Sv: Hästskötare
Hej!
Jag har de senaste 6 åren arbetat heltid som hästskötare. Arbetar just nu som beridarelev/hästskötare på ett mindre stuteri så tävling blir det inte så mkt på jobbet just nu, men har i flera år arbetat åt en svensk hoppryttare på nat/elitnivå (viss int tävl oxå) och då var det tävling var och varannan helg.
Det är väl vissa skillnader mellan hoppsporten och fälttävlan, men så här såg väl ungefär rutinerna ut för mig;
1 dags tävling:
Kvällen innan: Bada/frisera/rykta hästarna, gänga broddhål. Lädervård, packa i och spåna i lastbil.
Tävlingsdag: kolla packningen, rykta av hästar, göra iordning för avfärd; linda/ sätta på skydd, täcka, lasta hästarna. Framme vidtävlingsplatsen: Kolla ev ändringar i startlistor, kolla var det finns vatten till hästarna, få överblick på tävlingsplatsen (framhoppning, vetbes, sekretariat, fik, toaletter mm), beroende på hur mkt tid man har på sig, ta ut första hästen, vattna, borsta av, brodda, vetbesikta, göra iordning, leda/skritta/longera fram (kom ihåg nummerbrickan!). Ta hand om hästen efter ritten, ev om det är få startande emellan göra om proceduren med häst nr 2 medan ryttaren rider nr 1 etc.
Smörjer alltid träns/gjordar/skydd direkt efter de tas av, eller så fort tid finns. Borstar av transportskydd och knäpper ihop så fort de tas av, byter schabrak direkt etc. Ordning och reda hela tiden underlättar mycket i slutändan!
Håller alltid reda på startlistor/resultat/placeringar åt ryttaren, samt har mobiltelefon på . Äter/fikar gör man när man har tid.
När allt är klart: packar fort som tusan och åker hem! Lastar ut och tar hand om hästarna först; linimenterar, lindar etc. Städar ur lastbil och packar ur och tar hand om utrustningen.
Gonatt!
2 eller fler dagar:
Som ovan men efter ankomst även tar reda på uppstallning. Lastar ur alla hästar och utrustning till uppstallningen och gör mig hemmastadd där. Fodrar efter normala fodringstider och fodermedel. Ser med jämna mellanrum till hästarna, attde har vatten och om det behöver mockas i boxarna om tid finns. Håller nitisk ordning på utrustning, foder mm. Om ngn häst har lång tid till start eller kanske inte startas förrän nästa dag longeras/motionsrids de. Går med jämna mellanrum promenader med hästarna så de inte blir stillastående för länge åt gången. Tar längre promenad (20-40 min) på morg/kväll. Tittar alltid till hästana vid 23-24 på kvällen att de har vatten etc.
Oj, en hel novell blev det!
Det blir nog en rolig erfarenhet för dig, det kommer nog kännas rörigt och stressigt i början, men du kommer snart in i det!
Lycka till!