Hästrädda flickor slapp betala kurs

Sv: Hästrädda flickor slapp betala kurs

Men vad då? Måste hålla med mamman. Kan man inte utnyttja en kurs och säger till i god tid, så ska man väl kunna avboka och få den delen av pengarna tillbaka. Men frågan är vad det egentligen står för hästar där som skrämmer så? Eller vad som verkligen har hänt?

Okej... men då måste ju något allvarligt ha hänt då mellan november och i december när de i så fall avbokade. En elev ska ju kunna känna sig säker på en ridskola. Här tror jag är något helt galet :eek:

konstigt att båda flickorna blev rädda samtidigt. Det är inte lätt att driva ridskola om folk som anmält sig hoppar av.:eek:

Håller med good_life... de har ju dock ridit hela höstterminen och blir sedan helt plötsligt rädda? Kan ju iofs vara någon olycka som orsakat det men trots allt. Är det avtalat att men måste säga till innan en deadline och man inte gör det så tycker i alla fall jag att riskolan skulle haft betalt. Tänk om alla gör så - blir rädda (om man nu inte är det) för att slippa att betala? Hur skall de kunna visa på egentligen att de är rädda - vad är särskilda skäl - läkarintyg? Visst skall töserna inte behöva rida om man blivit rädd - självklart inte. Men tycker mamman skulle betalat då det fanns tydliga avtalsuppgifter. Tycker det var konstigt att hon kom undan... kan folk använda det i framtiden som hänvisning varje gång man vill slippa betala något?

Jag rider själv på den anläggningen. Det är definitivt inget fel på varken hästar eller utbildning. Tvärt om har vi enormt bra ridskolehästar, både på ponnysidan och storhäst sidan.
När det gäller flickorna så är det väl så med barn, plötsligt bestämer de sig för att de inte vill rida mer - föräldrarna kanske frågat flera gånger och de säger att allt är roligt med ridningen. Kanske är det så att föräldrarna GLÖMT boka av i tid - ja, det är KLARA regler om hur och när avbokning av kurs skall göras - och kör varianten med att barnen blivit rädda efter avbokningstiden gått ut. Annars kanske de fått rida på en häst som var busigare än de tänkt, oavsett hur trevliga hästarna är så är det levande djur som kan bli skrämda osv.

Jag tycker som ARN att man skall hellre fria än fälla. Å andra sidan är det svårt att ha en affärsmässig rörelse om man inte kan planera sin verksamhet i tid. Utgifterna består trots avhopp från bokade tider. Men ville bara klarlägga att hästar/undervisning är det inget fel på.

Säger som AnnBur, barn är ju så, helt plötsligt kommer de på att ridning (eller vad de har som intresse), det är inte kul, otäckt osv.

Jag tycker det är ok att ridskolor kräver besked om avhopp till ett visst datum, och sedan debiterar. Så jag tycker ARN gjorde fel.
Tänk om 10-15 st elever får hoppa av efter eget tycke? Hur ska ridskolans ekonomi då gå runt?
Inte alla ggr det går att ersätta avhoppade elever även om det finns kö! Hoppar några med flera års ridvana av så en grupp inte går ihop ekonomiskt, hur poppis blir det då om man fyller upp gruppen med nybörjare så den bär sig ekonomiskt? Eller säger till de som är kvar, tyvärr det blir ingen grupp för er, men ni kan få annan tid. Som då kanske inte passar, dag som inte passar osv.

Kanske är lite tidigt avbokningsdatum?
Kanske förflytta fram den istället?
Behöver verkligen ridskolor två månader på sig att få till med grupperna?

Det kan vara ett evinnerligt plockande för att få ihop grupperna bra. Utbildningsmässigt på eleverna. Tider som ska passa eleverna osv.

Vad man kanske inte tänker på är att man skall ha ridlärare till alla grupper. Personer som kanske jobbar deltid och på timbasis vill nog gärna kunna planera sin arbetstid och pussla ihop sin vardag, vissa jobbar på flera ställen för att få ihop heltid, tiderna bör ju då inte krocka. Det är inte bara själva ridgruppen som skall innehålla X-antal jämbördiga personer, det skall finnas lärare, manege (vi har 2 maneger) osv. Få till det så att det blir olika nivå på de olika grupperna så alla hästarna blir jämt använda (alla passar inte nybörjare, vissa passar inte de högsta grupperna) osv, osv. Så 2 månader känns faktiskt inte alls som en speciellt lång tid.

Man får dessutom 3 "prova på tillfällen" innan man bestämmer sig för att boka in sig på en kurs.

Vid närmare eftertanke tycker jag inte heller att ARN gjorde rätt... även om "barn är barn". En proffsig undervisning kräver en hel del planering.

Det kan vara ett evinnerligt plockande för att få ihop grupperna bra. Utbildningsmässigt på eleverna. Tider som ska passa eleverna osv.

Ja huvva! :crazy:
Barn med andra aktiviteter så de bara kan en dag, den dagen där de inte passar över huvud taget. Föräldrar som vill ha sina två barn ridande samma dag. Barn som ska samåka. Rena nybörjare som bara kan de dagar det är grupper med flera års ridvana. Osv, osv, osv.
Bara den som varit med och nyplanerat en ridtermin på en ridskola vet nog vilket plock det är! :crazy:
Jag är enormt glad över att numera bara bli tilldelad de grupper jag ska ha, planerade och klara!

Det stämmer också! Att eleverna måste "passas ihop" med instruktörer som jobbar på annat håll. Jag har alltid haft ridlektioner på ridskola utöver mitt vanliga arbete, och ska jag då ha 3 lektioner/vecka, då ska jag ju ha dem samma dag. Att boka upp mig 3 vardagskvällar/vecka funkar ju inte!

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 809
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar