Hästpass?

lillgumman

Trådstartare
Jag har köpt en häst som saknar hästpass, enligt stc så utfärdades ett pass på hästen 2009. Men de jag köpte hästen av sa att hon inte hade något.
Hur fixar jag ett nytt? :confused:

Sv: Hästpass?

Kolla med STC om de kan skicka en kopia till dig. Det kostar säkert en slant, men jag gissar på att det är billigare än att utfärda ett helt nytt iaf :)

Jag skulle gissa på att passet kommit bort längs vägen någonstans. En dubblett av passet kostar 1750:-, kontakta STC.

Om jag fixar en dublett av passet så står väl hästen på en annan person eller har jag fel?

Du har väl ändrat ägarförhållandena också? Ring STC och tala om allt du behöver veta. Ägarbyte och dubblett.

Nä inte riktigt..köpte hästen igår så.. men det ska alltså gå att ändra själv? man behöver ingen underskrift eller så från förra ägaren?

Ägarbeviset (STC) sitter inte fast i passet, utan är ett separat papper som ska förvaras i passet. Ägarbyte kostar 525:- och görs genom en blankett som skickas in till STC. På denna blankett behövs dock förra ägarens uppgifter, så kontakta STC och hör efter hur du ska gå till väga. Tills ägarbyte är genomfört gäller köpekontraktet som bevis på ägarskap.

Det du kommer att behöva göra är att ta reda på vem som står som registrerad ägare hos STC. Det kan du själv göra enkelt på deras hemsida https://www.travsport.se/
Där hittar du också alla uppgifter du behöver för att kunna kontakta STC och även vad som gäller passet. Men det är så att om inte den du köpte av har gjort ägarbyte så kommer inte heller den köpehandling du har på hästen att gälla som bevis på ägarskap. Som om det är någon annan som står för hästen måste du vända dig till den personen både för att kunna genomföra ägarbytet och för att kunna få ut ett dubblett pass.

Oj då...ja det är inte säljaren som verkar stå på hästen..Men guuud så krångligt de blev! :-/

Det du kommer att behöva göra är att ta reda på vem som står som registrerad ägare hos STC. Det kan du själv göra enkelt på deras hemsida https://www.travsport.se/
Där hittar du också alla uppgifter du behöver för att kunna kontakta STC och även vad som gäller passet. Men det är så att om inte den du köpte av har gjort ägarbyte så kommer inte heller den köpehandling du har på hästen att gälla som bevis på ägarskap. Som om det är någon annan som står för hästen måste du vända dig till den personen både för att kunna genomföra ägarbytet och för att kunna få ut ett dubblett pass.

Behöver inte alltid vara så, för har det gått tid och du har ett köpekvitto där det tydligt framgår att du äger hästen så kanman ta kopia och skicka in till stc så åtar de sig att söka förra ägaren om man själv inte fått tag på den. Likaså kan man spärra hästen med okänd ägare tills frågan är utredd. Antar man behöver ha ojäviga vittnen osv. Men jag vet att detta går även om de inte vill, för har varit med om det själv. (fast bakvänt, vid en tvist)

Gira

Det är tyvärr rätt vanligt, vad jag förstått, att ägarbyte inte görs på travare. Det kostar en dryg femhundring, och många tycks tro att det är något frivilligt. Därför är det smidigaste att säljaren skriver ut en blankett, fyller i sina uppgifter och skickar med blanketten vid köpet, så att man vet att det blir gjort ordentligt.
Jag vet dock att folk, i samma sits som du, kontaktat STC och fått hjälp att genomföra ett ägarbyte, så att hästen står på dess rättmätige ägare. Naturligtvis behövs då stöd för att du övertagit ägaren på hästen. Men som sagt: kontakta STC, det mesta brukar gå att lösa.

Men det är inte samma sak.
I det här fallet blir det ytterligare en nackdel, förutom priset.
Det är att det inte går att skicka hästen på slakt. Så att när den dagen kommer få ett par tusen kronor i slakt, får man istället betala en hel del tusen i avlivning och destruktion.
Om jag var du skulle jag jaga ägare bakåt i tiden, och försöka hitta orginalpasset.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 207
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
974
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar