Hästridning i motionsspåren stoppas

Sv: Hästridning i motionsspåren stoppas

Här i tomelilla hade vi fina ridspår i kronoskogen.
Vips! försvann dom & blev fina upplysta motionsspår istället.

Det samma hände där jag hade mitt första stall. De som hade hästar där innan mig hade med markägarnas tillstånd röjt upp en hel del viltstigar i skogen att rida på, dvs flyttat nedfallna träd, stenar som var lite i vägen etc.

Efter ett par år såg idrottsföreningen till att dessa stigar blev officiella motionsspår med små chicka skyltar att ridning var förbjuden.

Dom tog alltså ALLA stigarna.:mad:

Och att folk som red klagade brydde sig ingen om.

Jag red på dom skogsstigarna så länge jag hade hästarna nära där pga av att det faktiskt var VÅRA spår och gav fan i att folk klagade, blev jag stoppad så förklarade jag att dom inte hade haft några spår alls om inte hästfolk på trakten röjt upp spåren först!!!

Men normalt sett respekterar jag motions och skidspår. I skogen närmast mig nu ( 15 min skrittavstånd) rider ingen annan vad jag vet och det är bara mina grannar som promenerar där så där är det inga problem...

/KT

Senast ändrad:

Från allemansrätten:
Motionsspår och vandringsleder är anlagda för vandring och motion till fots. Det finns inget allmänt förbud att rida på motionsspår och vandringsleder.

Men i åtskilliga av Sveriges kommuner är ridning förbjuden i markerade motionsspår och preparerade skidspår med stöd av lokala ordningsföreskrifter. Sådana förbud är ofta skyltade med vägmärket Ridning förbjuden.

Det finns en hel del du kan göra som ryttare för att minska risken för markskador och konflikter:

Undvik att rida på mjuka stigar och på stigar som vanligtvis används för vandring och motionslöpning. Rid inte heller i markerade eller uppåkta skidspår.

Det samma hände där jag hade mitt första stall. De som hade hästar där innan mig hade med markägarnas tillstånd röjt upp en hel del viltstigar i skogen att rida på, dvs flyttat nedfallna träd, stenar som var lite i vägen etc.

Efter ett par år såg idrottsföreningen till att dessa stigar blev officiella motionsspår med små chicka skyltar att ridning var förbjuden.

Dom tog alltså ALLA stigarna.:mad:

Och att folk som red klagade brydde sig ingen om.

Jag red på dom skogsstigarna så länge jag hade hästarna nära där pga av att det faktiskt var VÅRA spår och gav fan i att folk klagade, blev jag stoppad så förklarade jag att dom inte hade haft några spår alls om inte hästfolk på trakten röjt upp spåren först!!!

Men normalt sett respekterar jag motions och skidspår. I skogen närmast mig nu ( 15 min skrittavstånd) rider ingen annan vad jag vet och det är bara mina grannar som promenerar där så där är det inga problem...

/KT

så vad det här oxå , vi hade ridit upp spår i en skog i säkert 20 år, när det var tillräckligt röjt la dom bark på och så blev det motionsspår och ridförbud.
Billigt och bra ansåg de ansvariga för själva hade dom inte haft råd att röja undan där. :mad:
klaga hjälpte inte heller...

Självklart måste ryttare respektera regler precis som alla andra, men det är inga problem med att rida i springspår när det är torrt eller fruset ute, men man ska vara försiktig i skog och mark när det är blöt årstid var det än är.
Dessutom borde ryttare respektera att inte lämna stora skithögar efter sej på gångvägar och småvägar mellan andras infarter och deras postlådor, jag ahr själv häst och när det nån gång händer en liten "olycka" så brukar jag hoppa av och sparka ner högen i ett dike vilket har uppskattats väldigt mycket.

Det förutsätter att där finns ett dike, vad gör du om det inte finns ett dike ? Tar med det i fickan :eek:

visst ska man inte rida på motionspår.. men jag har min häst i kärra å där har nästan alla stigar vi red på i många år och ja kanske trampade upp skogen gjorts om till motionsspår som man inte får rida på.. vi har typ en slinga att rida nu mera och hur kul är det. Och om vi som ryttare ska respektera lagar och skit,, kan man inte förbjuda joggare, folk med barnvagnar och hundar på ridvägarna (de som är utmärkt med skyllt som ridväg) då?? Förjag är sååå trött att möta dessa ute på ridvägarna varesej det är ljust eller mörkt..

härrom dagen mötte jag en gammal dam med två hundar som gjorde riktiga utfall mot hästarna och hon kunde knappt hålla dom!!! En annan dag var en dam ute med sin hund och den gick löst och sprang efter min häst utan att lyssna på henne över huvud taget.. Jag var tvungen att stanna så hon kunde fånga sin hund!!

Vem är det som är minst respektfull?? VI RYTTARE??? HUND OCH BARNVAGNSÄGERE OCH JOGGARE???

(Delvis KL)

Det är INTE förbjudet att rida i motionspåren. Däremot anses det olämpligt.

Dels står det i allemansrätten samt att jag dubbelkollat med en domare från högsta domstolen(som själv rider där ibland).

Här måste man iof korsa spåren. Går inte att rida alls annars. Jag undviker oftast spåren då jag inte orkar ta konflikterna, men emmellanåt rider jag där. På kvällarna blir många glada, spec tjejer som tycker det är tryggt átt vi rider där, de tkr det är obehagligt att jogga annars.

Om det är skyltat så är det oönskvärt.

Sen finns det folk som på eget bevåg sätter upp dessa skyltar på grusvägar.

Om man undviker blöta vägar o håller sig på mitten, brukar konflikter sällan uppstå.

Ha en dialog med era markägare- om de inte är dumma i huvudet förstås:D:angel:

vi har ett motionsspår precis där jag bor, med förbud mot ridning och motorkörning. Då jag behöver rida längst med den en bit för att komma till en annan stig händer det några gånger i veckan att jag rider där, men då tänker jag alltid på att rida i kanten och att skritta den lilla biten. Ingen har klagat på mig än.

Som tur är har vi ingen snö här nere, så vi slipper skidåkarna ;)

Varför skulle allemansrätten bara gälla motionärer utan häst?
Vi ryttare är också motinärer och tillika skattebetalare. Jag vill minnas att ryttare i Nynäs vann ett mål och de fick rida på motionsspår. Allemansrätten!!!!!!
Annars är det dags att vi ryttare kräver våra egna spår, anlagda och
betalda för våra skattepengar. Upp till kamp, vi är en stor grupp idag. ( och gud nåde den som beträder dessa spår utan häst).

Måste skriva ett inlägg från en både skid/spring fantast och även ridfantast!

Ryttare bör såklart visa hänsyn till andra och inte rida i skidspår, ev. barkmotionsslingor. Som löpare vet jag att en barkslinga är helt super att springa på sommartid, och skulle hästar få finnas där skulle den inte alls kunna vara så jämn och bra som de bör vara om man springer snabbt på den. Vidare måste man också förstå ifall det är någon som har gjort upp ett fint skidspår så blir de förstås besvikna om någon ridit rakt i dem.

MEN, klart att hästar också ska få "finnas och röras", och ser man ett skidspår som någon person bara skidat efter en gång typ och det inte verkar vara ett välpreparerat så tycker jag gott man kan rida där om man annars brukar rida där- sunt bundförnuft är det alltså som gäller!

vad ska de göra. dra in körkortet eller?

Och hur många km ridväg fixar ryttarna själva? Rider men upp spår utan kontakt med markägarna är det olagligt (allemansrätten gäller bara om det inte blir skador på marken). Men hur många av de som skriver har fixat avtal med markägarna eller begärt hos kommunen att få sätta upp skyltar med ridväg?

Kommunerna fixar säkert en hel del motionsspår, men lokala skid- och orienteringsklubbar och liknade lägger ner ett jättejobb och en massa pengar på "sina" spår. Jag har faktiskt aldrig hört talas om att en ridklubb ordnar lotterier, loppis osv för att få pengar till att grusa ridvägarna eller ordnar arbetsdagar för att fixa till dem. Är det lika vanligt?

Det där med skidåkare känner jag i alla fall igen. När jag bodde i Göteborg försökte man förbjuda ridning på klubbens terrängbana, anlagd på mark arrenderad av stallägeren eftersom man gjort skidspår där... För att inte tala om när man gjorde rullskidslinga av en bit ridväg i Delsjön och på det sättet förstörde en av de bästa ridrundorna...

Knapplån!

Lite kul att det står "hästridning" - är det OK att rida på kamel på motionsspåren eller ? :rofl:

Jag blir lite besviken på ryttare som inte respekterar ridförbud. Klart att det är trevligt med fina, barkade, snitslade spår men när dessa är gjorda för de som springer eller går måste vi förstås visa hänsyn och respekt.

Det finns så många trådar där hästägare/ryttare inte förstår varför inte allmänheten kan visa dem respekt, det kan ju vara bra om ryttarna/hästägarna börjar med att själva visa den respekten.

jag måste få fråga vem som anlagt och bekostat motionsspåren, även elbelysningen? kan det månne vara våra skattepengar?
Vad har ryttaren fått för sina skattepengara?
Dags att tänka om, vi börjar bli många, alltså behöver vi också EGNA spår.

Hi hi hi :rofl:

Undrar vad som händer om man lånar en åsna och rider i spåren? :D

haha! ta en elefant istället :rofl: då får dom riktiga dynghögar att kliva i ;)

Varför skulle allemansrätten bara gälla motionärer utan häst?
Vi ryttare är också motinärer och tillika skattebetalare. Jag vill minnas att ryttare i Nynäs vann ett mål och de fick rida på motionsspår. Allemansrätten!!!!!!
Annars är det dags att vi ryttare kräver våra egna spår, anlagda och
betalda för våra skattepengar. Upp till kamp, vi är en stor grupp idag. ( och gud nåde den som beträder dessa spår utan häst).

Jag håller absolut med!! Det sämsta man kan göra är ju att ta ridspår och göra om till motionsspår, som jag läser många här har varit med om. Då kan man undra om alla är lika värda?

Sen dessa skidåkare! :confused: Varför ska dom komma och ta våra ridvägar på vintern?! Är inte elljusspåren till för även skidåkarna?
Om vi hästfolk kan anpassa oss borde väl alla andra också kunna göra det!

Att göra en ridstig vid sidan av spåren är ju inte alls dumt, tycker dom borde göra samma vid småvägarna här på landet. Nästan alla vägar här hemma har asfalterats och det är väldigt tråkigt att rida på. Varför inte göra en liten grusväg vid sidan om :)

Att göra en ridstig vid sidan av spåren är ju inte alls dumt, tycker dom borde göra samma vid småvägarna här på landet.

I vissa delar av Holland har man cykel/promenadvägar och så ett ridspår bredvid. Fungerar jättebra och innebär att tex runt Hilversum finns det ett stort nätverk av flera mil med cykel/ridstigar.

Inte då bara slingor som leder ingenstans utan som ett vägnät dvs man kan rida från "by till by" om man vill.

Visserligen måste ryttarna ha ett "ridkort" som innebär att man måste göra ett teoriprov. ( För att vissa att man har förstått ordningsreglerna) och sedan betalar man en liten summa per år för sitt kort. ( Det är typ 100-150:-).

Men i dessa pengar ingår en drulleförsäkring som gäller vid ridning på dessa ridstigar...(Tex om en häst blir skrämd och kastar av ryttaren och sedan skenar in i en trädgård och trampar ner eller liknande).

Så i praktiken har ryttarna där MER tillgång till ridning ute i naturen än många svenska ryttare har- trots vår allemansrätt eftersom vi här i landet ofta måste rida långa bitar på hårt trafikerade bilvägar för att komma ut i den ridbara naturen.

( Ryttarna runt Hilversum har det så lyxigt att man inte behöver bli hindrad av motorvägar etc eftersom då finns det viadukter och broar över den stora vägen.)

/kt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka