Hästpass!!??

M

Mimmi22

Jag får magsår av detta alltså. Mitt sto kommer kosta mig för att registrera och få pass ca 2200kr bara där. Sen kommer ju kostnaden för:
*åldersintyg
*konturdiagram
*chipmärkning

detta just för att hon har okänd härstamning. Men det jag undrar (kommer inte åt föreningens sida, den strular. Annars hade jag skickat mail till dom) är. Måste man göra allt på en gång, eller kan jag ta en sak då och då och sen skicka handlingarna. Alltså typ göra åldersintyget nu, vänta några månader och göra resterande, för att sen skicka in handlingarna tillsammans? Detta just för att jag kan inte slänga ut en stor summa pengar med en gång utan får spara till detta under årets gång :(
Någon som vet på ett ungefär vad chipmärkning och konturdiagram kostar?

Själva chipet är inte alls dyrt det som kostar är att vet komer ut kommer och chippar!!! kommer inte ihåg exakt pris men chipmärkning och kontur diagram ligger väll på lite över tusenlappen inkl moms.
:bump: /Josefina

Det är lite olika vad det kostar med id-kontroll (konturdiagram) och chipmärkning. Generellt tara veterinärerna mer betalt för detta än de godkända kontrollanterna.

Jag tog ut en godkänd kontrollant och betalade för diagrammet och chipmärkning 300:-/häst.
Det uppgifter jag har är dock att konturdiagrammet inte får vara för gamalt när du sänder in det. Minns inte om det var en månad eller tre månader.... Skit samma... kontakta din avelsförening så får du korrekta uppgifter.
Jag betalade för mitt pass till halvblodsdamen utan stamm 2500:-

Sv: Re: Hästpass!!??

Vad måste man fixa om man har ett halvblod med papper och stam, Vad blir det att kosta på ett ungefär och vad är det man betalar för`?

Sv: Hästpass!!??

det är just för att slippa sådana här tråkigheter som det är lättare att köpa hästar där allt redan är fixat!!!

Nu vet jag ju inte om du själv fött upp den här pållen eller inte, men det är olagligt att sälja hästar utan pass from 2005 års ingång...

Det är en häst jag ska köpa, Kan man inte kräva att ägaren fixar det innan den säljer då ?

ancan skrev:
det är just för att slippa sådana här tråkigheter som det är lättare att köpa hästar där allt redan är fixat!!!

Nu vet jag ju inte om du själv fött upp den här pållen eller inte, men det är olagligt att sälja hästar utan pass from 2005 års ingång...

Eweliina skrev:
Det är en häst jag ska köpa, Kan man inte kräva att ägaren fixar det innan den säljer då ?

Ja, egentligen så borde du kunna kräva det,, eller åtminstone pruta ned priset 2000:-...

Konturdiagram + chip kostar mig 500 :- + passkostnaden på 200 :-. Jag ringde till min rasförening och frågade vad som krävdes, så det är väl enklaste sättet att få korrekt svar. Men be ägaren fixa passet innan köp, eller att som någon skrev pruta ner priset, med hänvisning till din extrautgift, pga att hon/han inte fixat passet redan.

Mimmi22 skrev:
Jag får magsår av detta alltså. Mitt sto kommer kosta mig för att registrera och få pass ca 2200kr bara där. Sen kommer ju kostnaden för:
*åldersintyg
*konturdiagram
*chipmärkning

detta just för att hon har okänd härstamning. ?

Du kan ta ut ett pass för en okänd häst hos SH. Pass hos SH för okända hästar kopstar 400 kr.
www.svehast.se

peråke

Behöver man inget konturdiagram på hästen om man tar ut ett sådant pass hos SH och kan man göra likadant någonstans för en ponny?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 337
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 720
Senast: Enya
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar