Hästtandläkare/Veterinär?!

Sv: Hästtandläkare/Veterinär?!

Varken nyutexaminerade humantandläkare eller veterinärer är jätteduktiga på hästens tänder i dag med de utbildningar vi har i Sverige. T ex har han som jobbar som hästtandläkare på DTV i grund och botten en humantandläkarlegitimation, han har sedan forskat i 20 år kring den svenska hästens tuggsystem och munhålestatus. Hade en veterinär gjort samma sak hade det varit likvärdigt tycker jag. För att bli riktigt duktig på ett yrke av den kalibern måste man ha mycket praktik inom området och sett och arbetat med många typer av problem inom området.
Här kan man läsa om DTV http://www.djurtandvardskliniken.se/

men frågan är ju hur alla hästar i vårt avlånga land ska få adekvat behandling.. alla kan ju inte åka till TL. Hur många vettar ÄR vidareutbildadae på tänder? DEt är en djurskyddsfråga om man läser här vad många säger. Egentligen. Det är farligt med vetten och farligt med tandtekninkerna.

Ja, liksom med mycket annat så har olika människor olika erfarenheter och rekommenderar därför olika. Själv har jag erfarenhet av DTV samt flera olika veterinärer som på olika vis raspat mina hästars tänder. Jag kan bara utifrån mina egna erfarenheter säga att jag känner att jag litar på TL då jag hade en häst för en antal år sedan vars problem med tänder löstes av honom relativt snabbt, då hade några allmänpraktiserade veterinärer varit inne och kollat munhålan samt raspat till tänderna utan att det hjälpte. Andra verkar ha helt erfarenheter av DTV.

Jag har en annan erfarenhet av en "snabbutbildad" hästtandläkare, h*n raspade ner en häst så hårt att den fick svårt att äta och den blev oridbar efteråt. Hästen var nyinköpt och de fd ägarna var "snälla" och raspade hästen hos en nyutexaminerad hästtandläkare innan leverans. Den nya ägaren trodde att viktminskningen berodde på stallbytet/foderbytet och att hästen bara testade henne när hon red, så det tog några brutna revben hos ryttaren, då hästen till och från blev helt "knäpp" när hon red, innan de hittade "felet". Tänderna var alldeles för mycket nerslipade så det gjorde ont när den hade bett i munnen och antagligen även när den tuggade. Sedan blev det advokat inkopplat på ärendet då hästen var ganska dyr, till slut löste sig tvisten till vännens fördel, men hästen fick avlivas pga detta.

Jag har dessvärre haft mycket (!!) dåliga erfarenheter av veterinärer när det gäller mina hästars munnar.

Jag anlitar en kollega som själv hoppar på landslagsnivå, han har gått utbildningen i USA, han kallar sig inte hästtandläkare men han är förbaskat duktig. Jag märker jättestor skillnad på hästarna och han har väldigt god hand med dem när han är här. Funkar kanon för mig iallafall.

men frågan är ju hur alla hästar i vårt avlånga land ska få adekvat behandling.. alla kan ju inte åka till TL. Hur många vettar ÄR vidareutbildadae på tänder? DEt är en djurskyddsfråga om man läser här vad många säger. Egentligen. Det är farligt med vetten och farligt med tandtekninkerna.

Det är väl ganska enkelt att få en lösning på det problemet, ring runt til veterinärer nära dig och fråga dem?

jag har even VÄLDIGT dåliga referensea av en leg hästtandläkare! (jobbar även som vet) usch vad dålig h*n är :eek: men nu har vi som tur e fått tag i en superbra!

Hästtandläkare är bäst om du vill få det så bra som möjligt för att de är utbildade just på det och inget annat. Vetrinärer är utbildade på andra saker med och de brukar inte ha så stor erfarenhet av tänder men de kan ändå göra ett bra jobb men jag tycker att om din häst har väldigt dåliga tänder och väldigt vassa så tror jag det är bäst med hästtandläkare annars tror jag det funkar med vetrinär. min travare har väldigt dåliga tänder för att hanh är travare (brukar va de som brukar få väldigt dåligA tänder) vi har tagit ditt en vetrinär för inte sålänge sedan men det skulle nog varit bäst på honom med en hästtandläkare för visst han håller fortfarande på med tänderna men inte lika mycket da men jag vet inte om jag ska ta dit en hästtandläkare senare men hästtandläkare är mycket bättre det är inget och klaga över så vill du få det riktigt bra så ska du ta dit en hästtandläkare och inte vetrinär

Min veterinär erkände att han inte kunde särskilt mycket om tänder och helst inte ville "störa" i min häst mun. Han sa att han kunde raspa lite om jag ville det, men att "det här med raspning är kontroversiellt". Då kännde jag att det var onödigt att låta honom gör något. Det kändes br att han var ärlig om det.

Ska ta ut en vetrinär som är duktig på tänder nästa år.

Det är väl ganska enkelt att få en lösning på det problemet, ring runt til veterinärer nära dig och fråga dem?

Nu har inte jag nåt problem med att få hit en BRA veterinär men jag tänker på dom som inte bor i närheten av tex Ultuna typ.
Vi har en väldigt trevlig och bra vet som vi anlitar.:bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
534
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 366
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka