Sv: Hästsäljare fick rätt i domstol
Ja förmodligen måste ju säljaren kunnat 'bevisa det' eftersom tingsrätten ansåg det, det står ju liksom precis under den meningen.
Sen kan man ju påpeka att det är väl inte bara säljare som är oärliga, finns ju många köpare också, som drar till med saker och ting för att 'få lämna tillbaka'..
Under meningen står det att "Tingsrätten ansåg att köparen blivit riktigt informerad och därför inte har rätt att kräva skadestånd." men det står fortfarande inget om vilka bevis de har!?
Muntligt sagt är ju gällande också, och de kan ju likväl hävda att de Sagt till köparna att hästen varit halt/skadad, men inte hur allvarligt skadan egentligen var. Om köparen sedan säger att jo de sa att hästen haft kotledsinflamation... ja då har de sagt att hästen varit sjuk, men de kanske aldrig sa hur allvarlig denna kotledsinflamation egentligen var då hästen var sjuk.
Min gamling köpte jag rehabiliterad från operation i båda bakbenen. Säljarna var aldrig ärliga med hur allvarligt sjuk hästen avrit, troligast i brist på kunskap. De sa att han varit sjuk men inte hur allvarligt dålig han varit. Flera år efter köpet var det en kvinna på en klinik som förvånat utbrast "Är det där XXX?! Han trodde jag inte levde längre, så dålig som han var hos förra ägarna."
Han hade varit så dålig så han konstant legat ner under en lång period, och knappt velat bli intagen från hagen.
Men jag har ingen agg mot säljarna för detta. Min mjuka lätta ridning på honom har aldrig skadat honom, och jag var väl medveten om att han troligast inte skulle hålla för hårdare ridning, och där gjorde jag valet att inte rida hårt. Därför har han inte heller gått sönder.
Hästen är 21 år, är fd travare och har gått bra på banan, han har gått mkt dessutom tills han gick sönder.
Han var nyligen hos en veterinär för genomgång av kroppen och han fick mkt beröm för att han var så fin och hel. Han blev sprutad i ett knä för att han var lite stel i det men enligt veterinären var det inget allvarligt eller ens mycket utan jag kunde börja arbeta honom igen efter 10 dagars vila.
(Denna stelhet kommer inte från det område som opererades, hästen opererades i kotorna)