Jag har haft en grupp där två har burit slöja. Inga problem. De hade hjälm ovanpå.Hur skulle slöja hindra hjälmanvändande menar du? Ser ingen större skillnad mot att jag oftast rider med mössa under hjälmen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har haft en grupp där två har burit slöja. Inga problem. De hade hjälm ovanpå.Hur skulle slöja hindra hjälmanvändande menar du? Ser ingen större skillnad mot att jag oftast rider med mössa under hjälmen.
Hur skulle slöja hindra hjälmanvändande menar du? Ser ingen större skillnad mot att jag oftast rider med mössa under hjälmen.
Det går jättebra. Åk till Zanzibar själv så får du se - där ser man kvinnor med moppehjälm åka runt på moped, iklädd niqab.En del flickor har slöja, hur ska den frågan lösas med hjälm?
Ja, jösses! Min mamma är från Danmark. Bara det har räckt för att göra även mig något främmande inför vintersport.Dessutom känns det för mig som om frågan är lite felställd.
Istället för att fråga varför invandrarbarn inte rider så borde man fråga
- varför skulle de?
Invandrarbarn spelar sällan bandy eller hockey heller. Eller åker alpint.
I min bekantskapskrets finns massor av människor som åker utför. Man sticker till fjällen på loven eller man åker i den lilla backen hemmavid. En hel drös har till och med en stuga i fjällen.
Få eriteanska barn skulle komma på tanken att tjata på föräldrarna att de ska följa med till backen.
Så varför skulle de vilja åka till ridskolan? Få av deras kompisar gör ju det. De kan knappt föreställa sig ridskolevärlden.
Sen bland privatryttare så tycker jag att jag ändå förhållandevis ofta stöter på folk med kanske inte utomeuropeiska, men iaf "europeiska men inte svenska" namn. Så, så ovanligt tycker jag faktiskt inte att det är
Tror det är väldigt svårt att jämföra rifsporten med fotboll. För att spela fotboll behöver du oftast bara köpa ett par skor (som dessutom enkelt kan köpas begagnat) medan du behöver en hel del, ofta ganska dyra, prylar för att rida på ridskola. Fotbollsplanen finns dessutom i närområdet medan stallet ofta ligger till så att ungarna måste skjutsas dit. Allt med ridningen är krångligare och har föräldrarna själva inte intresset är det nog svårt för massan att börja rida på ridskola. Sen ser nog fler kids upp till Zlatan och Messi än till Malin/Peder/Roffe vilket jag kan tänka mig påverkar en hel del.
Visst, till viss del, men alla ridskolor har inte prylar till utlåning och dessutom vet jag inte om jag skulle vilja att min fiktiva unge skulle ha en lånehjälm oavsett. Sen behöver du bara en sak för fotboll, dvs ett par skor, du behöver fler saker för ridning so oavsett kommer du behöva spendera mer pengar än på fotbollen. Sen vågar jag nog påstå att hetsen över att ha "rätt" saker är större på en ridskola än på en fotbollsplan.Man behöver inte en massa dyra prylar för att rida på ridskola. Den jag red på hade både hjälm och säkerhetsväst till utlåning. I övrigt behövs ett par skor med klack, går att köpa för samma pris som fotbollsskor (d.v.s. både billiga och dyra varianter finns).
Visst, till viss del, men alla ridskolor har inte prylar till utlåning och dessutom vet jag inte om jag skulle vilja att min fiktiva unge skulle ha en lånehjälm oavsett. Sen behöver du bara en sak för fotboll, dvs ett par skor, du behöver fler saker för ridning so oavsett kommer du behöva spendera mer pengar än på fotbollen. Sen vågar jag nog påstå att hetsen över att ha "rätt" saker är större på en ridskola än på en fotbollsplan.
Fast det är ju bara att kolla här på forumet och annan social media.. ALLT ska vara matchat, Pikeur, Kinglsand, dyra hjälmar, bling på allt, etc. Jag har svårt att tro att ridskolan är förskonad från den hetsen. Och nej. när jag red på ridskola kände jag ingen press att ha vissa saker men jag har aldrig varit särskilt påverkad av sådant ändå. Det är dessutom 15 år sedan, innan varenda person hade en dator med sig i fickan 24/7.Jag har aldrig upplevt det. Kände aldrig press över att ha "rätt" grejor på ridskolan. Hög status fick de som var bra med hästarna och orädda. De som vågade rykta och ha hand om de suraste hästarna och de som fick sköta om privathästarna.
Fast det är ju bara att kolla här på forumet och annan social media.. ALLT ska vara matchat, Pikeur, Kinglsand, dyra hjälmar, bling på allt, etc. Jag har svårt att tro att ridskolan är förskonad från den hetsen. Och nej. när jag red på ridskola kände jag ingen press att ha vissa saker men jag har aldrig varit särskilt påverkad av sådant ändå. Det är dessutom 15 år sedan, innan varenda person hade en dator med sig i fickan 24/7.
Jag tycker ändå det är skillnad på ridning och sporter där alla har "samma" utrustning. I fotboll spelar du (oftast) i klubbens ställ och det enda som särskiljer dig från dina klubbkamrater är vilket märke/modell du har på dina skor.Jag säger inte att den är förskonad jag bara protesterar mot att den skulle vara värre än samhället i övrigt och värre än fotbollen.
Dessutom, när jag kollar priserna på ridskola i mitt område vs brorsans fd fotbollsklubb så kostar det nästan 4000/termin på ridskolan + medlemsavgift a 300 kr/år medan fotbollen kostar 400 i medlemsavgift + 1500 i spelaravgift.
skor+chaps/stövlar, hjälm, säkerhetsväst och ridbyxor (plus ev handskar, sporrar,spön) vs skor och klubbställ fotboll. Även om du köper billigt så är det fortfarande fler saker du behöver för ridningen så jo, det är visst dyrare generellt stt.Ja, ridningen är dyrare men inte pga utrustningen (om man rider på ridskola).
Av de syriska flyktingar jag träffat är det flera som rider och även av en del andra flyktingbarn har ridit på ridskola. Men sen är det som sagt dyrt speciellt om man lever på försörjningsstöd. Det kräver även föräldrar som är engagerade och skjutsar och fixar på ett annat sätt än inom andra sporter. Inom travet tror jag man fångat upp en del invandrade pojkar.Brännbart ämne.
Men varför har hästsporten misslyckats att rekrytera/locka (valfritt annat ord) annat än i stort sett etniska svenskar???
Jag har stort "bekantskapsnät" inom olika discipliner.
Tävlat western, islandshäst, dressyr, lite sportkörning på relativt blygsam nivå.
Mitt bekantskapsnät handlar till absolut majoritet om människor med privatägda hästar, så jag vet inte hur det ser ut på ridskolorna.
Av alla de människor jag träffat på, är (förstås...) absoluta majoriteten etniskt svenska kvinnor.
Fler kvinnor/flickor än män. Välkänt. Men jag kan på rak arm komma på 40-50 killar/män som aktivt utövar hästsport, trav undantaget (där jag känner några män, i och för sig, och någon enstaka kvinna, som är aktiva).
Och antalet kvinnor kan jag inte hålla ordning på - det är många människor på en lokal ridtävling... absoluta majoriteten är kvinnor.
Men jag kan bara komma på tre, TRE, individer med annat än "typiskt nordiskt" utseende. Två av dem vet jag är adopterade och de har "svenska" namn. Då har vi kvar EN tjej. EN.
De personerna vars yrke/sysselsättning jag känner till, är allt från sjukpensionärer till långtidssjukskrivna till kyrkogårdsvaktmästare till lärare till sjuksköterskor till enstaka läkare. Kuratorer, psykologer.
Bilmekaniker.
Allt möjligt, majoriteten av dem jag vet vad de gör, är inte speciellt högavlönade (poängen är alltså att bland etniskt svenska kvinnor verkar socioekonomisk bakgrund inte ha så avgörande betydelse, även om det förstås är vanligare med lite högre inkomster för att försörja häst).
Samma sak när man läser hästannonser. Köpes, säljes, foder. Svenska namn (utom ett och annat undantag gällande importhästar).
Fotbollen verkar lyckas bättre.
Varför är hästsporten så exkluderande?
Eller så är det bättre på ridskolorna? Jag har läst att någon ridskola börjat sätta upp olika skyltar på fler språk än svenska vilket ju är ett sätt att inbjuda och det antyder ju att det finns utövare som själva eller vars föräldrar behöver informationen på annat språk än svenska.
Man behöver inte en massa dyra prylar för att rida på ridskola. Den jag red på hade både hjälm och säkerhetsväst till utlåning. I övrigt behövs ett par skor med klack, går att köpa för samma pris som fotbollsskor (d.v.s. både billiga och dyra varianter finns).