Sv: Hästsport eller djurplågeri???
Enligt min mening. Så tycker jag att hindren är på tok för höga, hästarna blir trötta osv. Höjden på hindren och dramatiken verkar locka människor, Det är ingen sport.
Tillåt mig småle, lilla vän, vad vet du om hindersport?
Jag har två irländare i träning, ett sto och en valack, som båda går hinderlöp. Jag är själv hinderjockey. Jag har jobbat i ett steeplestall på irland under 3 års tid. Under hela min karriär inom hindersporten har jag ALDRIG varit med om en häst som kommit i mål skadad.
För det första: Jag skulle vilja se den av er som anser hindersport vara djurplågeri, hålla en av mina hästar när de kommer ner på hinderbanan. De fullkomligt dansar. De ÄLSKAR att ridas på hinder, oavsett om de är ensamma där eller flera. Spetsade öron och det glittrar i deras ögon. De springer verkligen för att det är kul. Man kan inte tvinga en häst att springa när man sitter med jockeyläder och för er som inte vet är det förbjudet med spö. Hästarna springer helt självmant. Inga konstigheter.
Vad gäller häckarna, ja, det heter inte hinder, så är de ca 130cm höga, de består av en fast del på ca 70 (!) cm och den övre delen är ris, som de alltså kan hoppa igenom. Det är betydligt farligare att hoppa en häst över ett "rivbart" hinder på 110cm vill jag lova.
Och sist men inte minst. Majoriteten här har säkert inte sett ett hinderlöp, än mindre ridit ett, pga att sporten är väldigt liten i Sverige. Efter att man sett ett hinderlöp förstår man varför även äldre hästar klarar av det. Det går i en betydligt långsammare fart än ett vanligt slätlöp, just för att hästarna ska orka. Och jo, fullblod är byggda och avlade för att hoppa. De irlänska steeple-hästarna, även kallade national hunters, är avlade just för detta syfta, därför är irländarna ledande inom sporten. Fullblod är även, för er som inte visste, även väldigt uppskattade hästar inom fälttävlan pga deras uthållighet och goda hoppförmåga. Många bra hopphästar har även de en stor mängd fullblod i sig.
Så SNÄLLA! lägg ner allt snack om att det skulle vara djurplågeri att låta hästarna gå löp/hinderlöp. Jag kan hålla med om att jag inte tycker om sättet många tränare håller sina hästar. Att de tex står inne dygnet runt osv. Det är en betydligt viktigare fråga att ta upp.
/Kalla mig djurplågare, det visar bara på okunskap.