten är 600 kg och det är vad pållan väger i dagsläget (omusklad), det är en christ comet -06 med totalvikt på 1500kg, funderar på om den är möjligt att typa om den ville inte gärna köra med överlast. Om det inte går får jag leta annan transport. :)

Aha, min pålla är 176 och har 155 i täckesstorlek, då borde det inte vara helt omöjligt att hitta en transport.
Jag har hittat en som jag ska åka å kolla på, upptäckte dock en nackdel med den, max lasten är 600 kg och det är vad pållan väger i dagsläget (omusklad), det är en christ comet -06 med totalvikt på 1500kg, funderar på om den är möjligt att typa om den ville inte gärna köra med överlast. Om det inte går får jag leta annan transport. :)
Min häst i den storleken vägde 660 kg när han var i full kondition.

Min häst i den storleken vägde 660 kg när han var i full kondition.
Det är just det jag är rädd för, vill inte gärna köra med 60kg överlass, räckte att jag körde med 35kg överlass med lastbilen häromdan (om man ska gå efter vikterna på fraktsedlarna). Vet inte alls hur petiga polisen är, men helst vill jag slippa böter överhuvudtaget.

Igen som vet om det går att typa om Christ comet? Försökte googla men hittade inget. :/

jag har ingen aning om vad min häst väger faktiskt, aldrig haft henne så drogad att jag ens funderat på att försöka få upp henne på vågen på veterinären :p men min gissning är runt 650kg, 167 hög och 155 i täcke och lite tjock. mitt släp får ta 760kg och jag hade inte vågat köra henne i ett med mindre lastvikt. är det så att hästen väger 100kg mer så är det fortfarande lite spelrum.
så försök hitta ett släp med minst 100kg extra i lastvikt för säkerhetsskull.

jag har ingen aning om vad min häst väger faktiskt, aldrig haft henne så drogad att jag ens funderat på att försöka få upp henne på vågen på veterinären :p men min gissning är runt 650kg, 167 hög och 155 i täcke och lite tjock. mitt släp får ta 760kg och jag hade inte vågat köra henne i ett med mindre lastvikt. är det så att hästen väger 100kg mer så är det fortfarande lite spelrum.
så försök hitta ett släp med minst 100kg extra i lastvikt för säkerhetsskull.
Provade ett sånt där måttband för att få lite hum, men för att få exakt vikt så får jag åka till en våg på en kontrollplats som är öppen dygnet runt (gratis) och väga släpet i tomme först och sen ta med hästen dit för att få reda på exakt vikt. :P

ja, ska ändå kolla på släpet på måndag, så får vi se kan ju fråga om hon vet något om det, om inte annat får jag lite mer erfarenhet av vad jag ska titta efter. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 310
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss... 2
Svar
20
· Visningar
3 104
Senast: ako
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka