Hästridning i motionsspåren stoppas

Sv: Hästridning i motionsspåren stoppas

Jag blir lite besviken på ryttare som inte respekterar ridförbud. Klart att det är trevligt med fina, barkade, snitslade spår men när dessa är gjorda för de som springer eller går måste vi förstås visa hänsyn och respekt.

Det finns så många trådar där hästägare/ryttare inte förstår varför inte allmänheten kan visa dem respekt, det kan ju vara bra om ryttarna/hästägarna börjar med att själva visa den respekten.

Jag håller med.. Får man inte rida där så SKA man INTE rida där. Då blir ju allmänheten ännu mer negativa mot ryttarekipagen.
Tråkigt är också att vi ryttare allt som oftast får hålla oss på leriga, gropiga spår där hästarna riskerar att bli halta pga uppstickande vassa stenar och vattendragstunnlar som är trasiga. Där det inte ens röjs upp från utväxande grenar och där man ändå får skäll av gående även om man får vara där.
Jag förstår frustrationen som gör att man ändå rider på de fina spåren.
Kanske att ryttarna kunde tänkas hålla sig från de snitslade spåren om de kunde få vettiga spår att rida på. Inte barkade men åtminstone grusade och någorlunda underhållna.

Självklart ska man respektera förbud, men ibland undrar jag hur folk tänker.. Man får t ex inte rida i skid-spår, men som exempel.. Där jag hade min häst innan finns en stor skog med mängder och åter mängder med fina vägar, många suveräna att rida på, andra inte lika bra, där hade vi ridit hela våren/sommaren/hösten men sen kom vintern. Snö la sig ett par dm, perfekt att galoppera i! Då invaderade två skidåkare skogen - som körde i BREDD kors och tvärs på alla vägarna och sen - ja - de hade ju gjort skidspår, så nåde oss om vi red där, för där skulle de köra skidor! O var skulle vi ta vägen? Det fanns ingen runda som de inte hade "gjort sina spår" och när de dessutom körde i bredd så kunde man inte heller rida i kanten. Hade de inte kört i bredd så var det på en smal väg, där de valde att köra precis i mitten, så att det inte gick att rida där heller...
När man vet att det finns hästar i skogen, som går där året om och inte bara på vintern, och inte kna ta sig på så många andra ställen, varför inte visa lite ömsesidig resepkt och hänsyn?! Så enkelt det hade varit för dem att göra sina spår i kanten istället, så hade vi kunnat samsas, så som jag försökte rida i kanten den enda gången jag kom först till en väg, som de sen hade spårat upp dan efter.

Nu gäller väl inte samma sak för "privat uppgjorda spår" som "riktiga skidspår", de kan väl egentligen inte hindra mig från att rida eller(?), men jag tycker det är fult gjort..

Om det nu är ett så stort problem med hästar i motionsspåren kanske man kan tycka att det borde göras fler ordentliga ridstigar i området så att ryttarna har nån stans där de kan rida på bra underlag där de får i stället.
Var jättebra där jag bodde förut där det gjorts en sandad ridstig brevid elljusspåret där man fick rida och dessutom hade belysning.

klart man inte ska rida om man inte får, det förstår jag. MEN här i byn, finns ett elljusspår. Som helt ärligt sagt , suger. ¨på vissa ställen håller det på växa igen, det ser mer ut att vara taktorspår än spring/gå spår..... så i detta fall tycker jag dom ska va glada om jag håller det uppe lite på sommaren :angel:..

Tycker det är så töntigt det hela. Hur mycket förstör hästarna egentligen, vill de ha helt plant och slätt underlag...spring på grusväg istället då, blir faktiskt inte så djupa spår av hästarna. Hade mina pållar på ett ställe där det faktiskt var ok för oss att rida på, likaså på vintern, vi red inte rätt i spåren utan vid sidanom där folk ändå bara åkte fristil. Folk var alltid trevliga och tyckte det var skoj att möta oss på hästarna och sa faktiskt att vi hjälpte till att hålla spåren öppna!

Sluta diskriminera hästfolket, vi måste väl också få rida någonstans mer än på hårt trafikerade vägar, hur säkert är det?

Det är klart att man inte rider där det råder ridförbud. Och som ryttare är det min skyldighet att ta reda på var jag får rida. Och rider man på platser med ridförbud så förstör man ju för all framtid för ALLA ryttare. Hur schysst är det?

Men visst kan jag hålla med om att det finns alldeles för få bra anordnade ridvägar för ryttare som inte vill hålla sig till ridbanan.

Klart man ska respektera motionsspåren, enklast är väl som sagt att göra en liten ridstig bredvid motionsspåret....

Där jag stod förut fanns kombinerade motions och ridstigar, de gick bredvid varandra, men på vissa ställen så bara upphörde ridstigarna och kvar fanns bara motionsspåren, i skogen bredvid var det stenrös och sly så det var inte bara att gå ut där heller, då är det inte så konstigt om kanten av motionsspåret används.

Vad gäller skidåkare så undviker man ju deras spår om det finns möjlighet, i annat fall rider jag som vanligt...
..gäller naturligtvis skidspår som inte är lagda i motionssåret;)

Här i tomelilla hade vi fina ridspår i kronoskogen.
Vips! försvann dom & blev fina upplysta motionsspår istället.
Ska man rida där. får man snirkla sig fram genom träden på tvivelaktivt utmärkt ridstig.
Vissa ställen måste man korsa motions spåret & det ses inte med blida ögon av motionärerna.

Jag fick många blåsningar av arga motionärer när jag hade min häst i närheten & det var enda stället man kunde rida ut i. Då höll jag mig ändå på "våra" spår, men motionärerna använde även dom & ansåg sig har större rätt till dom spåren.

Dom fick fina barkspår & vi fick det andra.
Hade en liten sträcka på ca 50m med låga hinder som vi alla byggt upp på ett sido ridspår som vi själva röjt upp, motionärerna rev detalltid för det var i vägen. Dom hade inte ens på den sträckan att göra. *suckar*

Tycker det är så töntigt det hela. Hur mycket förstör hästarna egentligen, vill de ha helt plant och slätt underlag...spring på grusväg istället då, blir faktiskt inte så djupa spår av hästarna. Hade mina pållar på ett ställe där det faktiskt var ok för oss att rida på, likaså på vintern, vi red inte rätt i spåren utan vid sidanom där folk ändå bara åkte fristil. Folk var alltid trevliga och tyckte det var skoj att möta oss på hästarna och sa faktiskt att vi hjälpte till att hålla spåren öppna!

Sluta diskriminera hästfolket, vi måste väl också få rida någonstans mer än på hårt trafikerade vägar, hur säkert är det?

Du verkar inte ta så allvarligt på ridförbudet på motionsslingorna?

Jag har full förståelse för att det på många platser finns alldeles för få ridvägar men för den sakens skull ska man ju inte strunta i de förbud som finns. Det skapar bara ännu mer osämja mellan de olika grupperna.

Ett förbud är ett förbud och varför ska motionärerna tvingas springa i hästskit och vricka fötterna i hålor som är gjorda av hästar? På särskilt utmärkta motionsspår?

I stället för att "gå på" motionärerna genom att anse att "spring på grusvägar i stället" så samla alla hästintresserade till att trycka på kommunen om ridvägar i stället!

Alla dessa motionsspår kom från början inte till av sig själv utan det var idrotts/motionsföreningar, som med stöd av sina aktiva, tryckte på politikerna. Det gick säkert inte över en natt utan de fick säkert kämpa med det länge som med allt annat som kostar pengar.

Här där jag har hästen finns det en stor skog med mil efter mil att ta sig fram på med häst men likt förbannat ska en del ryttare ändå tvunget rida på motionsspåren! Jag förstår om folk blir förbannade ibland. :(

Klart jag respekterar skyltar där det står ridförbud(rider förresten inte ut särskilt mycket nu för tiden heller) Men tycker inte att det skulle vara så stort ståhej hela tiden, menar bara att på de ställen jag har haft hästen så har det inte varit ridförbud på motionsslingorna och de flesta har accepterat det eftersom hästarna inte gjorde så mycket skada. Tycker faktiskt att det är lite töntigt och överdrivet, är ju knappast inte så att man fortfarande kan utnyttja motionsslingan bara för att det går hästar där, så har det varit i de kommuner jag haft häst i iaf....men å andra sidan var det inte så stort antal hästar som red på slingorna, kan ju vara delvis därför.

Kommer aldrig hända att kommuner satsar på fina uppsandande ridvägar till hästfolket, vill man ha det får man köpa mark och fixa själv!

Trodde det var självklart att man inte fick rida i dem spåren.
Står ju som sagt i allemansrätten.

Lät lite kul dock, "hästridning förbjuden" men annan ridning är tillåten el? :rofl:

Kommer aldrig hända att kommuner satsar på fina uppsandande ridvägar till hästfolket, vill man ha det får man köpa mark och fixa själv!

Nja, det trodde inte jag att vår kommun heller skulle göra men det gjorde de. :)

Jag har hästen i ett litet stall som har skogen väldigt nära också. Nu har kommunen släppt ifrån sig mark runt vår gård till ett nytt villaområde. Från villaområdet har man anlagt en gångväg som leder till skogen och där har man faktiskt också lagt ner lite pengar på en grusslinga precis sidan om gångvägen som är till för hästarna. :banana:

Jag har alltid trott att jag bodde i en snål och trångsynt kommun men jag har faktiskt ändrat åsikt. :) Antagligen har de kalkylerat med risken om framtida konflikter mellan hästfolk och de nya invånarna och på detta sätt undviker de sådant.

Som någon skrev så tror jag också på att om man är många och går ihop om något så är det mycket enklare att påverka.

Området där vår häst bor är ett ganska litet område men det finns många hästar/hästägare och det har säkert spelat roll. Även en hästägare är ju en potentiell väljare i kommande val och en liten kommun vill inte göra sig ovän med dem. :)

Jag vill nog inte hålla med dig om att ridning inte förstör motionsslingorna. Är det bara ett fåtal ryttare lite då och då kanske det är så men på många platser ärdet dåligt med lämliga ridvägar och om då för många väljer att rida på motionsspåren så blir det förstört.

Speciellt nu när vädret gör att det blir så lerigt överallt så har jag sett att många häromkring också väljer motionsslingorna.

Trodde det var självklart att man inte fick rida i dem spåren.
Står ju som sagt i allemansrätten.

Lät lite kul dock, "hästridning förbjuden" men annan ridning är tillåten el? :rofl:

Hi hi hi :rofl:

Undrar vad som händer om man lånar en åsna och rider i spåren? :D

Det där med skidåkare har jag oxå upplevt.
Så fort det blir vitt äger dem alla stigar.:devil:
först trampar vi upp stigarna o sen blir det skidspår:confused:.
Folk får heller inte Gå på vanliga små stigar.

Det är ju skillnad på anlagda spår eller motionsslingor.

Fast sen skatingen kom fick folk inte heller gå emellan spåren- folk tänker bara på sitt.

visst är de flesta kommunerna urusla på att ge ryttarna legitim mark att rida på eller föratt inte tala om preparerade ridvägar:mad:

Var rädd om Allemansrätten.
Gudarna vet hur länge till den kommer att gälla för häst- eftersom den missbrukas av oss.

Att inte rida i anlagda motionsspår tycker jag är en självklarhet.
Men när det gäller skidspår håller jag helt med dig! Skidåkare invaderar skogen vintertid! :crazy:

Jag har innan jag flyttade bott många år på en pytteliten ort med massor av grusvägar, skogsstigar osv att rida på. Suverän ridterräng helt enkelt.
Men så fort det blev snö, då började bråket! Precis som du beskriver så kommer dessa :devil: skidåkare och anser att där de lägger sina spår, där ska bara de kunna åka sina skidor!
På de flesta ställen var det breda grusvägar med förbjuden biltrafik/breda stigar, men hur lägger de sina skidspår? Jodå, givetvis MITT I! Så det inte finns en rimlig chans att INTE rida i skidspåren! Sedan ett j-a bråk om sönderridna skidspår! Hade skidåkaridioterna bara lagt sina j-a spår på ena sidan, då hade man inte behövt sätta en hov i skidspåren inte ens i full galopp.

Allemansrätten är någonting vi alla vill värna om och behålla, eller hur. Tack vare den har vi hästmänniskor möjlighet att rida ut i skog och mark i stort sett överallt som privatryttare. Det ÄR inte tillåtet att rida/köra häst i utmarkerade,anlagda, preparerade motionsspår. Det måste vi ryttare acceptera och framför allt RESPEKTERA!
Egenhändigt gjorda skidspår är en annan sak.
I närheten där jag bor finns ett anlagt motionsspår, där delar av spåret ligger bredvid en anlagd ridväg. Tyvärr funkar det riktigt dåligt. De perioder då marken är extra känslig och blöt, rids det ÖVERALLT! Som ryttare nyttjar jag ibland de här spåren, men håller mig på hästsidan, även om det är geggigt eländigt. För jisses vad jag har morrat när jag varit ute och promenerat och inte kunnat ta mig fram med vanliga skor ens på motionssidan. Så jag förstår faktiskt att vi ryttare ibland är illa sedda av vanliga motionärer.

Glömde bort att berätta att vi i vår kommun har ganska många kilometer preparerade och utmarkerade ridstigar. De utnyttjas självklart flitigt.
Där jag bor finns det åtminstone drygt ett hundratal hästar i olika stall, inom en radie av 1 km. Kommunens största friluftsområde med anlagda spår, delar skog med oss ryttare. Många av ridstigarna har med tiden förvandlats till markerade motionsspår... Tänkvärt är också att allmänheten faktiskt har rätt att ta sig fram på de anlagda ridstigarna. Man kan möta folk med hundar, barnvagnar o dyl. Så man behöver sällan känna sig ensam när man rider ut...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka