Hästskötare

T

Tornado

Finns det några som är hästskötare här???

Kanske kommer jag till våren åka med och grooma åt en av Sveriges bästa fälttävlansryttare!
Men då jag är helt orutinerad på den fronten, skulle det vara kul om ni som vart med ett tag berättar om en vanlig tävling för er ryttare och förberedelser innan, under tävlingen och efter!
Vad behövs göras? Hur planerar ni? Berätta ALLT!!! Vill ni säga vem ni groomar åt vore det med kul att veta, men inget måste! Däremot vore det roligt att veta vilken gren ER ryttare rider och på vilken nivå!

Tips är välkommet med:D!

Så låt oss göra denna tråd till hästskötarnas tråd:D!!!

Sv: Hästskötare

Jag provade att jobba för en Ft-ryttare i tyskland. Tyvärr stämde vår hästhållning inte överens samt att betalningen var så pass dålig att det var svårt att få det att gå runt om man skulle ha med sig egen häst. Så jag tackade nej till jobbet.

Hmm, jag vet inte riktigt om jag är kvalificerad att svara men tar hand om en tävlingshäst och får betalt. Dock är de inte på internationell nivå (än) och jag jobbar inte heltid.

Polle tävlar dressyr (när han inte är sjuk som han är för tillfället). På tävling är det mycket att vara ryttaren till hands. Man lär sig vad som gäller efter ett par vändor men att vara lyhörd är nog det bästa tipset jag kan ge. Ryttaren vet ju bäst hur h*n vill ha det. För egen del görs det mesta jobbet hemma i stallet med rykt, knoppar och annat fix. På plats så gör jag hästen sällskap medan ryttaren startanmäler och börjar sedan skritta fram polle för hand medan ryttaren byter om osv. Sen hjälps vi åt med att sadla och greja. Hon rider fram, jag bistår med vatten, täckeshållare och extra ögon. Sista puts av ryttare och häst före start och av med alla skydd osv. De gör sin grej, jag hejjar på och snor hästen för henne på vägen ut och skrittar av. Och så bär det av hem igen. Där är det det gamla vanliga som gäller, lasta ur allt, se över hästen, ta ur knoppar och ev. duscha hästen.

I vardagen gör jag mycket av marksysslorna. Skrittar fram och av lite då och då men rider inte mer än så efter eget val. Mockar, ryktar, pysslar och promenerar med hästen i snöre. Helt normala stallsysslor alltså.

Lycka till!

Hej!
Jag har de senaste 6 åren arbetat heltid som hästskötare. Arbetar just nu som beridarelev/hästskötare på ett mindre stuteri så tävling blir det inte så mkt på jobbet just nu, men har i flera år arbetat åt en svensk hoppryttare på nat/elitnivå (viss int tävl oxå) och då var det tävling var och varannan helg.
Det är väl vissa skillnader mellan hoppsporten och fälttävlan, men så här såg väl ungefär rutinerna ut för mig;

1 dags tävling:
Kvällen innan: Bada/frisera/rykta hästarna, gänga broddhål. Lädervård, packa i och spåna i lastbil.
Tävlingsdag: kolla packningen, rykta av hästar, göra iordning för avfärd; linda/ sätta på skydd, täcka, lasta hästarna. Framme vidtävlingsplatsen: Kolla ev ändringar i startlistor, kolla var det finns vatten till hästarna, få överblick på tävlingsplatsen (framhoppning, vetbes, sekretariat, fik, toaletter mm), beroende på hur mkt tid man har på sig, ta ut första hästen, vattna, borsta av, brodda, vetbesikta, göra iordning, leda/skritta/longera fram (kom ihåg nummerbrickan!). Ta hand om hästen efter ritten, ev om det är få startande emellan göra om proceduren med häst nr 2 medan ryttaren rider nr 1 etc.
Smörjer alltid träns/gjordar/skydd direkt efter de tas av, eller så fort tid finns. Borstar av transportskydd och knäpper ihop så fort de tas av, byter schabrak direkt etc. Ordning och reda hela tiden underlättar mycket i slutändan!
Håller alltid reda på startlistor/resultat/placeringar åt ryttaren, samt har mobiltelefon på . Äter/fikar gör man när man har tid.
När allt är klart: packar fort som tusan och åker hem! Lastar ut och tar hand om hästarna först; linimenterar, lindar etc. Städar ur lastbil och packar ur och tar hand om utrustningen.
Gonatt!

2 eller fler dagar:
Som ovan men efter ankomst även tar reda på uppstallning. Lastar ur alla hästar och utrustning till uppstallningen och gör mig hemmastadd där. Fodrar efter normala fodringstider och fodermedel. Ser med jämna mellanrum till hästarna, attde har vatten och om det behöver mockas i boxarna om tid finns. Håller nitisk ordning på utrustning, foder mm. Om ngn häst har lång tid till start eller kanske inte startas förrän nästa dag longeras/motionsrids de. Går med jämna mellanrum promenader med hästarna så de inte blir stillastående för länge åt gången. Tar längre promenad (20-40 min) på morg/kväll. Tittar alltid till hästana vid 23-24 på kvällen att de har vatten etc.

Oj, en hel novell blev det! ;)
Det blir nog en rolig erfarenhet för dig, det kommer nog kännas rörigt och stressigt i början, men du kommer snart in i det!
Lycka till! :)

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Acto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 018
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 071
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2