hästpratare

Sv: hästpratare

Nu frågade ju TS om vad man tyckte om hästpratar och om någon råkat ut för en bluff, och flertalet här svarar att JA, vi har råkat ut för bluff och i flera fall har det varit hästarna som blir lidande av utgången...


Det är ju bara att läsa svaren här, vissa är så hänförda av hur "rätt" hästprataren hade om just deras häst att dom inte tror på annat.
Så när sedan eventuellt hästprataren erbjuder att alla problem kommer lösas bara ni köper mina örtmediciner eller fotsätter att anlita mig och göra som jag säger (för pengar)..... du förstår vart jag vill komma va


Det är en varning!

Och som jag skrev, den dagen en "hästpratare" kan få min häst att springa ett varv runt huset och komma tillbaka, då tror jag på det!

Det finns ju en anledning till att det inte finns utbildningar till att bli hästpratare likaså finns det inga veterinärer som tar hjälp av hästpratare. Det vore ju mer logiskt då om hästarna kunde tala om direkt till veterinären var den hade ont, så slapp vi alla timmar av utredningar av dåliga hästar
 
Sv: hästpratare

Nu frågade ju TS om vad man tyckte om hästpratar och om någon råkat ut för en bluff, och flertalet här svarar att JA, vi har råkat ut för bluff och i flera fall har det varit hästarna som blir lidande av utgången...


Det är ju bara att läsa svaren här, vissa är så hänförda av hur "rätt" hästprataren hade om just deras häst att dom inte tror på annat.
Så när sedan eventuellt hästprataren erbjuder att alla problem kommer lösas bara ni köper mina örtmediciner eller fotsätter att anlita mig och göra som jag säger (för pengar)..... du förstår vart jag vill komma va


Det är en varning!

Och som jag skrev, den dagen en "hästpratare" kan få min häst att springa ett varv runt huset och komma tillbaka, då tror jag på det!

Det finns ju en anledning till att det inte finns utbildningar till att bli hästpratare likaså finns det inga veterinärer som tar hjälp av hästpratare. Det vore ju mer logiskt då om hästarna kunde tala om direkt till veterinären var den hade ont, så slapp vi alla timmar av utredningar av dåliga hästar

Jag vill inte säga rätt eller fel.

Men detta är också en varning, till alla de som drar allt över EN kam.

Det finns till exempel, även en sorts djurtolkar, som från början säger att om det gäller skada eller sjukdom på djur, är det veterinär som ska kontaktas.

Och som flera här i tråden redan har sagt, det finns också väldigt mkt lurendrejare, precis som i alla andra branscher.

Därmed inte sagt, att allt är svart eller vitt.

Med vänliga hälsningar

Moderator
 
Senast ändrad:
Sv: hästpratare

Verkar väldigt spännande. Ska kolla om det finns någon i mina trakter och vad det kostar att plocka ut en bara för att se vad mina hästar säger :D
 
Sv: hästpratare

(Jag vet att tråden är 1 år gammal men då ämnet är aktuellt för mig just nu puttar jag upp tråden)

En intressant fråga är: Ni som säger att det INTE fungerar, har ni provat? Och vad gick i sådana fall fel? Att det finns bluffare som det där fallet med den döda hästen är ju självklart; det finns bluffare inom allt.

Hursom övertalade syrran mig att låta en djurkommunikatör ta sig ett snack med våra 2 hästar och hund. Det hon sa kan hon omöjligen ha fått information om innan (visste inte ens vad det var för djur när hon kom) och hon försökte heller inte sälja några örtmediciner ;-)

Om nån är intresserad kan jag skriva vad hon sa och hur det stämde eller ej. Men jag tänker inte bli hängd, så ni som inte tror kan väl hålla god ton om ni känner att ni måste kontra :)

Tilläggas ska att jag var MYCKET skeptisk innan.
 
Sv: hästpratare

Jag råkade ha ut en tjej, hennes dotter skulle eventuellt bli medryttare till min dåvarande häst.

Hon sa att fjordingen gillade mat och trivdes bäst på betet och att ponnyn de provred var pigg o gillade att springa (efter de provridit) nått annat sa inte hästarna till henne... :smirk:
 
Sv: hästpratare

Har du hört talas om cold reading? http://sv.wikipedia.org/wiki/Cold_reading Precis som olika sorters metoder eller medier är djurpratare duktiga på att läsa av människor. Det behöver inte vara medvetet, även om det inte alltför sällan är det...men många är övertygade om sina förmågor.

Om nån är intresserad kan jag skriva vad hon sa och hur det stämde eller ej.

Det som vore intressant skulle vara en utskrift av ert samtal. Du skulle förmodligen bli förvånad, när liknande försök har gjorts med astrologeroch deras klienter. Klienterna var övertygade om att de knappast sagt ett ord medan astrologerna berättat massor. I själva verket hade astrologerna mest ställt allmänna frågor och påstående medan klienterna svarat och fyllt i, och i själva verket varit de som pratat mest.

De här klienterna, eller de som är övertygade om djurpratares (eller mediers, eller tarotläsares, eller...) förmågor är inte dumma på något vis, de är bara omedvetna om hur vi människor fungerar. Vi är inte alls så förnuftiga och rationella som vi tror.;)

Varför jag inte tror på djurpratare? http://sv.wikipedia.org/wiki/Ockams_rakkniv

Det finns ingen rimlig förklaring på hur elektrisk aktivitet i hjärnan på ett djurslag ska kunna överföras till ett annt djurslags hjärna, och tolkas där. Däremot finns det gott om rimliga psykologiska förklaringar till hur det "fungerar".

Vill man veta hur djur tänker och fungerar ska man vända sig till etologin.
 
Sv: hästpratare

Alla hästpratare är bluff!

Eller ja, den dagen en människa kan komma ut och säga till min häst att springa ett varv runt ridbanan (alltså runt den, inte ett varv inne i den) och komma tillbaka, då tror jag på det!


Det är skillnad på djurkommunikatörer och djurkommendörer.
Om du ska kommunicera med ett djur så gör man det lika mycket på djurets villkor. Varför skulle hästen vilja bevisa något?



Det har jag väldigt svårt att tro på. Hästar fungerar inte så, de har inte sånna känslor.

Och hur vet då du det om du inte kan kommunicera med djur och djurkommunikation inte existerar? :)
 
Sv: hästpratare

:bow::bow:

Att kunna läsa djur är en förutsättning för sk djurkommunikatörer.
Att kunna tolka överföring o motöverföring en annan, för en del är det enkelt, men det kan tränas upp, till viss del.

Tidningen Hundsport wallraffade marknaden för ca 15 år sedan, alla utom en avslöjades som charlataner.

Nån som minns Pinnen?
 
Sv: hästpratare

Och hur vet då du det om du inte kan kommunicera med djur och djurkommunikation inte existerar?

Visst kan man kommunicera med djur, och de med oss. Men då handlar det om etologi, inte om telepati.
 
Sv: hästpratare

KL

Jag har två erfarenheter av hästpratare. Jag har aldrig anlitat dem själv men jag har sätt dem agera med hästar som stått i mitt stall som jag har känt väl.

En hästpratare Som var där vid ett av dessa tillfällen kommenterade även min häst.

Första gången såg jag hästprataren hålla upp igenknutna plastpåsar med foder mot hästen käke. Då "sa" hästen till henne hur många dl och ml av fodret den ville ha. (Har mycket svårt att tro att hästar kan decilitermått och liknande). Så den gick jag inte på!

Andra tillfället berättade hästprataren att stoet i fråga var arg på två nyanlända hästar för att de var ett hot mot hennes rang. (De två nya hästarna var valackar och otroligt låga i rang, stoet i fråga var alfasto och skyddad av ALLA i flocken, de avgudar henne, även de nya hästarna). Den gick jag inte på!

Den tredje, eller ja, kommentaren om min häst var att han är bumlig och så för att han känner sig liten och inte känner sin kropp. Att han känner sig som en lite blyg pojke i en stor kropp, att han är mycket osäker. (Jag har mycket såvrt att tro detta då min herre tror att han är störst, bäst och vackrast av alla, visst han har dålig kroppsuppfattning, men jag tror knapast att det är det han skulle "prata" om.
Han är såå förälskad i sig själv ;)) Så den gick jag inte på!

Sammanfattningsvis, jag tror inte på hästpratare, inte hittills iaf. Sen tror jag att folk som äör kunniga kan tyda hästars signaler och därmed förstå dem bättre, men de "pratar" inte med dem.
 
Senast ändrad:
Sv: hästpratare

Hej!

Du kan döma själv.

Hade en kompis som testade en djurpratare. Denne kom ut till stallet och pratade med hästen och talade sen snällt om för hästägaren att hästen inte tyckte om sadeln som hade samma färg som bordet i vardagsrummet.

Noteras bör att varken hästprataren ELLER hästen varit i sagda vardagsrum.

Min tränare testade en sån hästpratare som man skickade in en bild på hästen och fick svar via telefon. Han berättade att det spökade i en del av stallet och det var därför hästen var så stressad. Den andra hästen hade ont i ett framben. Häst 2 var under veterinärbehandling och hade ryggont och, kom det fram senare, KS och bakbenshältor. Den var helt ren i fram. Den första hästen var något av det lugnaste vi hade i stallet och den stog inte ens i den "spökande" delen av stallet.

Jag väljer att inte tro på hästpratare som tar betalt. Jag kan "prata" med min häst och ibland förstå vad andra hästar säger, men det handlar om att läsa deras kroppspråk och reaktioner, inte få bilder i huvudet. Jag skulle aldrig ta betalt för detta, ever.

/Lavinia
 
Sv: hästpratare

Jag har samtalet inspelat på band. Jag vet fortfarande inte vad jag tror om djurpratare, men jag kan inte neka till att det stämmer kusligt bra, och att hon sade saker som hon omöjligen kan ha vetat.

Jag var personligen inte närvarande i stallet när hon var där, endast min syster. Djurprataren ställde inga frågor till syster, förutom när hästen hade nämnt någonting som hon personligen inte förstod och ville veta vad det var.

Vissa saker tycker jag bara inte att hon kan ha gissat sig till.
Och jag tyckte själv inte att hon sa någonting som hon kunde ha hittat på och bara fått "en lyckoträff på".

Några snabba exempel:
Hon sa att min häst hade haft problem med magen när vi köpte henne, men att det var bra nu. - Hästen hade fruktansvärd diareé, som nu är helt borta sedan 4 år tillbaka.
Hon sa att syrrans häst kom från andra sidan det stora vattnet, där hon hade tränats hårt för att bli tävlingshäst, men sedan skadat sig på vänster sida när hon sprang in i något vasst som. Sedan hade hon rest långt, stått på ett annat ställe en kort tid och sedan kommit till en som inte ville ha henne. Sedan hade hon kommit till en ny person och där fick hon föl. - Hästen föddes i USA, reste till Sverige där hon inte passade som avelsmärr hos den som köpte henne. Såldes vidare och blev sedan dräktig. Skadan vet vi däremot inget om, men hon har ett ärr på vänster sida av halsen..
Hunden sa att han fick skäll när han hoppade upp på borden. - stämmer bra, det är typ det enda han inte får.
Hunden sa att han snor saker från "den lille" så mycket han bara kan.- Hunden älskar att sno leksaker från syrrans 5årige son.

MEN JAG SÄGER DET IGEN OCH NU MED CAPS LOCK! Jag VET inte VAD jag tror om detta, kanske är hon bara sjukt duktig på att gissa saker, men detta är såklart bara en bråkdel av samtalet och allt hon sa stämde väldigt bra. Allting var mkt träffande på både mig och syrran och djuren, utan att hon som pratade kände oss (mig hade hon som sagt inte ens träffat, bara fått höra mitt förnamn, och ändå påstår hon att min häst sa "Matte har massa annat som drar, och inte lika mycket hästintresse som förr." Jag träffade en kille förra året och red mycket lite. Dessutom fokuserar jag en del på jobb och andra intressen just nu.)

Äsch. Jag vet inte.
 
Sv: hästpratare

Hur pratar en hästpratare med hästen? Aldrig hört talas om eller stött på så kan vara roligt att få en grundligare information så att jag vet vad jag ser när jag ser det :)

Står dom i boxen och läser hästen tankar eller umgås dom och hanterar hästen och reagerar på hästens kroppsspråk och reaktioner?

Jag själv har lite svårt att se framför mig hur någon står bredvid hästen och bokstavligen läser tankar. Men om hästprataren nu läser det som jag ser som hästens språk så har jag inga problem att tro det :) Alltså hästens språk som vi som människor ser det när dom går i flock osv. :)
 
Sv: hästpratare

Jag har varit i kontakt med två olika djurkommunikatörer och båda dom har suttit/stått bredvid hästen och fört ett tyst samtal :p det sägs att djur kommunicerar med tankar(=bilder) och känslor. Kommunikatören kan alltså ta emot bilder och/eller känslor från djuret, som jag förstår det som :) jag tycket detta är mycket intressant men förstår dom som tycket det är hum bugg, skulle dock önska att fler var mer öppna för det :) men jag tycker absolut att du ska prova och skaffa din egna uppfattning :)
 
Sv: hästpratare

Det har jag väldigt svårt att tro på. Hästar fungerar inte så, de har inte sånna känslor.

Säger vem?! Jag vet hundar som vägrar skita när man tittar på dem så varför skulle det inte vara så med en häst!? Jag är övertygad om att djur har samma känslor som vi, det finns ingen som kan säga att de inte har!
 
Sv: hästpratare

Så då ska vi se om jag uppfattat saken korrekt. Hästen blev alltså generad när den försökte kissa och människor tittade på?


Jag vet att detta är en utav de gamla kommentarerna (1år) men jag måste berätta om min valack.

när han är i boxen och man fixar i stallet kissar/bajsar han inte när någon tittar på..

jag har testar honom många många gånger för att verkligen veta om det är för att någon tittar eller något annat.

när han ska göra sina behov i boxen går han ett varv runt och trycker sedan upp baken mot hans "behov" hörn. han tittar runt lite i stallet sedan släpper han ut sina bekymmer :)
tittar någon på då så avbryter han.

han kan till och med avbryta när han redan fått upp svansen och är på väg att bajsa, gäller även vid kissning. han särar lite gör sig beredd för att kissa men kniper om någon tittar...

sådan är även en utav mina hundar och han sneglar över axeln när han bajsar för att se om jag tittar på honom :)

så jag tror att djur visst kan känna sig blyga, ut tittade och besvärade över saker.
 
Sv: hästpratare

Jag har samtalet inspelat på band. Jag vet fortfarande inte vad jag tror om djurpratare, men jag kan inte neka till att det stämmer kusligt bra, och att hon sade saker som hon omöjligen kan ha vetat.

Jag var personligen inte närvarande i stallet när hon var där, endast min syster. Djurprataren ställde inga frågor till syster, förutom när hästen hade nämnt någonting som hon personligen inte förstod och ville veta vad det var.

Vissa saker tycker jag bara inte att hon kan ha gissat sig till.
Och jag tyckte själv inte att hon sa någonting som hon kunde ha hittat på och bara fått "en lyckoträff på".

Några snabba exempel:
Hon sa att min häst hade haft problem med magen när vi köpte henne, men att det var bra nu. - Hästen hade fruktansvärd diareé, som nu är helt borta sedan 4 år tillbaka.
Hon sa att syrrans häst kom från andra sidan det stora vattnet, där hon hade tränats hårt för att bli tävlingshäst, men sedan skadat sig på vänster sida när hon sprang in i något vasst som. Sedan hade hon rest långt, stått på ett annat ställe en kort tid och sedan kommit till en som inte ville ha henne. Sedan hade hon kommit till en ny person och där fick hon föl. - Hästen föddes i USA, reste till Sverige där hon inte passade som avelsmärr hos den som köpte henne. Såldes vidare och blev sedan dräktig. Skadan vet vi däremot inget om, men hon har ett ärr på vänster sida av halsen..
Hunden sa att han fick skäll när han hoppade upp på borden. - stämmer bra, det är typ det enda han inte får.
Hunden sa att han snor saker från "den lille" så mycket han bara kan.- Hunden älskar att sno leksaker från syrrans 5årige son.

MEN JAG SÄGER DET IGEN OCH NU MED CAPS LOCK! Jag VET inte VAD jag tror om detta, kanske är hon bara sjukt duktig på att gissa saker, men detta är såklart bara en bråkdel av samtalet och allt hon sa stämde väldigt bra. Allting var mkt träffande på både mig och syrran och djuren, utan att hon som pratade kände oss (mig hade hon som sagt inte ens träffat, bara fått höra mitt förnamn, och ändå påstår hon att min häst sa "Matte har massa annat som drar, och inte lika mycket hästintresse som förr." Jag träffade en kille förra året och red mycket lite. Dessutom fokuserar jag en del på jobb och andra intressen just nu.)

Äsch. Jag vet inte.

Hej Elanor:
Intresant.
Jag anta att du har en quarter, bränn markt? deduction-- Import + Villo vag =Travel Stress, shit på benen och på stallväger? Dålig Magen.
The Dirty Dog, well, en ouppfostra hund bruka få skäl och en uppmarksom person kan se dess bytyndet runt hussa/matta.
Vissa djur kunniga folk kan vara i "tune" med djuren lik en mor kan känna av sina barns känslar, men ofte är det deras kloka observation:
Non Dr. Doolittle tror jag inte på.
 
Sv: hästpratare

KL

Jag vet inte riktigt hur jag skall ställa mig till den här tråden. Dem kan väl också goggla så fort dem vet vart dem skall, vem hästägaren är? Det var lite min tanke. Men det är klart, jag har aldrig testat. Vissa människor är mer lyhörda än andra, men det är ju inget hästpratande.
 
Sv: hästpratare

Några snabba exempel:
Hon sa att min häst hade haft problem med magen när vi köpte henne, men att det var bra nu.
- Hästen hade fruktansvärd diareé, som nu är helt borta sedan 4 år tillbaka.

Absolut säkert kort att påstå, har man tur så har hästen varit lite orolig eller haft diarré, och vem kan svära på att hästen inte haft magtrubbel, det är dessutom vanligt.

Hon sa att syrrans häst kom från andra sidan det stora vattnet, där hon hade tränats hårt för att bli tävlingshäst, men sedan skadat sig på vänster sida när hon sprang in i något vasst som. Sedan hade hon rest långt, stått på ett annat ställe en kort tid och sedan kommit till en som inte ville ha henne. Sedan hade hon kommit till en ny person och där fick hon föl. - Hästen föddes i USA, reste till Sverige där hon inte passade som avelsmärr hos den som köpte henne. Såldes vidare och blev sedan dräktig. Skadan vet vi däremot inget om, men hon har ett ärr på vänster sida av halsen..

Hur transporterades hästen över havet? Vanligen ser de inte röken av något hav och de flesta flygs. Jag ställer mig frågande till att en häst som inte typ åker i en öppen färja kan ha något begrepp om att "komma från andra sidan vattnet".

Har hästen ett ärr någonstans så är det ett väldigt säkert kort att påstå att den varit skadad just där.

Många ston går det att se på att de troligen haft föl.

Hunden sa att han fick skäll när han hoppade upp på borden. - stämmer bra, det är typ det enda han inte får.
Finns det någon hund som inte får skäll när den hoppar upp på bordet? Ja troligen men de är lätträknade.
Hunden sa att han snor saker från "den lille" så mycket han bara kan.- Hunden älskar att sno leksaker från syrrans 5årige son.

Vet djurprataren att man har barn så är det inte en särskilt vågad gissning, har man dessutom träffat hunden så märks det ganska snart om det är en hund som kan tänkas gilla prylar. Säger någon det till en random som man inte vet om de har barn så är det vågat men knappast om man har koll på barnstatusen.


MEN JAG SÄGER DET IGEN OCH NU MED CAPS LOCK! Jag VET inte VAD jag tror om detta, kanske är hon bara sjukt duktig på att gissa saker, men detta är såklart bara en bråkdel av samtalet och allt hon sa stämde väldigt bra. Allting var mkt träffande på både mig och syrran och djuren, utan att hon som pratade kände oss (mig hade hon som sagt inte ens träffat, bara fått höra mitt förnamn, och ändå påstår hon att min häst sa "Matte har massa annat som drar, och inte lika mycket hästintresse som förr." Jag träffade en kille förra året och red mycket lite. Dessutom fokuserar jag en del på jobb och andra intressen just nu.)

Äsch. Jag vet inte.

Jag vet inte, men den prestationen du tar fram här som träffarna är inte direkt imponerande, snarare tvärt om. Jag håller det öppet om det finns hästpratare eller inte, men som någon var inne på, kan någon förklara för en okänd häst att den ska galoppera runt ridbanan. ställa sig i mitten stegra och sedan komma fram för att få sin havrehink. Kan man det så kan man definitivt prata med en häst.
 
Sv: hästpratare

Jag tror absolut att det finns dem som kan kommunicera med djur inte bara genom kroppsspråket och inlärda ord utan även genom telepati dvs att man skapar en bild med en känsla som är tillgänglig för alla att se när man stängt av sitt eget bubblande i hjärnan(genom tex meditation). Läs Hur man talar med djuren och får svar så förstår du. Men själklart kan jag tänka mig att det finns många som luras fö att få pengar som det är med allt annat i livet.:)/Stina

Ett stycke ur boken där författaren kommunicerar med en häst:
Jag öppnade med några inledande frågor innan jag frågade hästen Vill du berätta en hemlighet för mig?(det är när man ber ett djur berätta en hemlighet som det roliga börjar, men man måste alltid be djuret om lov att delge hans människa hemligheten. Tillfrågad om sin hemlighet skrattade Jupiter samtidigt som han delgav mig denna berättelse:
Barney (Jupiters ägare) hade förra våren ridit Jupiter i solnedgången i sällskap med en blond kvinna med en ljus häst. Jupiter trodde att det kunde ha varit april. När dem var påväg hem närmade de sig en stenbro som fanns alldeles utanför stallgrindarna. Jupiter var upprörd eftersom Barney hade druckit så strax innan de kom fram till bron kastade han av Barney. Jag såg glittret av en "frozen margarita" i ett glas och hörde hästen skratta hjärtligt. Plötsligt dök en ännu tydligare bild tredimitionell av en ölburk upp för mitt inre öga. När jag sedan berättade historien för Barney bekräftade han generat vad hans häst delgett mig. "Ja jag drack vist lite för många öl och Cheryl(den blonda) drack margaritas men jag drack öl". Han vände sig skrockande till sin häst, "Jaså du gjorde det med flit eller hur?"
Jupiter ville ge dig en läxa!Retades jag. Barney kanske inte förstod varför hans häst hade kastat av honom den dagen, men det visste han nu!
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp