Hästskada, barn, lagar och ersättning.

Svartfot

Trådstartare
När hästkraken äntligen skulle friskförklaras efter slagsmålskador och komplikationer så hände det som inte fick hända.
Några barn har lekt med visselpipor vid hagen för det var ju skoj när hästarna sprang. In kommer ett antal löddriga hästar av svett. Efteråt har jag en jäkligt halt häst (antagligen gått omkull), veterinärräkning och ännu mer dyra mediciner. Jag hade inte varit så arg och ledelsen som jag är, om inte det var så att det hade hänt en gång tidigare. Då blev de påkomna och både barnen och föräldrarna fick en tillsägelse.

Men till frågan. Hur skyldig är man egentligen att ersätta skador på annans egendom som ens barn har orsakat? Hade de kastat sten på min bil hade det ju inte varit så mycket att snacka om. Jag kommer inte att kräva ersättning. Utan är mest nyfiken.

-----------------------------------------------------

Moderatorn:
Jag har velat fram och tillbaka om tråden ska ligga här eller på häst människa/hästverksam. Men beslutade mig för att lägga den här, då frågan gäller vilken uppsikts plikt/ersättningsskyldighet föräldrarna har. Men flytta den gärna om det är fel.

Sv: Hästskada, barn, lagar och ersättning.

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte vet!

men kommer man på barnen att förstöra tex bilar cyklar odyl så då är det väl en polis anmälan som gäller.(gäller även djur skulle jag tro)

Sen tycker jag att föräldrarna ska ta sitt ansvar, när dom vet att det hänt tidigare så borde ni även denna gång kunna gå till föräldrarna och tala om vad som hänt och att ni nu vill ha betalt för vetrinär och sveda och verk. Går dom inte med på det, så polisanmäldom vetja det skulle jag ha gjort, slynglarna kanske gör så mot fler hästägare.

För både barn och föräldrar borde veta bättre än vad dom verkar göra i det här fallet.

En gang kan man komma undan med "hoppsan forstod inte att det var fel, fattade inte att hastarna kunde bli skadade"

Men om man gett en muntlig varning och forklaring sa tycker jag det ar sjalvklart att krava ersattning i nasta steg nar skadan uppstar.

Vet inte heller vad som gäller men jag hade tagit reda på det.En första gång är nog illa, men en andra gång dessutom!
Hade ställt till med ett j-a liv, det kan inte vara ok att skrämma upp djur såhär så de blir skadade, det borde ju falla under ngn form av djurplågeri om inte annat, eller intrång på egendom om det är så att det var din mak de befann sig på.

Oavsett om de ska betala eller inte så hade jag tagit med veterinärräkningarna och visat dem för barn och föräldrar så de förstår vad som hänt och vad det kostat. Förhoppningsvis slipper du ännu en upprepning.

Oavsett om de ska betala eller inte så hade jag tagit med veterinärräkningarna och visat dem för barn och föräldrar så de förstår vad som hänt och vad det kostat. Förhoppningsvis slipper du ännu en upprepning.

Precis så hade jag också gjort!!!

Föräldrar har ansvar för vad deras omyndiga barn gör. Jag hade gått till föräldrarna och begärt ersättning, är det dessutom inte första gången det händer utan de blivit tillsagd innan hade jag varit rätt arg också...

Jenny

OT: Jag kommer från Karlskrona och har gått på Wämöskolan som rapporten verkar vara beställd ifrån.

Men tillbaka till ämnet barnen är alltså betalningsskyldiga såvida de inte är så unga att man kan räkna att föräldrarna har brustit i tillsynen?

Det är väl åt detta håll mina funderingar går. Medicinerna kostade 1000:- Veterinären var där närmare fyra timmar för undersökning och behandling till det så tillkommer det ju minst ett återbesök om två veckor.

Föräldrar har ansvar för vad deras omyndiga barn gör. Jag hade gått till föräldrarna och begärt ersättning, är det dessutom inte första gången det händer utan de blivit tillsagd innan hade jag varit rätt arg också...

Jenny

Jag vet att jag borde vara arg och förbannad. Tyvärr så har jag en annan konflikt (på universitetet) som upptar all arghet jag kan frambringa. Så just nu känner jag mig bara ledsen och uppgiven.

Han var ju så jäkla fin och arbetade på så bra för någon vecka sedan. Gammelmannen visade dessutom att han mådde superb genom att ladda rejält och bocka uppför en hel backe (jag tyckte vi kunde trava men det var inte riktigt hans plan).

Nu lägger han öronen bakåt och hugger i luften när man ber honom att trava.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka