Hästtandläkare/Veterinär?!

1

1327

Hej!

Undrar om någon har någon åsikt om vem som bör undersöka tänderna på hästar. Är det bättre med en hästtandläkare? eller gör en veterinär ett lika bra jobb,och har de lika mycket erferenhet? Kanske någon har lite mer erferanhet av detta och vill ge nåt råd? Man vill ju ha bästa möjliga vård, det handlar ju trots allt om deras munnar.
Tack på förhand.

Sv: Hästtandläkare/Veterinär?!

Jag tycker att det ofta är stor skillnad på vet och hästtandläkare. Många vet kan inte lika mycket om hästarnas tänder som vad tandläkarna gör. Jag har varit med om vet som inte alls vetat vad de håller på med. Jag anlitar hästtandläkare för den som jag har tillgång till vet vad han håller på med men jag har oxå turen att ha en vet som jobbar tillsammans med denna hästtandläkare. Enligt vet så får de inte läsa så mycket om hästens tänder underutbildningen och de som har tänkt att gå en påbyggnadskurs slutar ofta efter halva kursen.

tack, det var väl nästan så jag trodde. Har hört att det inte finns så många hästtandläkare, kanske det är svårt att få tag på någon i närheten. :confused:

Jag anlitar hellre tandläkare än veterinär. Iaf i denna staden då ingen riktigt litar på kliniken här utan alla åker till hudik istället. Tandläkaren som jag anlitar har också med sig "egen" veterinär som hjälper till samt sederar vid behov. Han förklarar och visar vad han håller på med hela tiden vilket jag uppskattar och jag har fullt förtroende för honom.

Jag tycker att det ofta är stor skillnad på vet och hästtandläkare. Många vet kan inte lika mycket om hästarnas tänder som vad tandläkarna gör. Jag har varit med om vet som inte alls vetat vad de håller på med. Jag anlitar hästtandläkare för den som jag har tillgång till vet vad han håller på med men jag har oxå turen att ha en vet som jobbar tillsammans med denna hästtandläkare. Enligt vet så får de inte läsa så mycket om hästens tänder underutbildningen och de som har tänkt att gå en påbyggnadskurs slutar ofta efter halva kursen.

Fast vi lär oss ju en massa grundläggande saker (fysiologi och anatomi bl a) som en hästtandläkare inte får lära sig. Man kan ju inte jämföra en 5,5 års utbildning med några veckor (eller vad dom nu går).

Har inte heller hört att dom flesta slutar efter halva kursen.

Jag skulle inte anlita en hästtandläkare som inte var utbildad vet. i botten (eller humantandläkare som vidareutbildat sig).

Det finns veterinärer som är superduktiga på tänder. Jag har träffat flera.

/Maria - som själv funderar på att jobba med hästtänder

Glömde tillägga något viktigt.

Veterinärutbildningen är bara en grundutbildning. Vi ska inte kunna allt när vi är klara. Eget intresse och lite slumpen kommer ju avgöra vad man blir duktigt på. Ingen vet är expert på allt.

Däremot är det ju viktigt att inse sina begränsningar som vet. och det verkar som en del är rädda för att säga till djurägaren att dom inte är så duktiga på just den biten och kanske rekommendera en annan vet. som är. Varför det är så vet jag inte. Kanske man är rädd att djurägaren ska tappa förtroende för en i andra sammanhang med då? Kanske känner man en press som vet. att veta allt (jag gör det redan och jag har bara läst 3 år).

/Maria

jag skulle aldrig våga anlita en "hästtandläkare" utan åker till kliniken med mina hästar för mun koll. nu har vi den turen att ha en veterinär som är mkt. duktig och intresserad av hästars tänder/munnar.

Jag vill ha en hästtandläkare som är veterinär i grunden. Just för att få hela kompetensen samt möjlighet att ge lugnande vid behov.

De som jobbar på hästkliniker kan säkert tänder och har gått påbyggnadskurser.
Det finns tillvalskurser man kan gå sista terminen av grundutbildningen plus naturligtvis påbyggnadskurser. Tar du ut en random distriktare finns det dock risk för att h*n inte kan så mkt om tänder..
Jag har en månad kvar på veterinärutbildningen och har aldrig raspat mera hästtänder än ett par drag på "prova på"-övningen vi hade under hästsnurran...
Jag är helt övertygad om att jag kan raspa bort lite vassa kanter i en hästmun, men har hästen ett omfattande problem i munnen skulle jag remittera den till ngn som kan bättre..

@krambanan: När man vickat lite på somrarna slappnar man faktiskt av lite och märker att djurägarna uppskattar om man remitterar istället för att försöka lösa allt själv (och ev göra fel), tycker de flesta inser att man inte kan kunna allt, iaf djurägare..

Som i alla yrken finns det duktiga och klantskallar. Det som inger mig förtroende och uppskattar mest är faktiskt vet. som erkänner att de inte kan allt utan rekomenderar vidare eller säger att de ska kolla upp och återkomma.
Gällande tandraspning kom en vet in, satte nosbrems och munrulle på hästarna och raspade alla, utan att vare sig titta eller känna i munnen.
Ett halvår senare åkte vi med tre av hästarna till tandläkare (utbildad sådan även det 5 år väl?) Två av hästarna hade spräckta kindtänder, troligen munrulleskada. Den tredje hade hakar bak i underkäken som nådde ända upp i överkäkens tandkött.
Tack o lov att det nu finns vet. som intresserar sig för tänder och att tiden då hovslagaren skötte tänderna förhoppningsvis är förbi.

Utbildad tandläkare får ge lugnande och skriva ut recept.

De flesta "hästtandläkare" har en utbildning på några veckor.
Jag beklagar att du råkat ut för en vet som dels använde icke accepterad utrustning o dels inte gjorde en ordentlig undersökning.
Det är trots detta så att en vet har en massa utbilding i botten som en "hästtandläkare" inte har, även om tekniken hur man skall undersöka o justera fortvarande inte lärs ut ordentligt så räcker grundkunskaperna en bra bit för den vet som använder huvudet.
PL

Ursäkta min okunskap, men varför får inte tandläkare skriva ut recept?
Fick själv ett när jag var på DTV.

För det första så är det bara ett par "hästtandläkare" som är leg tandläkare o för det andra gäller deras leg o förskrivningsrätt enbart människor.
PL

Skulle aldrig anlita en hästtandläkare med mindre än att vederbörande var veterinär eller sammarbetade med en veterinär.
Det är en så konstig inställning att bara du vet lite om tänderna "i sitt sammanhang" (resten av anatomin, fysiologin) så blir man snabbt sedd på som okunnig. Speciellt om man inte har enkla svar.
Jag tycker det tyder på väldigt bristande insikt och respekt att hästtandläkare så ofta opererar ut vargtänder, tar bort trasiga tänder etc utan bedövning. (den var ändå så trasig, satt ändå lös, gick så fort m.m.) Har stött på flera fall av denna olagliga verksamhet.
Sedan finns det naturligtvis mer eller mindre duktiga veterinärer.

Om man ska vara helt ärlig är faktiskt veterinärutbildningen eftersatt vad gäller "modern" hästtandvård. Kanhända är det bättre nu än för några år sedan.

Jag tycker att man ska anlita en veterinär som har gått en påbyggnadsutbildning eller kurs/kurser i hästtandvård. En veterinär som inte har intresset för hästtandvård och enbart kan "raspa lite vassa kanter" bör inte ägna sig åt hästens mun, enl min åsikt. Det viktiga är kanske inte att själv kunna göra jobbet, men väl vara förtrogen med undersökningsmetodiken - dvs göra en fullständig undersökning av hästens munhåla, såväl mjukdelar som tandrader och känna till de diagnoser som finns - bettproblem likväl som problematik som karies, foderinpackningar osv. Många veterinärer palperar enbart tandraden och missar övriga problem.

Sk hästtandtekniker å andra sidan saknar vad samtliga veterinärer däremot har - nämligen 5,5 ås utbildning inom såväl anatomi som fysiologi och patologi. De ser inte helheten, kan inte relatera olika fynd till resten av hästens funktion (t ex sårbildningar -sjukdom - utredning?, felaktigt slitage - rörelsestörning - utredning? mm). Fel utöver hakar, "vågbett", ramper osv diskuteras aldrig, de enskilda tändernas status lämnas därhän? Ovan nämnda problem, t ex karies, diskuteras ej? Man raspar för att få en häst som fungerar bättre i arbete - med betsel och frångår i vissa fall fysiologin. Detta kan ge hästen mer problem på sikt. Hästtandtekniker får definitivt inte förskriva läkemedel och de får, enligt lag, inte heller utföra operativa ingrepp som t ex vargtandsborttagning. Skulle något gå fel vid ett sådant ingrepp så kan djurägaren bli anmäld och får dessutom inte ut något på sin försäkring. Detta upplyser inte alla hästtandtekniker om!

Rekommenderar alltså veterinär med kunskaper i hästtandvård.

OK, missuppfattade nog eftersom det jobbar både utbildad tandläkare och veterinär på DTV.

Om man ska vara helt ärlig är faktiskt veterinärutbildningen eftersatt vad gäller "modern" hästtandvård. Kanhända är det bättre nu än för några år sedan.

Jag tycker att man ska anlita en veterinär som har gått en påbyggnadsutbildning eller kurs/kurser i hästtandvård. En veterinär som inte har intresset för hästtandvård och enbart kan "raspa lite vassa kanter" bör inte ägna sig åt hästens mun, enl min åsikt. Det viktiga är kanske inte att själv kunna göra jobbet, men väl vara förtrogen med undersökningsmetodiken - dvs göra en fullständig undersökning av hästens munhåla, såväl mjukdelar som tandrader och känna till de diagnoser som finns - bettproblem likväl som problematik som karies, foderinpackningar osv. Många veterinärer palperar enbart tandraden och missar övriga problem.

Sk hästtandtekniker å andra sidan saknar vad samtliga veterinärer däremot har - nämligen 5,5 ås utbildning inom såväl anatomi som fysiologi och patologi. De ser inte helheten, kan inte relatera olika fynd till resten av hästens funktion (t ex sårbildningar -sjukdom - utredning?, felaktigt slitage - rörelsestörning - utredning? mm). Fel utöver hakar, "vågbett", ramper osv diskuteras aldrig, de enskilda tändernas status lämnas därhän? Ovan nämnda problem, t ex karies, diskuteras ej? Man raspar för att få en häst som fungerar bättre i arbete - med betsel och frångår i vissa fall fysiologin. Detta kan ge hästen mer problem på sikt. Hästtandtekniker får definitivt inte förskriva läkemedel och de får, enligt lag, inte heller utföra operativa ingrepp som t ex vargtandsborttagning. Skulle något gå fel vid ett sådant ingrepp så kan djurägaren bli anmäld och får dessutom inte ut något på sin försäkring. Detta upplyser inte alla hästtandtekniker om!

Rekommenderar alltså veterinär med kunskaper i hästtandvård.

Det finns ställen där det inte finns "hästtandläkare" och många vill inte lägga ner så mkt pengar utan vill att man ska raspa lite när man "ändå är där", tycker du jag ska lämna hästen med sin vassa kant som skapar ett sår i munslemhinnan då för att jag inte gått en påbyggnadskurs?

Nej det tycker inte jag, se till att skaffa dig vettiga verktyg o erfarenhet o lita på att din grundutbildning ger dig tillräckligt mkt att stå på för att undvika misstag.
Det finns bra litteratur.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
534
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 366
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka