Hästpsykologi-Fråga om stressade hästar.

L

linder

Jag undrar om det är någon som vet hur stor möjlighet och sannolikhet det är att hästar stressar varandra när de står inne i sina boxar under kvällen/natten som nu under vintern. Jag har en häst som står högt i rang som är placerad bredvid en annan häst som också är högt i rang. Han har börjat att ge sig på sin box- bita på en massa olika ställen- vilket stallägarna anser är min hästs fel. När det sattes upp ett skynke på gallret mellan dessa boxar påstår stallägaren att hästen slutade att bita på sin inredning, MEN då började hästen på andra sidan om min häst bli nervös och gå runt i cirklar i sin box (enligt märken i spånet). Är det någon som vet något om detta?

Sv: Hästpsykologi-Fråga om stressade hästar.

står inte hästen brevid någon den trivs med så är de klart de är stressande för dom.
min häst klarar inte av att stå precis brevid någon annan häst när han har mat i boxen..de blir han väldigt stressad av o sparkar o har sej.
eller stressad på de sättet är han kanske inte men lugn o trivsam är han då inte iallafall, han kan inte slappna av helt enkelt.
nu står han i en hörnbox utan någon brevid sej och han har inte sparkat eller gjort nånting sen dess.

så ja tror att vissa hästar mår bättre av att ha lite utrymme runt omkring sej.

Det beror inte på rag eftersom båda har någorlunda hög rang, det hade varit värre om man placerade en väldigt låg rang häst bredvid en med mkt högre rag, då är det inte ovanligt att den med lägre rang tex slutar äta eftersom den antingen kan behöva vänta på att boxgrannen ätit först eller sedan inte vågar äta ändå för att boxgrannen vaktar osv.

Ja herregud, är det även din hästs fel att hästen på andra sidan går i cirklar?:angel:
Jag tycker det låter som båda hästar på sidorna om din häst har vissa beteendestörningar.Antagligen är den förstnämnda helt enkelt krubbitare:smirk:

Själv tycker jag att det är stallägarens fel....

Hon borde placera hästarna så att de mår bra.

Jag tycker nog inte du kan lastas för den andra hästens beteende

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 808
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama