Hästpass??

P

ponny500

okej den här frågan kanske är lite dum .
Men vad har man hästpasset till?? måste man ha det för att tävla?? :confused:

Sv: Hästpass??

Hästpass
Från och med 1 mars 2002 ska alla svenska hästar ha ett pass. I första hand krävs hästpass för föl, vid tävling, export och slakt, men före 2005 års utgång ska samtliga hästar i Sverige ha hästpass. I Sverige utfärdas passen av de rasföreningar som är godkända av Statens Jordbruksverk som register- och stamboksförande förening.

Hästpasset innehåller ägare, identitetshandling, konturdiagram, vaccinationer, laboratorieundersökningar, behandlingar mm.

Konturdiagram (beskriver hästens färg, tecken, virvlar och andra kännetecken) ska fyllas i av en ID kontrollant. Hästpasset ska alltid följa hästen, t.ex vid veterinärundersökning, tävling, betäckning mm.

hoppas att det vart svaret på din fråga. det är utklippt från följande sida, där du även hittar mer info.
svenska hästavelsförbundet

Sv: Hästpass??

själva passet behövs inte för att tävla. men har man vaccinationerna i passet måste man ju ha med det iaf

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 035
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
562
Senast: tara
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar