Hästsläp - UME el liknande

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare JeHo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 4 001
J

JeHo

Ska köpa hästsläp och är inne på att köa ett Ume B50, där hästarna åker baklänges.

Ngn som har erfarenhet av dessa ell liknade släp?

Tips på likvärdiga släp?

Kan tänka mig att ge max 80" för ett släp

Sv: Hästsläp - UME el liknande

:confused: Ingen som sett dessa släp?

Vad har ni för uppfattning av UME släp annars?
Vill främst veta om ngt har ngt negativt att säga om UME släp som man bör veta inna köp.

Känner tyvärr inte till modellen du är intresserad av.
Men i stallet finns ett Umesläp (vet ej modell), vet inte vilken årsmodell det är kanske 4 år eller liknande?

Det är stort och rymligt, ljust fräscht, bra eftersom det är dörrar bak på släpet så dom ej slänger sig ut, dock kan dessa vara lite "sega" att öppna ibland. Och så rymmer sadelkammaren ganska mycket grejer också. :)

Kan tyvärr dock inte uttala mig om ventilationen och dyl.

Jag har ett gammalt umesläp och de som jag känner som kör mycket (travtränare) har uteslutande umesläp. Hållbara, hög lastkapacitet, ligger mycket bra på vägen, högt kultryck, billiga reservdelar som går fort att få tag i, mm. De brukar få bäst i test när det gäller trafiksäkerhet och lastkapacitet.

Nackdelen med de nya är att de är i aluminium och därför går detaljer lättare sönder. Tex fästen till bakbommar och sånt.

Vore jag du och kan lägga ut 80 000 kr skulle jag definitivt köpa ett nytt Umesläp.

/Camilla

Glömde en sak - de har dessutom bra andrahandsvärde. Mitt släp är en -87:a och var nyrenoverat när jag köpte det i april för 24 000 kr. Se helt sprillans ut. Dock hade han som gjort renoveringen fuskat lite med lämmen så den var skarvad och det höll inte utan den buktade iväg efter några lastningar.

Ringde lokala ÅF och beställde en ny läm. Två dagar senare landade en läm med ALLA tillbehör inklusive ny matta på gården för 2100 kr inklusive frakt. Superlätt att byta själv (gjorde det helt själv) så nu är transporten verkligen som ny. Framförallt säger alla som lånar det att det ligger så bra efter bilen.

/Camilla

Har bekanta som har ett sånt släp. Hästar som inte brukar tycka om att åka, brukar iaf åka bra i dessa UME-släp. Har inte hört någon som inte tyckt om dom...

Angående hästar som reser baklänges. Om det händer något dvs om du måste bromsa in tvärt, blir skadorna på hästen mer allvarliga om den tar emot sig med bakdelen, än med bogen. Förutsatt att det är en bom bakom dem.

Jag har en bekant som har ett sånt släp, hon har även bytt mellanväggen så nedre halvan är av en gummimatta då hennes ena är bredåkare. Den gamle hon har´, har varit lite svårlastad förrut, men sen hon köpte det här släpet blev han bara lättare och lättare att lasta..

I den modellen jag tänker på är det dörrar bak hästen, tror att det är bättre.
Har bara hört tvärtom; att de tar upp smällen bättre om de åker bakåt :confused: De liksom "sätter" sig med bakdelen mot väggen...

Tycker att de flesta är positiva till Umesläp, förutom att de är lite dyra då...:smirk:
Släpen är inte så vanliga här nere i Skåne så det är bra med Buke där man kan ställa frågan till många :)

Känner en som har ett umeåsläp där hästarna åker baklänges, och hon tycker det fungerar mkt bra.
Det som jag tycker är bäst med Umeåsläpen är att dom har "riktig boggie".:)

Kan du med egna ord förklara vad som är viktigt och bra med "riktig boggie"?

Jag spånar också på ett UME, ska försöka skaffa nytt till sommaren/hösten. Dock ska jag ha begagnat, fast fint skick.
Ett A35 gärna.
Någon vet vad det går på som nytt?

Jo men nu bad jag dig förklara varför just du tycker att det är bättre. Det är väl klart att tillverkaren tycker att det är bättre? Har du jämfört och kan förklara skillnaden?

Har själv haft Valeryd, värmlansvagnen och nu har jag ett Cheval liberté med boggie. Tycker chevalen fungerar jättebra. Men har kört med min kompis extra breda umesläp med boggie ett antal gånger. Av alla släp jag kört (inkl ifor williams och boj) så tycker jag att umesläpet är det som går tystast och stadigast, och jag kan inte se någon annan förklaring än att boggien skulle ha mkt med det att göra.
Om jag skulle ha 80 000-100 000 så skulle det nog bli ett umesläp.
Men det beror ju självklart också på hur mkt man kör och hur långa sträckor.

Dessutom tycker jag att många gamla umesläp ser väldigt fräscha ut och det tycker jag tyder på bra kvalité.:bump:
Dom har även ett bra andrahandsvärde.

Nja, även Umesläpen utan boggie går tyst och stadigt jämfört med andra likvärdiga släp. Tror att det är för att kultrycket är rätt hårt på dem.

Apropå boggie så tycker jag skillnaden mellan en äkta och bara två hjulaxlar är att den med äkta är fin och jämn att dra medan den "oäkta" ger ett stötigare släp, speciellt när man drar det tomt.

/Camilla

Det positiva med umesläpen är ju att de är isolerade. Den största fördelen med detta är att det inte blir lika varmt på sommaren.

vi har ett UME-släp de e ett A35 tror jag, ett helt vanligt släp med baklemlastning och boggie.. (riktig boggie)..

Ume-släp är riktigt bra att köra med, de är mycket lätta att ha bakom bilen..

ume-släp rekomenderas starkt :bow:

*KL*

Är det någon skillnad mellan "äkta" boggi och tvåaxlat om man får punktering på ett däck?

Mvh

San

Ume har ju numera hela dörrar bakom hästen

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 208
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 825
Senast: Murray
·
Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
1 082
Senast: MissFideli
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
952
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka