Hästryggont, vem ringer jag först?

Sv: Hästryggont, vem ringer jag först?

Har hästen så ont att den börjat protestera så hade jag börjat med veterinär!

Om veterinären är lite kunnig kan den se om det verkar vara sadelrelaterat eller ridrelaterat eller annat.
Då kan den i sin tur rekommendera er vidare om det behövs.
Men först kanske hästen behöver hjälp med antiinflammatoriskt/smärtstillande.
Och ev kanske också behandlas av kiropraktor eller equiterapeut eller vad som nu kan finnas för likvärdigt i Finland.
Den kanske sen måste vila från uppsutten träning med.

Det är INTE normalt att hästar har ont i ryggen!
Så det ska tas på allvar. Det får aldrig bli så att vi håller på med vår hobby ridning på deras bekostnad!

Det är ingen idé att börja prova ut sadel på en häst som har så ont innan vet har tittat på den. Först måste man få hästen smärtfri.

Det kan också vara läge att fundera kring ens träningsmetoder om hästarna får ryggont eller hältor tex.

Nu vet jag ju inte hur igång hästen är och hur fort man satt igång. Men om det är så att den inte var igång och nu efter 3 månader är redo att gå 4-dagars meeting så tycker jag man kört på för fort.
Jag kan ha missförstått något..

Har hästen så ont att den börjat protestera så hade jag börjat med veterinär!

Om veterinären är lite kunnig kan den se om det verkar vara sadelrelaterat eller ridrelaterat eller annat.
Då kan den i sin tur rekommendera er vidare om det behövs.
Men först kanske hästen behöver hjälp med antiinflammatoriskt/smärtstillande.
Och ev kanske också behandlas av kiropraktor eller equiterapeut eller vad som nu kan finnas för likvärdigt i Finland.
Den kanske sen måste vila från uppsutten träning med.

Det är INTE normalt att hästar har ont i ryggen!
Så det ska tas på allvar. Det får aldrig bli så att vi håller på med vår hobby ridning på deras bekostnad!

Det är ingen idé att börja prova ut sadel på en häst som har så ont innan vet har tittat på den. Först måste man få hästen smärtfri.

Det kan också vara läge att fundera kring ens träningsmetoder om hästarna får ryggont eller hältor tex.

Nu vet jag ju inte hur igång hästen är och hur fort man satt igång. Men om det är så att den inte var igång och nu efter 3 månader är redo att gå 4-dagars meeting så tycker jag man kört på för fort.
Jag kan ha missförstått något..

Håller med dig fullständigt.

Usch jag blir så osäker. Vår släkting som är veterinär(ej hästveterinär) och f.d tävlingsryttare, var där och kolla hästen, men tyckte inte att det var nåt fel på hästen. Har ändå en annan veterinär bokad tills i morgon, hästveterinär för vill vara garderad säkert pga av meetingen. Men folk tycker vi överdriver. :-( och pengar bara går, känns jobbigt.
Tjejen har låtit den vila, och bara longerat mm, och ridit lätt och den har varit helt ok nu. Undrar om det bara är en inbillning. Vissa säger att alla hästar reagerar så här när man gör:
http://youtu.be/FGy7KT_GTkg
Nu ber jag er av hänsyn till hästens ägare att inte slänga ut dumma kommentarer och kritik, och bara fundera på att har hästen ont eller inte, när hon gjorde så här.

kanske för att jag satt det privat, ändrar nu till offentligt

Om alla era hästar haft ont i ryggen så är det nåt väldigt väldigt fel. Antigen så rids de fel eller så har ni en sadelutprovare som inte är värd sitt namn!

Det är absolut inte normalt att en häst har ont i ryggen. I mina snart 20 år som hästägare har jag aldrig haft en häst med ryggont.

Kolla hästen hos veterinär och sluta rida den!

När jag gör lika som du på min häst så reagerar han knappt över huvud taget.

Jag tror absolut din häst har ont i ryggen. Du har inte tillgång till en erkänt skicklig equiterapeut?

Jättefint stall!

Absolut inte normalt, den hästen har tyvärr väldigt ont i ryggen. :(

Jag hade velat röntga den eftersom den reagerar så kraftigt.

Usch jag blir så osäker. Vår släkting som är veterinär(ej hästveterinär) och f.d tävlingsryttare, var där och kolla hästen, men tyckte inte att det var nåt fel på hästen.

Hur en veterinär (oavsett sort) kan påstå att en häst som reagerar på detta vis INTE har ont i ryggen övergår mitt förstånd.

Tjejen har låtit den vila, och bara longerat mm, och ridit lätt och den har varit helt ok nu. Undrar om det bara är en inbillning. Vissa säger att alla hästar reagerar så här när man gör:
http://youtu.be/FGy7KT_GTkg

Tycker du att ovan film visar en häst som är "helt ok"? Tänk efter nu, låt säga att du har en lårkaka på högra låret och någon närstående klämmer dig på det vänstra, vad gör du? Inte mycket. Men vad gör du om denna person istället klämmer där du har lårkakan? Jo drar dig undan. För du har ONT!

Ärligt, börjar tro att detta är en trolltråd.. Om inte - RID INTE!! Låt häststackarn vara, den behöver inget annat än möjligen promeneras för hand tills veterinär har undersökt.

Herregud, hela hästen försvinner ju under trycket! Den hästen har verkligen jätteont i ryggen. Hur någon kan komma fram till annat resultat är för mig en gåta.

Jag blir orolig om hästen reagerar mer än att vrida något öra när man känner på ryggen sådär - det där gör solklart ont och är verkligen inte normalt eller okej :eek:

Min hyrhäst var öm i ryggen vintern för 4-5 år sedan, hon sänkte ryggen kanske någon cm (som mest) när man kände sådär och såg lite irriterad ut. Vid det laget slängde hon av folk nästan 10 ggr oftare än normalt (lite vintergalen varje år) på lektionerna. Hon fick vila helt 2-3 månader när det uppdagades att hon hade ont.
Vad det kom av vet jag inte, men hon har i vilket fall inte haft ont i ryggen igen under de åren jag ridit henne.

Kan det att hon är brunstig nu ha nåt med saken att göra?

Jag var inte på plats när veterinär 1, (dotterns farbror) var på plats. Tydligen hade den inte reagerat så då.

Tycker verkligen att du ska ta hästens signaler på allvar, ryggont ska inte en häst ha så vida den inte jobbar med datorer på kontor hela dagarna. Du är absolut inte överdriven som vill utreda detta, snarare tvärtom som fortsatt rida hästen trots dess signaler på smärta.

Personligen skulle jag avstå från ridning under en period och ta ut en hästkiropraktor. Kiropraktorn ska kunna avgöra om det behövs veterinärbehandling.
Gå promenader i skogen och motionera hästen lätt avsuttet (typ jogging), för rörelse är fortfarande bra för hästen. Man kan också massera varsamt på ryggen för att hjälpa läkningen av musklerna. Kiropraktorn kan göra underverk med ömma hästryggar! I bästa fall tar det bara ett par återbesök för att få hästen helt återställd. Men i värre fall kan det behövas medicinsk hjälp också (antiinflammatoriskt).

Sen när hästen inte visar ömhet längre öht skulle jag se över sadeln då det är troligt att den är en faktor till problemet, prova en annan sadelinpassare, och sedan sätta igång hästen lätt för att sedan öka motionen succesivt. Blir det återigen problem så får ni lära hästen att dra vagn eller nåt istället! Då ska den iaf inte ha någon ryttare på ryggen.

Kan det att hon är brunstig nu ha nåt med saken att göra?

Det enda brusten borde göra är att ställa humöret lite upp och ner och få hästen att vilja lyfta svansen. Inte ge hästen ryggont.
Eller associerar du nu med en människas mensvärk? O_o

Personligen skulle jag avstå från ridning under en period och ta ut en hästkiropraktor. Kiropraktorn ska kunna avgöra om det behövs veterinärbehandling.

Av ren nyfikenhet..varför går du förbi veterinären till kiropraktorn? Den som är kvalificerad att utreda hela spektrat (muskler/senor/ben/osvosv) är ju veterinären? Denne har ju dessutom rätt att skriva ut antiinflammatoriska medel eller vad som kan tänkas behövas för läkning. Ofta är ju dessutom veterinärer utbildade inom kiropraktik också..

Även om kiropraktorer är duktiga så har de inte tex röntgen och ultraljud.

När en häst har så ont som det visas på filmen är tiden för kiropraktorer, massörer osv long gone, det är rent av olagligt för dem att behandla en häst som visar så allvarlig smärta utan att den först är undersökt av veterinär.

För att få så ont som denna häst har krävs en ofantligt illasittande sadel, att hästen gått omkull och skadat ryggen eller att den har problem med själva ryggraden tex kissing spines. Har väldigt svårt att tro att det där bara skulle vara en överansträngd muskel...

Veterinär och röntgen först så man vet varför hästen har ont, sen kan man rehabilitera med kiropraktik, akupunktur osv.

Av ren nyfikenhet..varför går du förbi veterinären till kiropraktorn? Den som är kvalificerad att utreda hela spektrat (muskler/senor/ben/osvosv) är ju veterinären? Denne har ju dessutom rätt att skriva ut antiinflammatoriska medel eller vad som kan tänkas behövas för läkning. Ofta är ju dessutom veterinärer utbildade inom kiropraktik också..

Jag skulle börja med kiropraktorn dels eftersom den är utbildad för just problem med ömma ryggar och muskler och låsningar, och dels för att jag själv skulle vända mig till en sådan av jag själv fick problem med ryggen! :)

En kiropraktor som är legitimerad ska veta när den ska sluta behandla och hänvisa vidare till veterinär, som jag tror jag skrev ovan. Säger en kiropraktor att det är dags att åka in på klinik så skulle jag boka tid direkt. Jag skulle då också ha lite mer att gå på när jag väl är hos veterinären att förklara hur hästen ter sig och förhoppningsvis komma fram till en diagnos snabbare. Har man tur behövs ingen veterinär utan kroppen kan läkas av sig själv (med hjälp av kiropraktor då).

Jag har inte mött en veterinär som är utbildad kiropraktor och ger sådana behandlingar. Man brukar remitteras till en legitimerad kiropraktor för sådant.

Edit: Har inte kunnat se filmen, så kan inte uttala mig om hur ont hästen ser ut att ha, utan går på beskrivningen TS gav i början av tråden.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag ska så klart diskutera detta med veterinären när vi ska dit på onsdag, men ville också se om någon här har något gott råd att ge...
2
Svar
39
· Visningar
3 273
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 754
Senast: klystron
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 457
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka