Hästskötare?

Ragge_

Trådstartare
Hej,
har äntligen tagit mod till mig och skickat in en ansökan till hästskötarutbildningen!
Undrar lite vad ni som jobbar som hästskötare har för utbildning/erfarenhet, vad ni jobbar i för stall och hur ni hittade dit, vad ni tjänar, hur många timmar ni jobbar osv.

Sv: Hästskötare?

Nu jobbar jag inte som hästskötare längre, men när jag gjorde det så tjänade jag 6000+fritt boende (vitt). Jobbade 8 timmar om dagen+varannan helg. Men händer det något i stallet fick man ju rycka in även om man var ledig ...

Jag gick hästhållning på gymnasiet, dock ingen hästskötarexamen. Men det brukar ju räcka med erfarenhet för att få ett sånt jobb.

jag har jobbat som hästskötare till och från ganska länge nu, i ett stall där jag jobbade mellan 7 till 13, 20 hästar nästan ingen ridning och då bara fodra, mocka, släppa ut i hagar, göra i ordning för träning/tävling, eftermiddags mockar och ge lunch hö. fick 250 om dagen inklusive kör ersättning. 4 dagar i veckan. fick ta med egen lunch + ingen riktig lunch rast

nu så jobbar jag mellan 8:30 till 15, 16 hästar motionerar 2-4 hästar om dagen. mockar, gör i ordning hästar släpper ut/in från hage och skritten motionerar hästar, fodra lunch och eftermiddags mockar, följer också med på tävling ibland. får 200 om dagen cyklar till stallet så behöver ingen körersättning, 5 dagar i veckan. gratis lunch + rast

japp detta är bara svart jobb, ingen utbildning mer än att ha hjälpt till i tävlings stall, praktiserat i stall och har egna hästar. hittade först till stall 2, då det ligger 500m hemifrån och jag köpt min häst därifrån, sen så hittade jag till stall 1 genom att svara på en annons på bukefalos, de villa dock ha en som kunde bo på gården så jag var bara där tills de hittat en fast, dvs jag var där i mer än ett halvår och sen så fick jag annat bättre jobb och slutade :D.
sen var det tillbaka till stall 2 igen då jag har för få timmar på jobbet och behöver tjäna lite extra :p

Det är en jävligt smutsig bransch! Ni får ursäkta språket ;)

Var beredd på att du kommer verkligen får leta för att hitta ett vitt hästjobb! Svarta hästjobb finns det gott om... du kommer få jobba hårt 6 dagar i veckan, sälja sin själ och få fickpengar i betalning :grin: Det är så det tyvärr ser ut på det flesta ställena utan att ta i :crazy: Fall inte för frestelsen av den enkla anledning att du gillar hästar!

Jag håller med Sockerbit.

Det är så mycket annat som är viktigt att tänka på om man jobbar svart. Du är helt oskyddad om du skulle skada dej. Du får inga pensionspoäng, ingen semesterlön, kan bli uppsagd och får sluta omgående, ingen sjukförsäkring, och en massa annat som du faktiskt har om du jobbar vitt. Dessutom tycker jag att det är viktigt att vara fackansluten och se till att arbetsgivaren har kollektivavtal. Först då kan du räkna med att få avtalsenlig lön. Att jobba svart är enligt min mening osolidariskt mot oss som har vit anställning.

Jag jobbade i Norge som beridare, häst och stallskötare 8 timmar om dagen 6/dagar i veckan. Ibland blev det övertid på 12h/dagen. Jädra slit men kul:)
Fick ut 12.000 svenska kr i månaden(VITT) plus gratis boende och boxplats.

oj glömde skriv att jag bara ha gått på¨hästgym under tre år. Men de brydde sig inte om vad man hade för utbildning. Bara man kunde sina uppgifter och kunde rida olika slags hästar. Från snäll till "dum" ung till gammal.:=)
Fick detta jobb genom ryktesväg och de ringde upp mig

Jag håller med Sockerbit.

Det är så mycket annat som är viktigt att tänka på om man jobbar svart. Du är helt oskyddad om du skulle skada dej. Du får inga pensionspoäng, ingen semesterlön, kan bli uppsagd och får sluta omgående, ingen sjukförsäkring, och en massa annat som du faktiskt har om du jobbar vitt. Dessutom tycker jag att det är viktigt att vara fackansluten och se till att arbetsgivaren har kollektivavtal. Först då kan du räkna med att få avtalsenlig lön. Att jobba svart är enligt min mening osolidariskt mot oss som har vit anställning.

:bow:
Precis, de som jobbar svart gör oss andra en stor otjänst. Det kommer aldrig att gå att rensa på branschen så länge de finns dem som är villiga att jobba svart under helt hemska villkor. Det är skrämmande så lite det har utvecklats, om det ens har det? :crazy:

Är medveten om att det är mycket jobb för lite pengar, men jag vill ha någon sysselsättning och samla på mig lite mer kunskap och sen ev. plugga vidare när jag är redo för det :)

Det är otroligt hårt jobb. Och roligt. Men ingenting jag tänker göra resten av livet. Har jobbat i lite mer än ett år, och min kropp börjar redan ge upp lite. Och då mockar jag kanske 3 spiltor om dagen, så det är inget hårt kroppsligt arbete. Knäna har börjat rosta, rider 6 timmar om dagen.

Jag jobbar iofs som ridinstruktör, antar att det är ett snäpp "högre" än hästskötare, hade också ett jobb som beridare ett tag, vilket också är lite "bättre" än att "bara" vara hästskötare, men det var också slitigt.

Jag jobbar vitt, får ut ungefär 500 kr per dag. Då jobbar jag 7.30-18, ibland längre. Så om jag jobbar 5 dagar/vecka får jag ut runt 10 000 per månad, vilket får väl räknas som välbetalt i den här branschen.

Jag är SvRF examinerad hästskötare plus en massa brittiska kvalifikationer, som är jämförbara med SRL1 om man ska översätta det till "svenska". Inte för att mina examen har spelat någon som helst roll i mitt jobbsökande...

Antar att du ska gå i Olofström? :D
Jag gick där också, det är kanon! Blir nästan lite avis nu, jag gick bara en termin för jag fick jobb efter första terminen, men det var ett svårt val att sluta för vi hade så roligt! :)

Japp. Det är dock osäkert om det blir någon utbildning, då det är så få som sökt in.

Jag jobbar 08.00- när jag är klar. Vilket vara mellan 2-5 timmar beroende på hur mycket hästar det är. Mockar, släpper in & ut, hjälper till vid lastning och sådana saker. Tjänar 3000kr i månaden, svart. Så det är skitjobb. Men underbara hästar och trevlig arbetsgivare. Har bara planerat att jobba där tills jag ska börja plugga igen.

Brukar säga såhär; Jag kan inte tänka mig att jobba med andras hästar hela mitt liv, men jag vill absolut jobba med egna hästar.

Är medveten om att det är mycket jobb för lite pengar, men jag vill ha någon sysselsättning och samla på mig lite mer kunskap och sen ev. plugga vidare när jag är redo för det :)

Egentligen handlar det inte om att det är dåligt betalt. Men det är det här med att det är SVART. Du har inget som helst skydd när olyckan väl är framme, du bör ha i åtanke att hästar är ett högriskyrke.

vad ligger avtalsenlig lön på idag?

Jag jobbade i dressyrstall i 2,5år, hade vit lön och jobbade heltid. Betalade stallhyra och boende som vanligt. Tror månadslönen låg på dryga 18 000 innan jag slutade. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
  • Artikel Artikel
Radannons Hej, Mitt namn är Evelina Esbjörnsson, jag är 30 år gammal och har mångårig erfarenhet av hästar samt hundar. Jag söker nu ett...
Svar
0
· Visningar
935
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka