HÄSTRÄKNING av SCB

T

taskmört

Nån mer som fått en blankett från SCB där man ombeds uppge hur många hästar som finns uppstallade på fastigheten. Jag fick en igår och började genast fundera på vad jäkelskap som skall komma när våra myndigheter få klart för sig hur mycket hästar det egentligen finns i vårt avlånga land. Hästskatt?

Eller har våra myndigheter äntligen förstått att detta är en jättemarknad och att man inte längre kan bortse från den i jordbrukspolitiken?

Troligen är man inte dummare än att man också begripit att säkert åtskilliga tiotalsmiljoner kronor omsätts helt utan kvitton varje år, och vill hitta sätt att få sin del av kakan...

Vad tror ni är syftet med att genomföra en hästräkning, för inte tänker man väl folkbokföra kräken :p

Sv: HÄSTRÄKNING av SCB

Jag har inte fått blanketten men jag vet att det är på gång i "min" kommun att kartlägga alla hästägare/hästgårdar.
Både på gott och ont tycker jag. :smirk:

Det stod om det i lokaltidningen idag, känns spännande :smirk: . Men det står på SCBs sida att man "tror" att Sverige är ett hästtätt land, men ingen har en aning om hur många hästar som finns. Där står åxå att materialet enbart är till för statistiska ändamål och skyddas av statistiksekretessen. Men kommer man på att det finns så många som 300 000 hästar i Sverige, hittar nog myndigheterna på någon hästskatt...?

Det jag tyckte var roligast i historien var att tänka på den stackare på SCB som får in alla blanketter och ska registrera in alltihop i en databas. Måste vara himla tråkigt jobb.

Info om hästräkning från SCB - länk

jag svarade via webben....
men jag håller med dig, vilket öde att sitta och knacka in enkätsvar....

Ha, ha vi fick ett brev idag från scb. Jag funderar på att svara att vi har inga hästar bara två feta ponnies, varav den ena bara kan räknas som halv för han är bara 87 cm i manken. Alltså 1 1/2 ponny totalt :devil:
Hälsningar millus i ett anfall av dålig humor...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka