Hästsko-konst? :)

Såg en bild på servett eller kaffefilter-ställ som någon gjort av två hästskor. Tyckte det var så snyggt så hade velat göra ett själv men funderar på hur det kan gå till? jag har tillgång till svets och svetshjälp , men jag fick frågan om det ens går att svetsa hästskor och vet inte om det går? hur kan man annars göra?

såhär:
Global-Bilder_april_2014-jeanetteakesson3.jpg
 
Såg en bild på servett eller kaffefilter-ställ som någon gjort av två hästskor. Tyckte det var så snyggt så hade velat göra ett själv men funderar på hur det kan gå till? jag har tillgång till svets och svetshjälp , men jag fick frågan om det ens går att svetsa hästskor och vet inte om det går? hur kan man annars göra?

såhär:
Global-Bilder_april_2014-jeanetteakesson3.jpg

Karlssons klister?! :D
 
Jag får alltid lust att lära mig svetsa när jag ser såna där hästskokonstverk. Är det svårt?
 
Jag får alltid lust att lära mig svetsa när jag ser såna där hästskokonstverk. Är det svårt?
Kan vara. Lite beroende på.. Aluminium är svårt att svetsa. Sedan är det lite beroende på vilken svets man har och vad man ska svetsa. Sätta enstaka loppor är lätt. Sedan rör sig metallen under tiden den svalnar, det måste man ha i beräkning när man svetsar.
 
Vilken typ av svets är bäst som allroundsvets till hemmabruk? För att svetsa ex boxgaller eller göra hästskokonst? Vet att de är lite olika bra till olika material/tjocklek på material.
 
Vilken typ av svets är bäst som allroundsvets till hemmabruk? För att svetsa ex boxgaller eller göra hästskokonst? Vet att de är lite olika bra till olika material/tjocklek på material.
MMA är bra, då slipper man gas. Annars finns MIG. Men hade främst rekommenderat MMA (även kallad Pinnsvets)
Men till hästskokonst hade det nog varit bättre med MIG.
 
Fast särskrivningen till enskilda stavelser tycker jag har en viss... poetisk klang? :angel:

Exakt min första tanke. Inväntade bara en total urspårning.

TS: Har sett någon som värmt och böjt hjärtan av hästskor, det var gulligt, hade gärna haft såna själv på väggen.
 
Senast ändrad:
Jag ville piffa upp mina murgrönor lite. Gjorde enklast möjliga variant: Jag tog en hästsko och tryckte ner i krukan. Tadaa!
Ja, jag fick ju linda på lite murgröna med, annars hade det ju sett bonnigt ut.
 
Kan vara. Lite beroende på.. Aluminium är svårt att svetsa. Sedan är det lite beroende på vilken svets man har och vad man ska svetsa. Sätta enstaka loppor är lätt. Sedan rör sig metallen under tiden den svalnar, det måste man ha i beräkning när man svetsar.

Vad består hästskor av? man kan alltså svetsa dem? ska meddela han som kan hjälpa mig om det går eller inte osv men jag kan inget sånthär:o vad bör materialet vara av i botten för att det ska fästa? allmänt till alla om någon skulle råka titta som kan.:)
 
Kanske inte just för det som visats på bild här, men jag hade nog nyttjat hålen som redan finns i skon och kombinerat med metalltråd av något slag.
 
hehe ja vissta ja^^ tror han undrade något i stil med hur "blandningen" var i dem, att det spelade in i om det gick eller inte, fast han verkade lite osäker själv hur det var, men lika bra att testa det lär ju märkas, tack för svaret iaf!^^

Vanliga ridskor brukar vara gjorda i vanligt blötjärn så det är inga konstigheter.
Har du däremot travskor kan de bestå av typ vad som helst.
 

Liknande trådar

Äldre Jag har funderat en hel del på det här med konst som väcker starka känslor. Meningen med nästan all konst är väl egentligen att den ska...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
16 317
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var den första veckan efter ridolyckan i höstas som jag skulle få rida mina två lektioner samma kväll - så som jag brukade göra...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 961
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var mindre och hängde i stallet så har jag för mig att det var populärt att ha galoscher på sina ridstövlar. Nu hade jag inte...
Svar
0
· Visningar
1 225
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp