hästpratare

Sv: hästpratare

Jag måste säga att jag är oerhört skeptisk till "äkta hästpratare", speciellt till alla historier om hästar som "berättar att dom har lite ont någonstans". Hästen är ett bytesdjur, bytesdjur visar inte för omgivningen att de har ont så länge de kan dölja det! Hela meningen med skyddet av en flock är att det är svårt för rovdjuren att välja ut en individ att jaga efter, utmärker sig någon med att se svagare ut så är det djuret den som är lättast att sikta in sig på. "Visar du att du har ont så dör du" detta är enormt djupt inrotat i alla bytesdjur att det låter helt otroligt att en häst skulle berätta för en vilt främmande människa att den har ont någonstans...

Sen att det finns människor som är enormt duktiga på att läsa hästens kroppsspråk och själva har en enorm kroppskontroll och bara av det kan kommunicera bättre med hästar än dom flesta andra är en helt annan sak.
 
Sv: hästpratare

Sådana här berättelser får mig alltid att tveka på sanningshalten. En sådan här historia förutsätter att hästen klarar en del jag tror en människa i samma situation kunnat förmedla.

Hästen ska ha begrepp om alkohol och dess verkningar alternativt att öl och frozen margarita har en viss effekt.
Hästen ska förknippa hästen ska kunna uppfatta vad folk verkligen dricker, ölen kanske inte är så konstig om man sett burken, men även om man ser ett foto på drinken är jag tveksam till att så många gissat rätt på vad som druckits.

Hästen måste förstå begreppet hemlighet, för ett djur som i naturen lever i flock där alla ser allt så har jag svårt att de en kan relatera till hemlighet. Kommunicerar hästar verkligen med bilder och tankeöverföring så måste de även ha verktyg att rikta sig till en individ och dölja det för resten. Det är mer avancerat att ha "trådlös överföring" som endast kan uppfattas av valfri "station".

Vidare krävs det att hästar kan skratta mentalt, att vissa individer har humor är jag övertygad om men att överföra ett skratt mentalt känns sisådär.

Utöver detta så ska hästen berätta sina djupaste hemligheter för en främmande människa. Har de ett så avancerat själsliv att det inte går att exempelvis stegra sig eller springa runt ridbanan för att visa att de kan förstå så varför ska de överhuvudtaget nedlåta sig till att kommunicera med en människa.
 
Senast ändrad:
Sv: hästpratare

Ja ja det kanske inte var den mest förtroendegivande berättelsen;)men vem vet vad de tänker....;)Jag är säker på iallafall att vissa kan kommunicera telepatiskt med djur och människor.
Vi gör det också med varandra hela tiden utan att tänka på det. Vi tänker i bilder. Tänk på hur du gör när du ska berätta om din nya soffa för en vän du tänker dig soffan framför dig och beskriver den från din inre bild som du har lagrat i minnet och vet att den ser ut. Liksom den du berättar för försöker att måla upp din soffa utifrån din beskrivning för sig själv som hon/han tror den ser ut.:)

Bebisar kommunicerar via telepati. Det sägs att vi föds med 100 språk men att dessa språk ändast är ett eller få efter ett år. Barn blir präglade av sina föräldrar att kommunicera via ord. Små barn har ofta stor känsla för hur djur mår och beter sig men detta tystas ned och skylls som fantasier.

Har du någon gång känt på dig att det hänt något med någon som du känner fast du omöjligt kan veta om det och sedan fått det bekräftat?Det är vårt undermedvetna som kommunicerar:D
 
Sv: hästpratare

Jag är lite ambivalent här, jag är helt öppen för att det går att kommunicera telepatiskt, men några bevis finns inte även om jag några gånger haft en känsla av att det skett.

Den första gången jag kom i kontakt med företeelsen var när jag läste några böcker om Henry Blake. Han menade att han kommunicerade med hästar telepatiskt, men inte sjutton så skrev han om hästars hemligheter eller att menade att de transporterats över vatten, bott på en ö, blivit avundsjuka på kompisens nya transport eller önskade sig ett vintertäcke av bra kvalitet och andra tokigheter jag hört om.

Nu reserverar jag mig för att jag minns fel, det var många år sedan jag läste böckerna, men det han tog upp var i stil med att han lånat ut en häst, fått en känsla som han trodde kom från hästen som var panik. Han tog sig ut till hästen där den var på ridturen och den var nära bristningsgränsen, han gjorde experiment med att utfodra hästar om kände varandra men hade dem på så vis att de inte kunde se eller höva varandra, fodrade dem vid olika tider och den grupp som inte fick mat blev oroliga och tittade efter maten.

Det fanns många exempel, men alla handlade om att överföra mer basic information och känslor. Rädsla, hunger tillfredsställelse och liknade som känsla och jag tror det var bilder. Detta ser jag som mycket mer troligt och fullt i linje med hur hästar fungera. Kan de kommunicera med bilder så inte sjutton börjar de diskuteras mattes jobb eller sin uppväxt i skärgården med en främling. Däremot att förmedla rädsla, rop på hjälp, smärta etc är funktionellt och har praktisk nytta för överlevnaden i det fria.

Nej jag vet inte vad jag ska tro mer än att jag är övertygad om att väldigt många hästpratare är bluff, en del medvetet andra mer eller mindre omedvetet. Om det finns någon som verkligen kan det, ja jag vet inte. Så länge det inte går bevisa att det inte funkar så finns möjligheten.
 
Sv: hästpratare

Bebisar kommunicerar via telepati.

Nej, absolut inte! Jättemycket trådkap men vetenskapligt är det bevisat att bebisar inte har tillräckligt utvecklade sinnen eller hjärnor för att ha en speciellt bra uppfattning om omvärlden alls innan de är flera månader gamla. De har inte uppfattning om mer än att "nu är det nånting med mig som inte är bra" (hungrig, blöt osv) på ett bra tag.
 
Senast ändrad:
Sv: hästpratare

Överföring o motöverföring klassas inte som telepati.
Den som kan bevisa att telepati har 1 mille dollar att kamma hem.m
 
Sv: hästpratare

Fast det med att barn föds med 100 språk men berövas 99 är mer ett talesätt eller vad man ska säga för att visa på att barn lika väl kan vara tvåspråkiga utan att ett språk "hämmas" av det andra.

Det bygger på att när människor föds så har vi tillgång till alla ljud, alltså vi kan skapa alla ljud med halsen och munnen (kineser föds inte utan att kunna säga "r" exempelvis), detta visar sig genom barnens joller. Detta betyder alltså inte att barnen förstår 100 olika språk.

Sedan präglas de av omvärlden vilket gör att de ljud som barnet inte hör använder barnet inte heller själv och därför "försvinner" dessa ljud.

Barn föds alltså inte med 100 språk utan de föds med möjligheten att lära sig/tala 100 olika språk (eller 1000 språk för den delen, det finns ju fler än 100 språk i världen).
 
Sv: hästpratare

Hej Elanor:
Intresant.
Jag anta att du har en quarter, bränn markt? deduction-- Import + Villo vag =Travel Stress, shit på benen och på stallväger? Dålig Magen.
The Dirty Dog, well, en ouppfostra hund bruka få skäl och en uppmarksom person kan se dess bytyndet runt hussa/matta.
Vissa djur kunniga folk kan vara i "tune" med djuren lik en mor kan känna av sina barns känslar, men ofte är det deras kloka observation:
Non Dr. Doolittle tror jag inte på.

Jag har en paint som är född i USA - inte märkt. En quarter född i österrike - inte märkt.

Sen hoppas jag verkligen att Elanor inte har skit på väggar och ben på hästen när det är 4 år sedan den blev bra!! ;)
 
Sv: hästpratare

Så. lånat min egen knapp för att lämna min syn på saken...

Om jag hade obegränsat med pengar så skulle jag gärna ta ut två olika djurkommunikatörer. Med det menar jag sådana som inte håller på med kristaller, säljer preparat och berättar om djurens inersta önskan att få ett rosa schabrak till sadeln fastän de vet att pojkar ska ha blått :angel: - utan de mer "seriösa" som går mer på övergripande som hur de trivs i stall/hage, med flock osv.

Inte för att jag nädvändigtvis tror på att de kommunicerar med hästen via bilder - utan för att jag tror att de är väldigt duktiga på att "läsa häst" och kanske ksulle se sånt som jag har missat i min hemmablindhet och små ovanor man har vant sig vid att bortförklara med att "hästen är sån". Två olka, för att det vore roligt att jämföra vad de säger och för att jag tror att jag skulle kunna lära mig en del om bland annat etologi.

Observera att jag inte har två specifika i tanken, utan bara en fundering på hur jag skulle vilja göra - om jag hade en massa pengar över. Ingenting jag kommer lägga pengar på när det finns annat med andra ord - men en kul tanke :P
 
Sv: hästpratare

Svar till LeafHillRanch via Lewan!

Nej Quartermärren är inte märkt på ngt sätt. Hon visste inte ens att det var en quarter. Det enda hon visste var ålder och namn.

Och nej min häst är ren och fin om benen ^^
 
Sv: hästpratare

Jag vet som sagt inte vad jag tror och tycker så jag orkar inte svara på dina reposts.

JAG tyckte hur som hellst att det var häftigt och att det stämde otroligt bra :) Sen har det inte förändrat något hur vi sköter/rider/fodrar/handhåller våra djur så ingen skada skedd, right? :laugh:

Och om hon gissade sig till allt så gissade hon hur som haver väldigt träffande. Inte ett enda fel ^^
 
Sv: hästpratare

Jag vill inte säga rätt eller fel.

Men detta är också en varning, till alla de som drar allt över EN kam.

Det finns till exempel, även en sorts djurtolkar, som från början säger att om det gäller skada eller sjukdom på djur, är det veterinär som ska kontaktas.

Och som flera här i tråden redan har sagt, det finns också väldigt mkt lurendrejare, precis som i alla andra branscher.

Därmed inte sagt, att allt är svart eller vitt.

Med vänliga hälsningar

Moderator

I alla andra branscher? Typ veterinärer, eller?
 
Sv: hästpratare

:bow::bow:

Att kunna läsa djur är en förutsättning för sk djurkommunikatörer.
Att kunna tolka överföring o motöverföring en annan, för en del är det enkelt, men det kan tränas upp, till viss del.

Tidningen Hundsport wallraffade marknaden för ca 15 år sedan, alla utom en avslöjades som charlataner.

Nån som minns Pinnen?

Pinnen? Det var den som hölls vid liv för att en djurpratare sa att den inte ville dö, stämmer det? Usch :cry:
 
Sv: hästpratare

Pinnen? Det var den som hölls vid liv för att en djurpratare sa att den inte ville dö, stämmer det? Usch :cry:

Den hölls vid liv för ägaren var en idiot som inte skulle ha häst överhuvudtaget.
Och som senare skyllde allt på hästprataren.

Det finns gamla trådar om fallet och det var inte riktigt som det framställdes i det "granskande" programmet.
 
Sv: hästpratare

Jag vet som sagt inte vad jag tror och tycker så jag orkar inte svara på dina reposts.

JAG tyckte hur som hellst att det var häftigt och att det stämde otroligt bra :) Sen har det inte förändrat något hur vi sköter/rider/fodrar/handhåller våra djur så ingen skada skedd, right? :laugh:

Och om hon gissade sig till allt så gissade hon hur som haver väldigt träffande. Inte ett enda fel ^^

Nej då är ingen skada skedd och jag tror faktiskt dom flesta resonerar precis som du.. sedan finns det då dom andra :(

Jag har faktiskt också anlitat en djurpratare för ungefär 10 år sedan. Som en kul grej, hon tog 150 kronor per häst och mycket stämde in på deras personligheter osv.

En annan häst i samma stall hade påpekat att han inte tyckte om sin mattes sambo för att han var lite för hård och okänslig i sitt sätt och det gjorde sambon väldigt ledsen så han slutade hantera hästen efter det :crazy:
 
Sv: hästpratare

Den hölls vid liv för ägaren var en idiot som inte skulle ha häst överhuvudtaget.
Och som senare skyllde allt på hästprataren.

Det finns gamla trådar om fallet och det var inte riktigt som det framställdes i det "granskande" programmet.

Ja självklart var ägaren en idiot, men det var den hästen va? Det var det jag undrade.
 
Sv: hästpratare

*kl*

Jag tror att kanslor kan formedlas - men inte ord eller historier.

Aprapa hastpratare, jag har traffat en irl nagra ganger. Hon hade ratt (cysta i bakkna). Och aldrig tidigare i mitt liv har jag blivit sa sjuk runt en manniska som jag blev runt henne, yr, illamaende, svettningar, darrig, huvudvark, magont. Som ett brev pa posten. Forsta gangen var jag tvungen att ga ut ur stallet och benen vek sig... efter det sa jag bara hej till henne och holl mig sedan undan. laskigt kan jag saga.

Men overlag sa tror jag inte ett skvatt pa djurpratare... sen finns det individer med otroligt oppna sinnen och en kanslighet vi andra kanske saknar. Valdigt valutvecklad intuition.. eller vad man nu vill kalla det.
 
Sv: hästpratare

Synen dom flesta människor verkar ha på hästar är ju verkligen knepig. Jag anser att dom är en av dom varelser på hela våran jord som bär på mest lärorik kunskap, något som vi människor har svårt för att se. Jag har haft djurkommunikatörer till mina djur (på katten, hunden och hästen flera gånger) som enbart pratat på distans, helt utan kostnad. Min häst har sagt saker i sessionerna som jag brukar säga till honom. Som ingen annan vet om. Saker som bara vi två har gemensamt.

Det finns många olika sett att kommunicera andligt med djur. Vissa djurpratare får bilder och budskap (Som djurkommunikatören tolkar till ord) och andra känner in djurets själ i sig själv för att känna smärtor eller liknande. Vissa ''djurkommuniatörer'' är en bluff (och bluffar finns överallt?) såklart?

Jag har själv haft telepatiskt kontakt (nej, jag är inte djurkommunukatör, men det betyder inte att man inte kan ha telepatisk kontakt med djur) och mer eller mindre samtal med djur, det svåra är att tolka informationen (såklart att man inte hör en tydlig svensk röst i huvudet som rabblar upp massa ord, eller att man bokstavligt talat läser någons tankar) Det handlar om att känna in energier. Djuren har jätte lätt för att kommunicera via telepati, alla människor kan men har mer eller mindre svårt för det.

Vi kan tro på energivåger osv, som vi inte ser? Vi kan få en telefon att ringa till en annan på andra sidan jorden, med hjälp av energie/radiovågor. Det är inte alls konstigt? Att föra energie från ett föremål till ett annat utan att man ser det eller kännder det, det är inget konstigt med det? Så varför skulle inte två människor (eller djur) kunna överföra information till varandra med hjälp av energi? För att vi inte är några maskiner? Vi är så mycket mer.. allt som är levande.

Nu skriver jag inte detta för att övertyga någon, utan för att ni ska våga tänka till, inte blunda för det. Eller tror ni jag har en sjukdom som gör att jag inbillar mig att jag har haft telepatisk kontakt med ett djur? Haha, ja ifall ni väll tro det så? Djurkommunikatörerna kanske bara gissade till sig 3 a4 sidor om min häst (som jag som känner honom innan och utan till bara kunde bara nicka och instämma). Dessutom är det inga saker som ''Han gillar att äta och gå i hagen och springa fort'' utan mycket mera personliga saker, unika saker, som man inte kan hitta fakta om på internet (^.-?) (till er som säger att all djurkommunikation är en bluff, tror ni verkligen det? På riktigt? Eller vågar ni kanske inte vara acceptera, att världen är mer än vad vi kan se?)

Jag tycker detta är jätte intressant och disskuterar gärna vidare :)
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp