Sv: Hästridning i motionsspåren stoppas
Självklart ska man respektera förbud, men ibland undrar jag hur folk tänker.. Man får t ex inte rida i skid-spår, men som exempel.. Där jag hade min häst innan finns en stor skog med mängder och åter mängder med fina vägar, många suveräna att rida på, andra inte lika bra, där hade vi ridit hela våren/sommaren/hösten men sen kom vintern. Snö la sig ett par dm, perfekt att galoppera i! Då invaderade två skidåkare skogen - som körde i BREDD kors och tvärs på alla vägarna och sen - ja - de hade ju gjort skidspår, så nåde oss om vi red där, för där skulle de köra skidor! O var skulle vi ta vägen? Det fanns ingen runda som de inte hade "gjort sina spår" och när de dessutom körde i bredd så kunde man inte heller rida i kanten. Hade de inte kört i bredd så var det på en smal väg, där de valde att köra precis i mitten, så att det inte gick att rida där heller...
När man vet att det finns hästar i skogen, som går där året om och inte bara på vintern, och inte kna ta sig på så många andra ställen, varför inte visa lite ömsesidig resepkt och hänsyn?! Så enkelt det hade varit för dem att göra sina spår i kanten istället, så hade vi kunnat samsas, så som jag försökte rida i kanten den enda gången jag kom först till en väg, som de sen hade spårat upp dan efter.
Nu gäller väl inte samma sak för "privat uppgjorda spår" som "riktiga skidspår", de kan väl egentligen inte hindra mig från att rida eller(?), men jag tycker det är fult gjort..