lewellyn
Trådstartare
Till att börja med - Jag fodrar givetvis efter hur hästarna ser ut men vill räkna så att jag har nåt att utgå från. Mina hästar är inte riktigt "tabellhästar" speciellt i fråga om proteinbehov, jag behöver ligga på en högre kvot än 6 till två av dem medan den tredje går fint efter tabellerna som lättfödd.
Jag får inte ihop det.. jag brukar räkna enligt häftet "Utfodringsrekommendationer för häst" från SLU men kontroll-räknade med Hästsveriges foderstatsprogram. Behovsvärdena blir ju helt åt skogen olika...
Jag hittar ingenstans där man kan kontakta dem på sidan så jag frågar er - har ni upptäckt samma sak och vet ni hur man kommer i kontakt med de ansvariga på sidan? Kan det vara "barnsjukdomar" i programmet fortfarande eller är det jag som har räknat helt fel?
Till exempel:
Lättfött sto, över 20 år gammal. ca 400 kg, inget arbete.
Jag får det till ett behov på 45 MJ och 270 g smrp. (enligt tabell)
Hästsverige säger 54 Mj och 322 g smrp.
Att det skiljer 9 MJ är ju rätt mycket...
Programmet räknar även ett högre behov för digivande sto med 4-6 månaders föl än vad det räknar 1-3 månaders föl... det kan väl inte stämma? Nog minskar väl behovet i takt med att fölet blir äldre?
Jag får inte ihop det.. jag brukar räkna enligt häftet "Utfodringsrekommendationer för häst" från SLU men kontroll-räknade med Hästsveriges foderstatsprogram. Behovsvärdena blir ju helt åt skogen olika...
Jag hittar ingenstans där man kan kontakta dem på sidan så jag frågar er - har ni upptäckt samma sak och vet ni hur man kommer i kontakt med de ansvariga på sidan? Kan det vara "barnsjukdomar" i programmet fortfarande eller är det jag som har räknat helt fel?
Till exempel:
Lättfött sto, över 20 år gammal. ca 400 kg, inget arbete.
Jag får det till ett behov på 45 MJ och 270 g smrp. (enligt tabell)
Hästsverige säger 54 Mj och 322 g smrp.
Att det skiljer 9 MJ är ju rätt mycket...
Programmet räknar även ett högre behov för digivande sto med 4-6 månaders föl än vad det räknar 1-3 månaders föl... det kan väl inte stämma? Nog minskar väl behovet i takt med att fölet blir äldre?